تتانکس

بهترین الگوی پرایس اکشن و آموزش خواندن الگوی پرایس اکشن

بهترین الگوی پرایس اکشن و آموزش خواندن الگوی پرایس اکشن

پرایس اکشن (Price Action) به حرکت قیمت یک دارایی در طول زمان گفته می‌شود که روی یک نمودار نشان داده می‌شود. پرایس اکشن در تحلیل تکنیکال بسیار مهم است و در تمام بازار‌های سرمایه گذاری از ارز دیجیتال گرفته تا بورس می‌توان از آن استفاده کرد. در ادامه این مطلب به معرفی و بررسی برخی از بهترین الگوی پرایس اکشن خواهیم پرداخت.

بهترین الگو پرایس اکشن

پرایس اکشن برای تحلیل بازار و تریدر‌ها بسیار مهم است و به آن‌ها می‌گوید چه موقع وارد پوزیشن‌های جدید شوند. تریدر‌ها برای موفقیت در بازار، باید سعی کنند به موقع وارد بازار شوند تا از تغییر روند بازار نهایت استفاده را ببرند. یکی از بهترین روش‌ها برای پیش بینی روند احتمالی بازار استفاده از بهترین الگو پرایس اکشن ارز دیجیتال است.

فهرست بهترین الگوهای پرایس اکشن

  • الگوهای بازگشتی
  • الگوهای ادامه‌دهنده
  • الگو چکش
  • الگوی ستاره دنباله‌دار
  • الگوی هارامی
  • الگوهای بازگشت روند‌های اصلی
  •  الگوی پرچم نهایی
  • بریک اوت
  • الگوی کنج

برای آشنایی با بهترین کتاب‌های پرایس اکشن به مطلب «بهترین کتاب پرایس اکشن» مراجعه کنید.

الگوهای نموداری تا حدودی روند و رفتار بازار را به تحلیلگران نشان می‌دهند. به عنوان نمونه اگر تریدر‌های بزرگ بازار معتقد باشد که سطح خاصی از بازار حفظ خواهد شد و برای محافظت از آن سطح اقدام کنند، احتمالاً شاهد تغییر قیمت در آن سطح خواهیم بود. برای آشنایی بیشتر با الگوهای پرایس اکشن در ادامه به معرفی این الگوها خواهیم پرداخت:

الگوهای بازگشتی

الگوهای بازگشتی (Reversal Patterns) یکی از الگوهای پرکاربرد پرایس اکشن است که خود به چند نوع مختلف تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

الگوهای دو قله (Double Tops) و دو دره (Double Bottoms)

الگوهای دو قله (Double Tops) و دو دره (Double Bottoms)

در این حالت، قیمت به گونه‌ای حرکت می‌کند که کندل‌ها (Candles) الگو‌های «M» یا «W» شکل را با ایجاد قله‌ها و دره‌ها ایجاد می‌کنند. دو قله‌ها (M) معمولاً منجر به کاهش قیمت شده و الگو‌های دو دره هم باعث صعود قیمت می‌شوند.

 برای این الگو‌ها تریدر باید پوزیشن‌های لانگ (Long) را در دو دره باز کند یا اینکه پوزیشن‌های شورت (Short) را زیر یا بالای خط گردن ایجاد کند.

الگوهای سقف و کف سه قلو

الگوهای سقف و کف سه قلو

الگوهای سقف و کف سه قلو (Triple Tops and Triple Bottoms) نشان‌دهنده گسترش الگوهای دوتایی بالا و پایین هستند. الگوهای سقف سه قلو دارای سه قله هستند در حالی که الگوهای کف سه قلو دارای سه دره هستند و نشان می‌دهند که قیمت بار‌ها و بارها نتوانسته است بالاتر یا پایین‌تر از یک مقاومت یا منطقه حمایتی برود.

الگوهای سقف سه قلو نشان‌دهنده تغییر روند قیمت به نزولی و کف‌های سه قلو نشان‌دهنده تغییر روند قیمت به صعودی است. تریدر‌ها برای سقف‌های سه قلو لازم است پ زمانی که قیمت به زیر خط گردن دوم رسید، یک پوزیشن شورت باز کنند. از طرفی هم، در پوزیشن‌های لانگ لازم است زمانی که قیمت به بالای خط گردن دوم می‌رود، پوزیشن لانگ باز کنند.

الگوهای سر و شانه و الگوهای سرو شانه معکوس

الگوهای سر و شانه و الگوهای سرو شانه معکوس

یکی دیگر از بهترین الگو پرایس اکشن، الگوهای سر و شانه (Head & Shoulders) است. تشخیص این الگوها اغلب راحت است چرا که یک خط پایه را تشکیل می‌دهد که دارای ۳ قله یا دره (در حالت معکوس) است که قله میانی بالاترین/پایین‌ترین و دو قله دیگر از نظر ارتفاع یا عمق مشابه هستند.

الگوی سر و شانه یک الگوی معکوس خرسی (Bearish) است، در حالی که الگو سر و شانه معکوس روند معکوس گاوی (Bullish) را نشان می‌دهد. برای ورود به پوزیشن‌های لانگ و شورت، ابتدا باید با متصل کردن قسمت‌های پایینی که بعد از شانه چپ و بعد از سر تشکیل شده‌اند، خط گردن را مشخص کنید. برای ورود به پوزیشن‌های لانگ و شورت در الگو سر و شانه معکوس باید برعکس کار بالا را انجام داد.

پس از اینکه الگو به طور کامل شکل گرفت، باید صبر کنید تا بعد از اوج شانه راست از خط گردن پایین‌تر بیاید. در این حالت، وارد پوزیشن شورت می‌شوید و برای الگو سر و شانه معکوس هم برعکس آن را انجام دهید.

برای آشنایی بیشتر با پرایس اکشن و بهترین استراتژی معاملاتی پرایس اکشن به مقاله «پرایس اکشن چیست؟» مراجعه کنید.

الگوهای ادامه‌دهنده

در ادامه مطلب بهترین الگو پرایس اکشن به معرفی الگوهای ادامه‌دهنده (Continuation Patterns) و تعریف آن‌ها خواهیم پرداخت.

الگوهای مثلث یکی از بهترین الگوهای پرایس اکشن

الگوهای مثلث (Triangular patterns) ذاتاً افقی هستند و وسیع‌ترین نقطه آن‌ها جایی است که مثلث شروع به شکل‌گیری می‌کند. الگوهای مثلث با ترسیم دو خط روند در همگرایی (Convergence) ایجاد می‌شوند.

الگوی مثلث متقارن خنثی است و معمولاً نمی‌تواند اشاره‌ای به روند قیمت در آینده بدهد. مثلث صعودی دارای یک خط روند پایین صعودی (Rising Lower Trendline) و یک خط روند بالایی صاف (Flat Upper Trendline) است که نشان‌دهنده روند صعودی است.

الگوهای مثلث نزولی، یک خط روند صاف در زیر و یک خط روند بالا در حالت نزول خواهند داشت که نشان‌دهنده روند نزولی است. برای معامله مثلث‌های صعودی، نقطه ورود خود را بالای خط روند بالایی صاف قرار دهید تا در صورت نزول، مقداری پیپ (Pips) بگیرید. برای مثلث‌های صعودی هم ورودی خود را زیر خط روند پایین صاف قرار دهید.

الگوی آویز

الگوی آویز

الگوهای آویز (Pennants) تا حدودی به الگوهای مثلث شباهت دارند. آویز‌ها ممکن است صعودی یا نزولی باشند و بیشتر یک مثلث متقارن کوچک را تشکیل می‌دهند. الگوهای آویز خرسی در روند‌های نزولی تند خود را نشان می‌دهند که در آن قیمت قبل از ادامه روند نزولی کمی تثبیت می‌شود.

برعکس این امر، در الگوهای آویز گاوی روی می‌دهد که در آن قیمت قبل از ادامه روند صعودی تثبیت می‌شود. برای معامله در الگو آویز خرسی، یک پوزیشن شورت را درست زیر آویز باز کنید و در مقابل برای معامله در آویز‌های صعودی پوزیشن‌های لانگ را درست بالای آویز باز کنید.

الگوی پرچم

الگوی پرچم

الگوهای پرچم مانند یک مستطیل کوچک هستند که بلافاصله بعد از حرکت‌های شدید شکل می‌گیرند و به عنوان نقطه‌ای عمل می‌کنند که بازار در یک کانال تثبیت می‌شود. پرچم‌ها ممکن  است صعودی یا نزولی باشند.

پرچم‌های گاوی دارای یک قطب صعودی و سپس یک کانال تثبیت کننده هستند که کاهش می‌یابد، در حالی که پرچم‌های خرسی دارای یک قطب نزولی، سپس یک کانال تثبیت افزایشی هستند. برای معامله در الگوهای پرچم، کانال را با استفاده از دو خط روند موازی رسم کرده و سپس زمانی که قیمت از خط روند بالایی در الگوی پرچم‌های صعودی خارج شد، پوزیشن خرید را باز کنید.

برای معامله در الگوی پرچم خرسی هم برعکس آن را انجام داده و پوزیشن شورت را زمانی که قیمت به زیر خط روند می‌رسد، باز کنید.

الگو چکش یکی از بهترین الگوهای پرایس اکشن

یکی دیگر از بهترین الگوی پرایس اکشن، الگوی چکش (The Hammer) است. الگوی چکش یک سیگنال صعودی است که در آن حرکت صعودی بازار، احتمال بیشتری از حرکت نزولی در روند صعودی دارد. در ادامه نمونه‌ای از کندل چکش را بررسی خواهیم کرد.

الگو چکش

یک الگوی چکش نشان می‌دهد که فروشندگان، بازار را به سمت یک کف جدید نزول می‌دهند. با این حال، فروشندگان به اندازی کافی قوی نیستند که در سطح پایین باقی بمانند و تصمیم بگیرند در پوزیشن‌های خود باقی بمانند یا نه.

این امر باعث می‌شود که قیمت بازار افرایش پیدا کرده و خریداران بیشتر وارد بازار شوند. سطح قیمت باز و بسته هر دو باید در نیمه بالایی شمع باشد.

الگوی ستاره دنباله‌دار

الگوی ستاره دنباله‌دار (The Shooting Star)، یک سیگنال نزولی است که نشان می‌دهد احتمال صعود بازار بیشتر از نزول آن است. این الگو بیشتر در بازار‌های نزولی استفاده می‌شود و در واقع برعکس الگو چکش عمل می‌کند. در ادامه نمونه‌ای از یک الگو ستاره دنبال دار را فراهم کرده‌ایم:

الگوی ستاره دنباله‌دار

یک ستاره دنباله‌دار به خریداران نشان می‌دهد که بازار در حال تغییر روند است. با این حال، خریداران به اندازه کافی قوی نیستند که در بالاترین سطح باقی مانده و همچنین در پوزیشن‌های خود باقی بمانند. این امر باعث می‌شود که بازار کاهش یافته و فروشندگان وارد بازار شوند.

سطح قیمت باز و بسته در این الگو، هر دو باید در نیمه پایینی کندل باشد. به طور کلی، قیمت بسته شدن می‌تواند بالاتر از قیمت باز شدن باشد اما اگر قیمت بسته شدن زیر سطح قیمت باز شدن باشد، سیگنال قوی‌تر خواهد بود.

الگوی هارامی

الگوی هارامی یکی از بهترین الگو پرایس اکشن است. هارامی یک الگوی دو کندلی است که نمایانگر عدم تصمیم گیری در بازار است و عمدتاً برای معاملات شکست خورده استفاده می‌شود.  از این الگو به عنوان شکل‌گیری کندل داخلی هم یاد می‌شود چرا که یک کندل در محدوده کندل قبلی، از بالا به پایین شکل می‌گیرد. در ادامه نمونه‌ای از نحوه شکل‌گیری کندل هارامی نزولی و صعودی را ارائه داده‌ایم:

الگوی هارامی

 الگوی هارامی نزولی زمانی شکل می‌گیرد که دامنه  بالا و پایین کندل فروشنده در محدوده بالا و پایین کندل خریدار قبلی ایجاد شود. با توجه به اینکه هیچ تداومی برای تشکیل یک اوج جدید وجود نداشته است، الگوی هارامی نزولی نمایانگر عدم تصمیم گیری در بازار است که می‌تواند منجر به تغییر روند بازار به نزولی شود.

هارامی صعودی هم زمانی شکل می‌گیرد که محدوده بالا و پایین کندل خریدار در محدوده بالا و پایین کندل فروشنده قبلی ایجاد شود. با توجه به اینکه در این شرایط هیچ تداومی برای تشکیل یک سطح پایین جدید وجود ندارد، کندل هارامی صعودی نشان‌دهنده عدم تصمیم گیری در بازار است که ممکن است منجر به تغییر روند به سمت صعودی شود.

در تصویر زیر چند نمونه از الگوهای هارامی خرسی و گاوی در یک دوره زمانی شکل می‌گیرند، آورده شده است:

الگوی هارامی

با این حال، چگونه می‌توان از این الگوها به عنوان یک استراتژی پرایس اکشن در معاملات استفاده کرد؟ راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد که همه آن‌ها به نوبه خود کارآمد هستند. با این وجود، بسیاری از تریدر‌ها از الگو هارامی به عنوان یک الگوی شکست استفاده می‌کنند.

الگوهای بازگشت روند‌های اصلی

روندهای اصلی شامل روند صعودی و نزولی یا گاوی و خرسی می‌شود. زمانی که بازار روند صعودی دارد می‌گوییم که گاوی است و زمانی که روند نزولی دارد می‌گوییم بازار خرسی است. معامله با یک الگوی بازگشت روند اصلی، تلاشی برای ورود به پوزیشن در شروع یک روند جدید است که به امید استفاده از تغییر روند بازار انجام می‌شود.

با توجه به اینکه تریدر‌ها قبل از مشخص شدن روند جدید وارد پوزیشن می‌شوند، احتمال اینکه این کار آن‌ها با موفقیت همراه باشد تنها ۴۰ درصد است. این تریدرها به دنبال ریسک پایین هستند اما در ترید اغلب میزان ریسک بالا است. اجزای اصلی یک الگو بازگشت روند‌های اصلی عبارت است از:

  • روند
  • اصلاح قیمت (Pullback) که از کانال خارج می‌شود.
  • از سرگیری روند.
  • دومین اصلاح قیمت که به سمت روند مخالف رشد می‌کند.
الگوی هارامی

اولین شکست بالای کانال خرسی معمولاً جزئی است. برگشت دوم مانند تصویر بالا ۴۰ درصد احتمال دارد که بزرگ باشد. بالای میله گاوی در بالای مستطیل سبز وارد پوزیشن خرید شوید.

 الگوی پرچم نهایی

الگوی پرچم نهایی (Final flags) یک الگوی بازگشت روند است که به عنوان یک الگوی ادامه‌دهنده شروع می‌شود. در این شرایط تریدر‌ها انتظار دارند که ادامه روند با شکست مواجه شده و آماده معامله در جهت مخالف هستند.

اجزای مهم یک الگوی پرچم نهایی عبارت‌اند از:

  • روند
  • اصلاح قیمت که معمولاً بیشتر افقی است و ممکن است به اندازه یک نوار کوتاه باشد.
  • روند معمولاً نزدیک به مگنت (Magnet) است.
  • احتمالاً نشانه‌های دیگری از بازگشت احتمالی وجود دارد.

بریک اوت

بریک اوت (Breakouts) یا شکست مقاومت را زمانی استفاده می‌کنیم که نمودار قیمت، ناحیه مقاومت را بشکند و به سمت دیگر ناحیه حرکت کند. بریک اوت اغلب نمایانگر پتانسیل حرکت قیمت برای شروع یک روند در جهت شکسته شده است.

بریک اوت اغلب به این دلیل اتفاق می‌افتد که قیمت زیر سطح مقاومت یا بالاتر از سطح حمایت قرار گرفته است. هنگامی که قیمت از طریق سطح حمایت یا مقاومت معامله می‌شود، اغلب احتمال شکست مقاومت یا حمایت وجود دارد. در بریک اوت هنگامی که بازار تمایل به روند صعودی بلند مدت را نشان می‌دهد زمان مناسبی برای ترید است.

الگوی کنج

الگوی کنج (Wedges) یک الگو قیمتی است که استراتژی‌های گوناگونی بر اساس آن ایجاد شده است، از جمله استراتژی تغییر روند که با استفاده از آن می‌توان سود بالایی در بازار داشت. این الگو برای کشف نقاط تغییر روند بسیار مناسب است و معمولاً موقعیت‌های پرسود را به راحتی پیدا می‌کند.

الگوی کنج از دو خط نمودار قیمت تشکیل می‌شود که خط اول نقاط حداکثری قیمت و خط دوم نقاط حداقلی قیمت را به هم متصل می‌کند. الگوی کنج چند نوع دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

الگوی کنج نزولی

در شرایطی که بازار نزولی باشد الگوی کنج نزولی شکل می‌گیرد. در این مواقع، شاهد شکل‌گیری یک مثلث خواهیم بود که پیکانش رو به پایین است.

الگوی کنج صعودی

الگوی کنج صعودی زمانی شکل می‌گیرد که قیمت میان خطور حمایت و مقاومت شیب دار به طرف بالا تثبیت شود. با تثبیت قیمت می‌دانیم که نوسان‌های بزرگی در راه بوده و بازگشت قیمت ناگهانی به سمت بالا یا پایین خواهیم داشت.

خلاصه‌ای از آنچه در مطلب بهترین الگوی پرایس اکشن اشاره شد:

پرایس اکشن نوعی استراتژی ترید و تحلیل بازار است که به سرمایه گذاران و تریدر‌ها این امکان را می‌دهد تا با تحلیل حرکات قیمت معاملات خود را انجام دهند. در این مطلب به طور خلاصه به معرفی بهترین الگوی پرایس اکشن پرداخته‌ایم.

الگوی پرایس اکشن (Price Action Pattern) به الگوهایی اشاره دارد که در طول دوره‌های چند ساله و چندین بار روی نمودار‌های قیمتی تشکیل شده‌اند و از این رو تحلیلگران به آن‌ها الگوهای پرایس اکشن می‌گویند. این الگو‌ها معمولاً زمانی که روی نمودار ایجاد می‌شوند، نتایجی که بار‌ها تکرار شده‌اند را به دنبال خواهند داشت؛ به همین دلیل تحلیلگران برای پیش بینی روند قیمت از آن استفاده می‌کنند.

از جمله بهترین الگوی پرایس اکشن می‌توان به الگوهای بازگشتی، الگوهای مثلث، الگوی آویز، الگوی ستاره دنباله‌دار، الگوی هارامی و … اشاره کرد.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback
پرایس اکشن چیست و بهترین استراتژی معاملاتی پرایس اکشن کدام است؟ - تتانکس بلاگ
11 ماه قبل

[…] آشنایی بیشتر با پرایس اکشن به مطلب «بهترین الگوی پرایس اکشن» مراجعه […]