تتانکس

بهترین استراتژی معاملاتی پرایس اکشن

پرایس اکشن چیست و بهترین استراتژی معاملاتی پرایس اکشن کدام است؟

استراتژی پرایس اکشن یکی از روش‌های محبوب و پرکاربرد تریدرها برای پیش بینی روند بازار و تعیین نقاط ورود و خروج از بازار است. تریدر‌های پرایس اکشن معتقدند که قیمت یک دارایی بیشترین اطلاعات را در مورد روند بازار و قیمت در آینده به ما می‌دهد. در این مطلب سعی کرده‌ایم برخی از بهترین استراتژی معاملاتی پرایس اکشن را معرفی کرده و ببینیم چگونه می‌توان در بازار‌های سرمایه گذاری از جمله ارز دیجیتال و فارکس از آن‌ها استفاده کرد.

استراتژی معاملاتی پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن روشی برای انجام معاملات روزانه است که در آن تریدر بر اساس روند قیمت در مورد معاملات بعدی تصمیم می‌گیرد نه بر اساس شاخص‌های تحلیل تکنیکال.

اغلب تریدرهای پرایس اکشن از شاخص‌های تکنیکال مانند میانگین‌های متحرک (Moving Averages)، باند بولینگر (Bollinger bands) استفاده نمی‌کنند؛ بلکه معتقد هستند که تنها منبع قابل اعتماد برای پیش بینی وضعیت بازار، قیمت و روند قیمت است.

به عنوان نمونه، اگر قیمت یک رمزارز صعود کند نشان دهنده این است که تقاضا برای آن افزایش یافته و مردم در حال خرید آن هستند. تریدر سپس پرایس اکشن را بر اساس تهاجمی بودن خرید، داده‌های قیمت در زمان واقعی، حجم و … ارزیابی می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با پرایس اکشن به مطلب «بهترین الگوی پرایس اکشن» مراجعه کنید.

بهترین استراتژی معاملاتی پرایس اکشن

ابزار‌هایی که تریدر‌های پرایس اکشن برای انجام معاملات خود ترجیح می‌دهند عبارت‌اند از بریک اوت (Breakouts)، کندل استیک (Candlesticks) و ترند‌ها (Trends)؛ البته گاهی وقت‌ها از نظریه‌هایی مانند حمایت و مقاومت (Support and Resistance) هم استفاده می‌کنند. آن‌ها از این ابزار‌ها برای توسعه استراتژی‌هایی که با اهداف و انتظارات آن‌ها همخوانی دارد استفاده می‌کنند.

استراتژی معاملاتی بریک اوت

هنگامی که قیمت یک دارایی با گرایش خاصی حرکت می‌کند به تریدرها هشدار می‌دهد که پس از شکست روند احتمال شکل گیری فرصت معاملاتی جدیدی وجود خواهد داشت. به عنوان نمونه، تصور کنید یک رمزارز در ۲۰ روز گذشته بین ۱۰ تا ۱۱ دلار معامله شده است، سپس به بالای ۱۱ دلار حرکت می‌کند.

این تغییر در روند قیمت به تریدرها هشدار می‌دهد که احتمالاً قیمت دارایی به بالای ۱۲ دلار حرکت خواهد کرد.

بریک اوت‌ها از الگوهای مختلفی از جمله محدوده (Ranges)، مثلث‌ها (Triangles)، سر و شانه (Head and Shoulders) و الگوهای پرچم (Flag Patterns) شکل می‌گیرند. بریک اوت یا شکست به این معنا نیست که قیمت در جهت پیش بینی شده ادامه پیدا خواهد کرد بلکه فقط یک فرصت معاملاتی در جهت مخالف ارائه می‌دهد.

کندل استیک

کندل‌ها مستطیل‌هایی روی نمودارها است که روند، قیمت باز، بسته، بالا و پایین یک دارایی را نشان می‌دهند. تریدرها از کندل‌ها در استراتژی‌های مختلف استفاده می‌کنند؛ به عنوان مثال، هنگام استفاده از نمودار‌های کندل استیک (Candlestick)، برخی از تریدر‌ها از استراتژی روند کندل فراگیر (Engulfing Candle Trend Strategy) استفاده می‌کنند.

روندها

یکی دیگر از بهترین استراتژی معاملاتی پرایس اکشن، روند یا ترند است. یک دارایی ممکن است در طول روز همچنان معامله شود و قیمت آن همچنان رو به کاهش یا افزایش باشد، تریدر‌ها به این نوسان روند‌های صعودی یا روند‌های نزولی می‌گویند.

در روند‌های صعودی قیمت برای مدت کوتاه یا طولانی مدت رو به افزایش است و برعکس در روند‌های نزولی قیمت رو به کاهش است.

حمایت و مقاومت

تریدر‌های بازار از مناطق حمایت قیمت و مقاومت قیمت برای شناسایی فرصت‌های معاملاتی پر سود استفاده می‌کنند. مناطق حمایت و مقاومت در جایی رخ می‌دهند که قیمت در گذشته بازگشته است. به علاوه ممکن است این سطوح در آینده دوباره تکرار شوند.

اوت ساید بار در حمایت یا مقاومت

نمونه‌ای از یک اوت ساید بار (OUTSIDE BAR) صعودی زمانی است که پایین‌ترین قیمت روز جاری از پایین‌ترین سطح روز قبل بیشتر شود اما سهام افزایش یافته و بالاتر از اوج روز قبل بسته شود. اوت ساید بار نزولی هم همین است اما با این تفاوت که برعکس این نمونه عمل می‌کند.

بهترین استراتژی پرایس اکشن
اوت ساید بار نزولی در الگوی پرایس اکشن

به همین دلیل است که می‌گوییم تنها پیدا کردن کندل اوت ساید کافی نیست. همان‌طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، بهتر است یک الگوی اوت ساید بار را بعد از یک شکست روند بزرگ پیدا کنید. در نمودار بالا، روند صعودی تقریباً به مدت سه ساعت قبل از شروع شکست وجود داشت.

برای آشنایی با بهترین کتاب‌های پرایس اکشن به مطلب «بهترین کتاب پرایس اکشن» مراجعه کنید.

اینساید بارها پس از شکست روند

اینساید بار (INSIDE BARS) زمانی اتفاق می‌افتد که کندل استیک‌های زیادی به هم چسبیده‌اند چرا که قیمت دارد سمت مقاومت یا حمایت حرکت می‌کند. در این شرایط، کندل استیک‌ها در نقطه اوج و پایین یک نقطه نوسان اخیر قرار می‌گیرند چرا که تریدر‌ها غالب سهام را سرکوب می‌کنند تا سهام بیشتری جمع کنند.

برای درک بهتر به تصویر زیر توجه کنید:

بهترین استراتِزی پرایس اکشن

در تصویر زیر مجموعه‌ای از اینساید بار‌ها ارائه شده‌اند:

بهترین استراتژی پرایس اکشن

در این نمودار، سهام پس از چهارمین یا پنجمین تلاش برای رسیدن به اوج، شکست خورد؛ سپس اینساید بار‌هایی شکل گرفتند که باعث عدم تغییر روند شدند.

البته لازم به ذکر است که اینساید بار ممکن است قبل از شکست نیز رخ دهد که به نوبه خود ممکن است شانس مقاومت سهام را تقویت کند. اینساید بار همچنین یک ناحیه از حمایت را به کاربر می‌دهد تا استاپ‌های (Stops) خود را زیر آن قرار دهند.

برای آشنایی با کتاب های مختلف پرایس اکشن به مطلب «بهترین کتاب پرایس اکشن» مراجعه کنید.

کندل‌های فتیله‌ای بلند

کندل‌های فتیله‌ای بلند یکی از استراتژی‌های معاملاتی پرایس اکشن است که تحت عنوان الگوهای چکش (Hammer Candles) و ستاره دنباله‌دار (Shooting Stars) هم شناخته می‌شوند.

الگو سر و شانه معکوس

الگوی سر و شانه معکوس (Head and shoulders reversal) تا حدود زیادی به استراتژی سر و شانه شباهت دارد. هنگامی که این الگو شکل می‌گیرد، قیمت افزایش پیدا می‌کند که با کاهش همراه است، سپس دوباره رشد و دوباره سقوط می‌کند و قبل از اینکه دوباره سقوط کند به سقف پایین (Lower High) می‌رسد.

تعیین نقطه ورود در الگوی سر و شانه معکوس بسیار راحت است و به همین دلیل این یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌های معاملاتی پرایس اکشن است. برای استفاده از این استراتژی نقطه ورود را بعد از شانه اول و حد زیان (Stop Loss) را هم پس از شانه دوم قرار دهید تا بتوانید در نقطه اوج موقتی که شکل می‌گیرد، سود کنید.

توالی سقف و کف‌ها

تریدرهای پرایس اکشن می‌توانند با دنبال کردن توالی سقف و کف‌ها، استراتژی معاملاتی مناسبی برای خود طراحی کنند. به عنوان نمونه، اگر قیمت یک دارایی در اوج بالا و اوج پایین معامله می‌شود، به این معنا است که یک روند صعودی در حال شکل گیری است.

سپس تریدر می‌تواند از دانش خود درباره بازار و خرید و فروش برای تعیین نقطه ورود و خروج از بازار استفاده کند.

خلاصه‌ای از آنچه در این مطلب گفته شد:

استراتژی معاملاتی پرایس اکشن روشی برای انجام معاملات در بازار است که به تریدر‌ها کمک می‌کند تا بازار را تا حدودی پیش بینی کنند و بر اساس تحلیل خود وارد پوزیشن‌های شورت و لانگ شوند. الگوهای کندل استیک مانند هارامی، ستاره دنباله‌دار و … همگی از جمله بهترین استراتژی معاملاتی پرایس اکشن هستند که کاربران هنگام تحلیل و ارزیابی بازار با آن مواجه می‌شوند.

در این مطلب سعی کرده‌ایم برخی از بهترین استراتژی معاملاتی پرایس اکشن را معرفی کنیم و همچنین نحوه استفاده از آن‌ها در معاملات را به کاربران توضیح دهیم؛ برخی از این استراتژی‌ها عبارت‌اند از:

  • استراتژی معاملاتی بریک اوت
  • کندل استیک
  • روندها
  • حمایت و مقاومت
  • کندل‌های فتیله‌ای بلند
  • الگو سر و شانه معکوس
  • توالی سقف و کف‌ها
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها