تتانکس

شیباریوم چیست؟ از بلاکچین شیباریوم چه می‌دانیم؟ آیا عصای دست اتریوم می‌شود؟

شیباریوم چیست و از بلاکچین شیبا چه می‌دانیم؟ آیا قیمت شیبا به ۱ دلار می‌رسد؟

یک سالی می‌شود که جامعه شیبا بی‌صبرانه منتظر آغاز به کار بلاکچین شیباریوم است. شیباریوم در صورت توسعه می‌تواند که ارز دیجیتال شیبا اینو را یک سر و گردن از دیگر میم کوین‌ها بالاتر ببرد. عرضه این شبکه که در واقع راهکار لایه ۲ برای بهبود کارایی اتریوم هم است، کاربردهای گسترده‌ای را برای شیبا خواهد داشت که بستر را برای پذیرش گسترده آن فراهم می‌کند.

شیبا ریوم یا شیباریوم چیست؟

بلاکچین شیباریوم یا شیبا ریوم یک راهکاری لایوم ۲ برای تقویت شبکه ارز دیجیتال شیبا اینو (SHIB) است. راه اندازی و آغاز به کار شیباریوم که در همکاری با مؤسسه یونیفیکیشن صورت گرفته است، قصد معرفی یک پروتکل استیبل کوین نوآورانه تحت عنوان شی (SHI) را دارد. علاوه بر این، شیباریوم قرار است که کاربردهای جدیدی را برای توکن حکمرانی شیبا یعنی بُن (BONE) فراهم کند.

شیباریوم در کنار شیباورس یا همان متاورس شیبا میتوانند کمک زیادی به پیشرفت شیبا از نظر قیمت و عملکرد داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر به مقاله «از متاورس شیبا چه می‌دانیم؟» مراجعه کنید.

بلاکچین شیبار یوم توسط تیم توسعه دهنده شیبا در حال پیشرفت است. شیباریوم که تمرکز خود را روی مقیاس پذیری میزبان فعلی خود یعنی اتریوم قرار داده است، راهکار لایه دوم آن امکان تراکنش‌های سریع‌تر با کارمزدهای کمتر را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، شیباریوم قرار است که بستر مناسبی برای خلق و توسعه برنامه‌های مبتنی بر بلاکچین باشد و از طرفی هم نباید از نقش این پروتکل در تسهیل سازی دنیای توکن‌های غیر مثلی (NFT) شیبا و متاورس غافل شد.

شیبا اینو خود توکن کاربردی صرافی غیر متمرکز شیبا سواپ محسوب می‌شود. خالق آن، ریوشی، در اواخر سال ۲۰۲۱ پیشرفت‌ها و برنامه‌های شیبا برای راهکار لایه ۲ بلاکچین شیباریوم را اعلام کرد.

نام و نشان بلاکچین شیباریوم تعریف چندان دقیق از ساختار و معماری آن نیست. اول از همه اینکه شیباریوم مبتنی بر زنجیره قرارداد هوشمند اتریوم است و یک پروتکل لایه ۲ است که تجربه کاربری از زنجیره اصلی را بهبود می‌بخشد.

بر اساس اطلاعاتی که ریوشی در خصوص این فرایند ارائه داده است، شک و شبهه‌هایی در خصوص اینکه شیباریوم یک بلاکچین است یا یک پروتکل لایه ۲ وجود دارد. از طرفی هم با توجه به اینکه ریوشی عنوان کرده است که مرز میان بلاکچین و پروتکل لایه ۲ بسیار باریک است، می‌توان نتیجه گرفت که شیباریوم در تلاش برای ترکیب این دو فناوری با یکدیگر است و مسیر پروژه‌هایی همچون پالیگان و بایننس اسمارت چین را دنبال کند.

به طور کلی، فرایند تراکنش‌ها در لایه‌ها میان زنجیره لایه ۱ و پروتکل لایه ۲ صورت می‌گیرد. بر همین اساس، شیباریوم قصد دارد که هزینه‌های تراکنش و تعامل در شبکه اتریوم را به مقدار زیادی کاهش دهد. از طرفی هنگامی که تعداد زیادی کاربر به طور همزمان وارد شبکه می‌شوند، از وارد آمدن بار زیاد به شبکه جلوگیری می‌کند.

شایان ذکر است که ارزش توکن شیبا با افزایش پذیرش این پروتکل‌های جدید، افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، با توجه به وجود تراکنش‌های بسیار سریع و بسیار ارزان، بلاکچین لایه ۲ شیبا ریوم می‌تواند برای فضای گیمینگ و متاورس ایده‌آل باشد. در حال حاضر، توکن شیبا به عنوان یک توکن ERC20 روی شبکه اتریوم در حال اجرا است و با راه اندازی شیباریوم، توکن‌های شیبا دارای بلاکچین اختصاصی خود خواهند شد.

مزایایی که شیباریوم برای شیبا دارد

اکوسیستم شیباریوم

اکوسیستم شیباریوم شامل سه توکن اصلی است:

  • شیبا اینو (SHIB): یک توکن ERC-20 است که در شبکه اتریوم ایجاد شد. این توکن به عنوان یک میم کوین یا یک ارز دیجیتال شوخی ایجاد شد و عرضه کل نامحدودی دارد. شیبا اینو می‌تواند برای پرداخت‌ها، ذخیره ارزش و حاکمیت در اکوسیستم شیباریوم استفاده شود.
  • بون (BONE): یک توکن ERC-20 است که در شبکه شیباریوم ایجاد شد. این توکن به عنوان یک توکن حاکمیتی و انگیزشی برای اکوسیستم شیباریوم ایجاد شد. عرضه کل BONE نامحدود است، اما از طریق سوزاندن و سایر مکانیسم‌ها در طول زمان کاهش می‌یابد. BONE می‌تواند برای رای دادن در مورد تغییرات در اکوسیستم شیباریوم و کسب پاداش‌های کشاورزی نقدینگی استفاده شود.
  • لیش (LEASH): یک توکن ERC-20 است که در شبکه اتریوم ایجاد شد. این توکن به عنوان یک توکن تشویقی برای حامیان اولیه پروژه شیباریوم ایجاد شد. عرضه کل LEASH محدود به ۱۰۰ هزار توکن است. LEASH می‌تواند برای پرداخت‌ها و ذخیره ارزش استفاده شود.
  • تریت (TREAT): یک توکن ERC-20 است که در شبکه شیباریوم ایجاد خواهد شد. این توکن به عنوان یک توکن بازی برای اکوسیستم شیباریوم ایجاد خواهد شد. عرضه کل TREAT نامعلوم است. TREAT می‌تواند برای خرید آیتم‌های درون بازی و پاداش‌های بازی استفاده شود.
  • شی (SHI): یک توکن ERC-20 است که در شبکه شیباریوم ایجاد خواهد شد. این توکن به عنوان یک توکن استیبل کوین برای اکوسیستم شیباریوم ایجاد خواهد شد. عرضه کل SHI نامعلوم است. SHI برای تثبیت ارزش اکوسیستم شیباریوم و تسهیل پرداخت‌ها استفاده خواهد شد.

علاوه بر این توکن ها، اکوسیستم شیباریوم شامل چندین سیستم دیگر نیز می‌شود، از جمله:

  • شیبوشیس (SHIBOSHIS): مجموعه‌ای از NFTهای مبتنی بر شبکه اتریوم که هر کدام یک سگ شیبا اینو را نشان می‌دهند.
  • شیب سواپ (ShibSwap): یک صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر شبکه شیباریوم.

توکن‌های اکوسیستم شیباریوم در حال توسعه هستند و کاربردهای جدیدی برای آنها در آینده ممکن است معرفی شود.

شیبا چیست؟

شیبا اینو یا به قول ما ایرانی‌ها، شیبا یک رمزارز سوار شده روی بلاکچین اتریوم است. شیبا طراحی شده است که بیشتر از یک میم کوین ساده و بدون کاربرد باشد و در همین راستا هم اقدامات زیادی صورت داده است. شیبا اینو توسط یک توسعه دهنده ناشناس و با نام مستعار ریوشی خلق شد و توانست رکورد بازدهی یک ساله را با ۵۴ میلیون درصد به نام خود ثبت کند.

بر اساس آمار در دسترس از اکوسیستم شیبا، بیش از نیم میلیون آدرس کیف پول فعال از شیبا وجود دارد. عرضه اولیه شیبا ۱ کوادرلیون بود که ۵۰ درصد آن در یونی سواپ قفل شده است. نصف دیگر هم به بنیان‌گذار اتریوم یعنی ویتالیک بوترین اهدا شد و او هم مقداری زیادی از آن را سوزاند و به خیریه‌ها اهدا کرد.

اکوسیستم شیبا در حال حاضر متشکل از صرافی غیرمتمرکز، توکن‌های غیرمثلی (NFT)، پلتفرم‌های گیمینگ و متاورس است. برای خرید شیبا با بهترین قیمت و کمترین کارمزد در بازار همتا به همتا و بدون واسطه می توانید از خدمات صرافی ارز دیجیتال تتانکس استفاده کنید. تتانکس امکان خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت را فراهم کرده است.

راه اندازی شیباریوم می تواند تاثیر به سزایی در قیمت شیبا داشته باشد. در مقاله پیش بینی قیمت شیبا مفصل به این موضوع پرداختیم.

بلاکچین و راهکار لایه ۲

فناوری بلاکچین نوعی از فناوری لجر یا دفتر کل توزیع شده است. به زبان ساده‌تر، یک اجماع جهانی از سیستم‌های کامپیوتری یعنی همان نودها (Nodes) در همکاری با یکدیگر اقدام به تأیید تراکنش‌ها در یک شبکه همتا به همتا (P2P) می‌کنند.

به این دلیل دیگر نیازی به حضور اشخاص یا شرکت‌های ثالث و واسطه نیست. علاوه بر این، در یک شبکه غیرمتمرکز برای اعمال هر گونه تغییر و به‌روزرسانی باید به یک اجماع آرا دست یافت. از این رو، بلاکچین فرصت‌های نوینی را در رابطه با مقاله با سانسور در تراکنش‌ها به دست می‌دهد.

اولین بلاکچین در سال ۲۰۰۹ و به واسطه ظهور بیت کوین معرفی شد. طراحی شبکه بیت کوین به گونه‌ای بود که صرفاً به عنوان یک مسیر پرداخت، برای مثال انتقال از کیف پول امیر به کیف پول احمد، استفاده می‌شد. با این حال در سال ۲۰۱۵، با آغاز به کار شبکه اتریوم، چشم انداز بلاکچین تکامل یافت. اتریوم قراردادهای هوشمند را معرفی کرد و بستر ایده‌آلی را به منظور ساخت، آزمایش و اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) معرفی کرد.

با این حال، اتریوم و بسیاری از شبکه‌های بلاکچین دیگر در مسیر یک سه راهی ناسازگار قرار دارند. به این معنی که برای بلاکچین‌های مختلف بسیار دشوار است که بدون به خطر انداختن امنیت یا غیرمتمرکز بودن، بتوانند به مقیاس لازم برسند.

از این رو در سال‌های اخیر راهکارهای مختلفی به منظور بهبود مقیاس پذیری اتریوم روانه بازار شده‌اند و هم راستا با این موضوع مهاجرت به اتریوم ۲ در کل باعث بهبود کارایی این شبکه و همچنین دیگر راهکارهای مقیاس پذیری مانند شبکه‌های لایه ۲ و ساید چین‌ها می‌شود.

راهکار لایه ۲ مقیاس پذیری شیباریوم چیست؟

علی رغم اینکه از تابستان ۱۴۰۰ تب و تابی زیادی به منظور عرضه شیبا ریوم در فضای ارزهای دیجیتال و طرفداران پر و پا قرض شیبا وجود داشته و دارد اما با این همه اطلاعات کمی در خصوص این زیرساخت در دسترس است. با این وجود، می‌دانیم که شیباریوم به عنوان یک راهکار لایه ۲ به اتریوم در پردازش قراردادهای هوشمند و به طور کلی مقیاس پذیری کمک خواهد کرد.

علاوه بر این، ریوشی خالق شیبااینو در مقاله‌ای که در این رابطه منتشر کرده بود عنوان داشت که پروژه شیباریوم در نظر دارد که کارمزدهای شبکه‌های بلاکچین را بسیار کاهش دهد و حتی به صفر برساند. از طرفی هم شیتوشی کوساما به عنوان رهبر تیم توسعه دهنده این پروژه عنوان کرده است که شیباریوم برای هر گونه خدماتی که تصور آن را بکنید، کمترین کارمزد ممکن را ارائه خواهد داد.

شیباریوم به منظور دست‌یابی به این اهداف، از دو توکن بومی خود یعنی بُن (BONE) و شی (SHI) کمک می‌گیرد.

کاربرد توکن بن (BONE) در بلاکچین شیباریوم

توکن بن (BONE) جدایی از اینکه نقش توکن حکمرانی را در اکوسیستم شیبا ایفا می‌کند، با عرضه راهکار لایه ۲ شیباریوم، کاربردهای جدید هم خواهد یافت. شیباریوم از این توکن به عنوان توکن بومی خود به منظور تمرکز بر غیرمتمرکز سازی استفاده خواهد کرد.

ریوشی در مقاله خود عنوان داشت که شیباریوم شروعی تازه برای پلتفرم است و در آن دیگر نباید به هیچ وجه نگرانی در خصوص فعالیت‌های مشکوک نهنگ‌ها داشته باشیم.

حداکثر عرضه توکن بُن برابر با ۲۵۰ میلیون واحد است که تا به امروز بیش از ۶۲ میلیون واحد آن در گردش هستند. توکن بن در میان سه توکن شیبااینو یعنی شیب (SHIB) و لیش (LEASH) و بُن (BONE) دارای عرضه‌ای متوسط است. با آغاز به کار شیباریوم، تمامی هولدرهای توکن شیب (SHIB) به فرصت ارزشمند استخراج توکن بُن دسترسی خواهند داشت.

باقیمانده توکن‌های شیب و لیش  به کارکرد همیشگی خود در پلتفرم شیباسواپ ادامه خواهند داد. به این ترتیب، تمامی نقدینگی موجود در شیباریوم از بُن به عنوان توکن اصلی و پایه استفاده خواهد کرد.

کاربرد توکن شی (SHI) در بلاکچین شیباریوم

توکن شی در واقع استیبل کوین آینده اکوسیستم شیبااینو است که در هر دو بلاکچین اتریوم و شیباریوم عمل خواهد کرد. هدف از وجود استیبل کوین شی (SHI) تبدیل به عنوان یک ذخیره ارزش جهانی است. بسیاری از استیبل کوین‌ها قیمتی برابر با ۱ دلار دارند. اما در استیبل کوین شیبا داستان متفاوت است.

به منظور اطمینان از اینکه شی (SHI) برای همه در هر مکان و موقعیتی قابل دسترسی است، قیمت آن روی ۰/۰۱ دلار ثابت نگه داشته خواهد شد. از این رو این استیبل کوین قادر خواهد بود که تمامی پرداخت‌ها را در تمامی کشورها با شرایط مختلف تسهیل کند.

آینده بلاکچین شیباریوم چگونه خواهد بود؟

رهبر تیم توسعه دهنده شیباریوم یعنی شیتوشی کوساما پیش بینی کرده است که این پروژه تا یک سال آینده روانه بازار خواهد شد. از طرفی هم تیم توسعه دهنده شیبا قصد ارائه پلتفرم اوشی‌ورس (Oshiverse) را دارد که در واقع یک پلتفرم مبتنی بر بازی و درآمد است. این پلتفرم در نهایت کاربران به استفاده از توکن‌های خانواده شیباریوم ترغیب خواهد کرد.

پلتفرم اوشی‌ورس (Oshiverse) به گونه برنامه ریزی شده است که روی پروتکل لایه ۲ بلاکچین شیباریوم اجرا شود. از این رو، قبل از اینکه افزایش محبوبی گسترده اوشی‌ورس باعث اختلال در راهکار مقیاس پذیری اتریوم شود، شیباریوم باید کار خود را شروع کند.

علاوه بر این، شایعاتی مطرح شده‌اند که بر اساس آن‌ها راهکارهای به منظور توکن سوزی شیبا (SHIB) به منظور کاهش عرضه و افزایش قیمت در نظر گرفته شده‌اند. شاید یکی دیگر از نتایج مهم راه اندازی شیبا را بتوان به لیست شدن ارز دیجیتال شیبا در پلتفرم‌های خرید ارز دیجیتال نسبت داد.

توکن سوزی یک فرایند مهم در حفظ ارزش و افزایش قیمت انواع ارزهای دیجیتال از جمله همین شیبا است. اگر دوست دارید در مورد آن بیشتر بدانید به مقاله توکن سوزی چیست حتما نگاهی بیندازید.

تفاوت شیباریوم با دیگر بلاکچین‌ها چیست؟

بلاکچین شیباریوم تفاوت‌هایی با دیگر انواع بلاکچین دارد زیرا به استفاده همه مردم ساخته شده است. شیباریوم سرعت تراکنش بسیار بالایی دارد و کارمزد آن در مقایسه با دیگر بلاکچین‌ها به مراتب کمتر است و از این رو آن را برای استفاده توسط افراد حقیقی و حقوقی مناسب می‌کند.

مزایای بلاکچین شیباریوم چیست؟

بلاکچین شیباریوم یک شبکه امن و غیر قابل دست‌کاری است که می‌توان از آن به منظور ذخیره سازی و انتقال داده‌های حساس استفاده کرد.

شیباریوم و به طور کل همه بلاکچین‌های یک پلتفرم غیرمتمرکز و شفاف هستند که به کاربران اجازه می‌دهد همه تراکنش و فعالیت‌ها را پیگیری کنند.

بلاکچین شیباریوم یک پلتفرم سریع و کارآمد است که قادر است در کمترین زمان ممکن و با کارمزد خیلی کم تراکنش‌ها را به سرانجام برساند.

سوالات متداول
  • شیباریوم چیست؟

    شیباریوم یک راهکار لایه 2 به منظور بهبود مقیاس پذیری اتریوم است. کاری که رمزارزهای بزرگی همچون پالیگان انجام می‌دهند.
  • شیباریوم چه تاریخی عرضه می‌شود؟

    در حال حاضر (شهریور 1401) تاریخ دقیق عرضه شیباریوم مشخص نشده است و تیم توسعه دهنده صرفاً عنوان کرده است که در سال 2022 عرضه خواهد شد.
  • آیا شیباریوم همان بلاکچین شیبا است؟

    در مقاله‌ای که توسط خالق شیبا یعنی ریوشی منتشر شده است از شیباریوم به عنوان راهکار مقیاس پذیری لایه 2 اشاره شده است. هر چند ریوشی صحبت‌های دیگری هم مطرح کرده است و از این رو بسیاری احتمال می‌دهند که شیباریوم همان بلاکچین شیبا است.
  • مکانیسم اجماع شیباریوم چیست؟

    مکانیسم اجماع شیباریوم اثبات سهام است و برای مشارکت در شبکه نیاز به سهام گذرای توکن‌های شیباریوم خواهد بود.
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback
میم کوین چیست؟ لیست بهترین میم کوین های آینده دار سال 2022 و آماده انفجار - تتانکس بلاگ
1 سال قبل

[…] از طرفی هم شیبا تنها شبکه‌های اجتماعی را هدف قرار نداده بلکه روند توسعه‌ای را به‌گونه‌ای پیش برده است که در حال حاضر کاربردهای زیادی برای این پروژه وجود دارد. شیبا طبق روند توسعه‌ای اخیراً وارد دنیای متاورس شده است و در اواخر سال ۲۰۲۲ باید منتظر ظهور شیباریوم باشیم. […]