تتانکس

آیا پامپ و دامپ ارز دیجیتال کلاهبرداری است؟ منظور از کانال و سیگنال پامپ چیست؟

آیا پامپ و دامپ ارز دیجیتال کلاهبرداری است؟ منظور از کانال و سیگنال پامپ چیست؟

راه و روش‌های کلاهبرداری در دنیای ارزهای دیجیتال کم نیست. پامپ و دامپ (Pump and dump) ارز دیجیتال به واسطه جذابیتی بالایی که دارد، پتانسیل آن را دارد در عرض زمان کمی تعداد زیادی از کاربران را تحت تأثیر قرار دهد و کل دارایی آن‌ها را به باد دهد. سیگنال پامپ اغلب در کانال گروه‌های مشخصی مطرح می‌شود و بسیاری آن را شکل دیگری از کلاهبرداری می‌دانند.

پامپ و دامپ ارز دیجیتال

پامپ و دامپ (Pump and dump) به زبان ساده دستکاری طبق برنامه است که در آن افراد یا گروه‌هایی با جمع کردن قدرت خرید خود در یک زمان و مکان مشخص، باعث افزایش قابل توجه قیمت آن ارز دیجیتال می‌شوند. پایه و اساس سیگنال پامپ و دامپ تراوش اطلاعاتی نادرست و ایجاد تب و تاب از طریق تبلیغات هیجان انگیز در خصوص افزایش قیمت است.

از آنجایی که قیمت در الگوهای پامپ و دامپ به سرعت نوسان می‌کند، آن دسته از خریدارانی که در سقف‌های قیمتی اقدام به خرید کرده‌اند، بعد از شروع ریزش یا همان دامپ یا نمی‌توانند دارایی رمزارزی خود را بفروشند یا در بهترین حالت مجبور به فروش به قیمت‌های بسیار بسیار کمتر می‌شوند.

بیایید رو راست باشیم؛ پامپ و دامپ بدون شک یک صورت از هزاران صورت کلاهبرداری در دنیای ارزهای دیجیتال است.

رایج‌ترین روش برای ایجاد سیگنال پامپ و دامپ ارائه خروارها خروار اطلاعات نادرست از طریق رسانه هیا اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام و به ویژه تلگرام است.

پامپ و دامپ ارز دیجیتال

کانال پامپ و دامپ ارز دیجیتال چیست؟

پامپ و دامپ یک نوع از کلاهبرداری است که در آن تعداد از افراد نسبت به خرید یک دارایی رمزارزی در طول زمان اقدام می‌کنند و در گام بعدی با انتشار اطلاعات نادرست باعث هجوم مردم برای خرید آن می‌شوند که با افزایش تقاضا، قیمت آن رمزارز با شیب زیادی افزایش می‌یابد.

دست‌اندرکاران اصلی سیگنال پامپ و دامپ در گام بعدی با فروش دارایی هیا انباشت شده خود فرایند سقوط و نابودی رمزارز را شروع می‌کنند. هر لحظه با افزایش عرضه از سوی کاربران برای فروش، قیمت با سرعت بیشتری به صفر میل می‌کند و سرانجام وقتی کاربران به خود می‌آیند، چیزی جز چند تا دارایی بی ارزش دست و بالشان را نگرفته است.

در کانال پامپ و دامپ یک ارتباط سلسله‌مراتبی میان مدیران و اعضای آن کانال وجود دارد. اعضایی ویژه کانال، از طریق سیگنال‌هایی که به آن‌ها داده می‌شود متوجه شروع فرایند خرید یا همان پامپ می‌شوند و بنابراین فرصت بهتری برای خرید کوین مورد نظر با قیمت‌های ارزان‌تر دارند. در نهایت هم این دسته از اعضا زودتر از دیگر کاربران نگون بخت دارایی‌های خود را می‌فروشند و با کلی سود از کانال خارج می‌شوند و کاربران دیگر را با کلی ضرر به حال خود رها می‌کنند.

برخی از گروه‌های پامپ و دامپ ارز دیجیتال روش‌های نوین‌تری را به منظور ارتقای سطح کاربران و اعضای گروه به کار بسته‌اند و از روش مرسوم زیر مجموعه گیری استفاده می‌کنند. به این صورت که هر چقدر افراد بیشتری را به گروه معرفی کنید، رده بالاتری دارید و زودتر از پامپ و دامپ مطلع خواهید شد.

البته دلخوش به این هم نباشید، چون مدیران و ادمین‌های کانال به هیچ صراطی مستقیم نیستند احتمال اینکه شما را هم قال بزارند حتماً وجود دارد. نکته دیگر این است که ارزهای دیجیتال بدون استفاده که شاید بسیاری آنها را تحت عنوان شت کوین یا حتی میم کوین بشناسند صرفا جهت سر کیسه کردن سرمایه گذاران خلق شده اند.

منظور از سیگنال پامپ و دامپ ارز دیجیتال چیست؟

سیگنال پامپ ارز دیجیتال در واقع یک پیام به گروهی از افراد در خصوص خرید یک ارز دیجیتال است که می‌توانند از دستکاری در قیمت به روش‌های مختلفی از فروش آن سود زیادی ببرند. به طور کلی دو نوع از گروه فعال در خصوص پامپ و دامپ وجود دارند.

  • گروه‌های شفاف
  • گروه‌های غیرشفاف

در گروه‌های شفاف به صورت کاملاً آشکار از واژه‌های پامپ و دامپ استفاده می‌شود و همه اعضای کانال در جریان روند کاری گروه و سیگنال‌ها هستند. در گروه‌های غیر شفاف هم هیچ صحبتی از پامپ یا دامپ نمی‌شود و ادمین‌های گروه بر سالم و درست بودن کار خود تأکید دارند.

فرایند پامپ و دامپ چگونه است؟

پامپ و دام ارز دیجیتال به زبان ساده از دو مرحله پامپ که در آن قیمت به سرعت افزایش می‌یابد و دامپ یا مرحله کاهش وحشتناک تشکیل شده است.

پامپ و دامپ ارز دیجیتال

فاز اول: پامپ

در فاز اول، گروهی از توسعه دهنده‌ها یا سرمایه گذاران تحت هر نام و نشانی که می‌تواند شفاف یا غیر شفاف باشد به طریق مختلفی تلاش می‌کنند که دیگر کاربران را هم وارد نقشه خود کنند و بخش زیادی از نقشه خود را به واسطه انتشار داده‌ها و اطلاعات کاملاً غلط ولی جذاب به پیش می‌برند.

برای مثال شاید بسیاری از شما با گشت و گذار در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با تبلیغ‌هایی حاوی محتواهای جذابی مانند «هزاران درصد سود در یک روز» برخورد داشته‌اید. این تبلیغات ممکن است با هر عنوانی به شما نشان داده شوند.

از طرفی هم سرمایه گذراانی که اقدام به انتشار اطلاعات نادرست کرده‌اند، خود درصد زیادی از ارز دیجیتال مورد پامپ را از قبل خریداری کرده‌اند. حتی در پروژه‌هایی مشاهده شده است که خود توسعه دهنده‌های پروژه اقدام به پامپ پروژه خود می‌کنند.

فاز دوم: دامپ

وقتی که تلاش سرمایه گذران اصلی یا همان ادمین‌های کانال به ثمر نشست و تعداد زیادی کاربران نسبت به خرید ارز دیجیتال مورد نظر اقدام کردند، دومین مرحله هم عملی می‌شود.

با بالا رفتن قیمت، سرمایه گذاران اصلی دارایی‌های خود را می‌فروشند. از آنجا که آن‌ها مقدار زیادی از توکن را در اختیار دارند، فروش توکن‌ها از سوی آن‌ها تأثیر زیادی روی قیمت می‌گذارد و قیمت به سرعت شروع به ریزش سنگین می‌کند. با شروع سقوط قیمت، دیگر سرمایه گذاران هم برای حفظ سرمایه به سرعت دارایی‌های خود را به بازار عرضه می‌کنند و به همین ترتیب قیمت به سمت صفر میل می‌کند.

راه‌های تشخیص یک گروه پامپ ارز دیجیتال

در این قسمت در مورد نشانه‌های یک گروه سیگنال پامپ و دامپ ارز دیجیتال صحبت خواهیم کرد. هر چی نباشد، پیشگیری بهترین راه مقابله با این نوع از کلاهبرداری‌ها است.

راه‌های تشخیص یک گروه پامپ ارز دیجیتال

تب و تاب پیرامون ارزهای دیجیتال جدید

باید همیشه آگاه باشید که در دنیای ارزهای دیجیتال، پروژه‌های جدید گاهی اوقات توجهات زیادی را به خود جلب می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که پروژه مورد نظر پایه و اساس دارد و برای این کار می‌توانید به وایت پیپر پروژه مراجعه کنید.

مراقب سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها باشید

هر گاه شنیدید که یک چهره شناخته شده در مورد یک پروژه ارز دیجیتال صحبت می کن، از خود بپرسید که انگیزه این شخص از تبلیغ این پروژه چیست. بسیاری از اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها درک درست و حسابی از ارزهای دیجیتال ندارند و خواسته یا ناخواسته می‌توانند با ایجاد تب و تاب کاذب، موجبات لازم برای پامپ و دام ارز دیجیتال و سوء استفاده گروهی از افراد را فراهم کنند.

متون تبلیغاتی تکراری در سرتاسر شبکه‌های اجتماعی

فرایند سیگنال‌های پامپ و دامپ کریپتو به گونه‌ای است که در یک بازه زمانی کوتاه سعی دارند حجم گسترده‌ای تبلیغات را در فضای وب و صد البته شبکه‌های اجتماعی پر کنند. از این رو ممکن است که در یک بازه زمانی در شبکه‌های اجتماعی مختلف به تبلیغاتی پر آب و تابی از یک پروژه ارز دیجیتال برخورد کنید.

انفجار قیمت در یک ارز دیجیتال جدید

از آشکارترین نشانه‌های یک ارز دیجیتال که تحت تأثیر پامپ و دامپ قرار گرفته است، صعود عجیب و غریب قیمت در یک بازه زمانی کوتاه است و اگر ارز جدید و ناشناخته باشد که چه بدتر.

بنابراین، گول این دسته از افزایش قیمت‌ها را نخورید و حتماً قبل از سرمایه گذاری در یک ارز دیجیتال، مطالعه کافی روی جنبه‌های یک پروژه را داشته باشید.

گمنام بودن تیم توسعه دهنده

تقریباً همه سیگنال‌های پامپ و دامپ توسط افرادی کالا گمنام هدایت می‌شوند. افرادی که ممکن است حتی از توسعه دهنده‌های ارز دیجیتال مورد نظر هم باشند. از این رو هر پروژه ارز دیجیتال که تیم توسعه دهنده گمنامی دارد باید مورد شک قرار گیرد و قبل از سرمایه گذاری حتماً سایر فاکتورهای تحلیل فاندامنتال لحاظ شود.

چگونه از پامپ و دامپ در امان بمانیم؟

برای در امان ماندن از سیگنال‌های پامپ و دامپ کریپتو خوب است که چند مورد زیر را حتماً در نظر داشت باشید.

باید حتماً برای خودتان یک استراتژی سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مشخص کنید و طبق آن پیش بروید. لازم نیست برای یک تبلیغات درست یا غلط رویه سرمایه گذاری خود را زیر پا بگذارید.

راه حل بعدی برای در امان ماندن از کلاهبرداری بودن یک سیگنال خرید، ورود با مقدار سرمایه بسیار کم است. عاقلانه است که سرمایه گذاری خود را ابتدا با مقادیر بسیار کم آغاز کنید و با گذشت زمان و کسب اطمینان و اعتماد به پروژه مورد نظر می‌توانید تحت شرایطی سرمایه درگیر خود را افزایش دهید.

همیشه آن سرمایه‌ای را وارد ارزهای دیجیتال کمتر شناخته شده کنید که اگر از دست هم رفت چندان روی شرایط شما تأثیر نخواهد گذشت.

اگر گیر پامپ و دامپ افتادیم، چه کار کنیم؟

اول از همه در اسرع وقت کل سرمایه خود را تحت هر شرایطی که است بیرون بکشید ولی اگر فرایند دامپ شروع شده باشد کار زیادی از دست شما بر نمی‌آید و اگر شانس بیاورید بتوانید دارایی خود را به فروش برسانید.

از طرفی هم از آنجایی که افراد پشت پامپ و دامپ اغلب ناشناس و حتی خارج از کشور هستند از نظر قضایی هم اصلاً قابل پیگیری نیست. اقدام بعدی هم گزارش کانال پامپ و دامپ در شبکه‌های اجتماعی به منظور اطلاع رسانی بیشتر است.

خلاصه‌ای از آنچه در مورد پامپ و دامپ گفته شد:

  • کانال‌های سیگنال پامپ و دامپ با دستکاری در قیمت باعث افزایش ناگهانی قیمت و سپس سقوط شدید آن می‌شوند.
  • کانال‌های سیگنال پامپ و دامپ اغلب ناشناس هستند و با ارائه اطلاعات نادرست سعی در جذب کاربران دارند.
  • سقوط سنگین قیمت با فروش دارایی توسط سرمایه گذاران اصلی آغاز می‌شود و قیمت‌ها به صفر میل می‌کند.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها