تتانکس

توکن لوریج دار یا توکن آپ (Up) و داون (Down) چیست و چگونه کار می کند؟

توکن لوریج دار یا توکن آپ (Up) و داون (Down) چیست و چگونه کار می کند؟

توکن‌های آپ و داون بایننس (Up and Down Binance Tokens) به تریدر‌ها اجازه می‌دهند تا وارد پوزیشن‌هایی بزرگ‌تر نسبت به سرمایه اولیه خود شوند. این توکن‌های لوریج دار یا آپ و داون بایننس از ریسک کمتری نسبت به توکن‌های معمولی برخوردارند و امکان لیکوئید شدن در آن‌ها بسیار پایین‌تر است. در ادامه این مطلب قصد داریم داریم به معرفی توکن های آپ و داون بایننس بپردازیم.

توکن‌های آپ و داون بایننس به چه توکن‌هایی می‌گویند؟

توکن‌های آپ و داون بایننس (BLVT) نوعی دارایی یا رمزارز قابل معامله در بازار اسپات (Spot Market) بایننس هستند. هر توکن آپ و داون بایننس یک سبد دارای چندین پوزیشن باز را ارائه می‌دهد که در بازار‌های قرارداد آتی دائمی (Perpetual Futures) موجود هستند. در واقع توکن‌های آپ و داون بایننس اساساً نسخه‌ای از پوزیشن‌های آتی لوریج دار (Leveraged Futures Positions) هستند.

با استفاده از توکن‌های آپ و داون بایننس، تریدرها می‌توانند از تمامی مزایای لوریج بهره‌مند شده و در عین حال نگران ریسک لوریج و مدیریت پوزیشن‌های خود نباشند. این امر به این معنا است که تریدر نیازی به این کار ندارد که وثیقه‌ای را در صرافی قرار دهد و در نتیجه نگران لیکوئید شدن (Liquidation) سرمایه اولیه خود نخواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد لوریج حتما به مقاله «لوریج یا مارجین چیست؟» نگاهی بیندازید.

اولین توکن‌های اهرم دار موجود در بایننس بیت کوین آپ (BTCUP) و بیت کوین داون (BTCDOWN) هستند. بیت کوین آپ به ‌گونه‌ای طراحی شده است که در صورتی که قیمت بیت کوین افزایش پیدا کرد سود بدهد و در مقابل بیت کوین داون هم طوری عمل می‌کند که اگر قیمت بیت کوین کاهش پیدا کرد سود بدهد.

این توکن‌های لوریج دار بین ۱/۲× تا ۴× بازدهی دارند که در ادامه بیشتر در مورد این ضریب‌ها صحبت خواهیم کرد. در حال حاضر، رمزارز‌های آپ و داون بایننس تنها در صرافی موجود و قابل خرید و فروش هستند و تریدرها پس از خرید نمی‌توانند آن‌ها را مانند سایر توکن‌ها از کیف پول خود برداشت کنند.

توکن‌های آپ و داون بایننس چگونه عمل می‌کنند؟

یکی از تفاوت‌های اصلی میان توکن‌های آپ و داون و توکن‌های لوریج دار معمولی در این است که در توکن‌های آپ و داون بایننس نیازی به حفظ یک لوریج ثابت ندارید. در مقابل، آن‌ها محدوده‌ای از لوریج‌های متغیر را مورد هدف قرار می‌دهند.

به عنوان نمونه، توکن‌های بیت کوین داون و بیت کوین آپ از محدوده لوریج بین ۱/۲۵× و ۴× پیروی می‌کند که به عنوان یک محدوده هدف برای لوریج‌های آتی عمل می‌کند. این امر به این دلیل انجام می‌شود تا پتانسیل بازدهی در صورت افزایش قیمت به حداکثر رسیده و در صورت کاهش قیمت ریسک لیکوئید شدن نیز به حداقل برسد.

این لوریج هدف، دارای محدوده ثابتی نیست و نمی‌توان در هر لحظه فهمید دارای چه ضریبی است؛ چرا که هدف اصلی در ارائه توکن‌های آپ و داون بایننس این است که از فرانت رانینیگ (Front Running) جلوگیری شود. اگر این توکن‌ها در یک میزان یا محدوده ثابت شوند ممکن است برخی سعی کنند از این شرایط سوءاستفاده کنند.

با توجه به اینکه لوریج هدف دارای میزان ثابتی نیست، توکن‌ها مجبور به ثابت شدن نمی‌شوند، مگر تحت شرایط ضروری. به همین دلیل، لوریج هدف اغلب پنهان است چرا که دارای میزان ثابتی نیست.

توکن‌های آپ و داون همان‌طور که در قسمت بالا اشاره کردیم، در بازار اسپات بایننس معامله می‌شوند. این توکن‌ها را پس از خرید می‌توان با ارزش فعلی که دارند، باز فروش کرد. در این صورت، تریدر لازم است که هزینه‌ای را به عنوان هزینه باز فروش به صرافی پرداخت کند.

در غالب موارد بهترین کار این است که از پوزیشن خارج شوید تا اینکه توکن‌های آپ و داون را باز فروش کنید. باز فروش این توکن‌ها اغلب گران‌تر از خارج شدن از پوزیشن‌ها است، مگر اینکه رویدادی مانند قوی سیاه (Black Swan) رخ بدهد.

در صفحه توکن‌های آپ و داون بایننس با اصطلاحاتی مانند ارزش خالص دارایی (Net Asset Value). این اصطلاح به ارزش توکن‌های لوریج دار شما اشاره دارد که با تتر (USDT) نشان داده می‌شود. زمانی که توکن‌های خود را باز خرید می‌کنید، میزان تتری که در ازای آن دریافت می‌کنید، بر اساس ارزش خالص دارایی (NAV) مشخص خواهد شد.

چرا بهتر است از توکن‌های آپ و داون بایننس استفاده کنیم؟

یکی از اصطلاحاتی که بسیاری از تریدر‌ها را در خصوص توکن‌های لوریج دار بایننس سردرگم می‌کند، اصطلاح کشش نوسان (Volatility Drag) است. کشش نوسان نوعی تأثیر مخرب است که نوسان بازار ممکن است در طول زمان بر سرمایه گذاری کاربر بگذارد.

هرچه میزان نوسان بیشتر و محدوده زمانی بزرگ‌تر باشد، تأثیر کشش نوسان بر عملکرد آپ و داون بایننس بیشتر خواهد بود. توکن‌های اهرم دار به طور کلی زمانی که بازار صعودی است عملکرد خوب و قابل پیش بینی دارند؛ اما زمانی که بازار نزولی است، عملکرد آن‌ها غیرقابل پیش بینی خواهد بود.

صرافی بایننس برای حل این مشکل، لوریج‌های متغیر را ایجاد کرده است. توکن‌های آپ و داون بایننس تنها زمانی که نوسان بازار به شدت بالا است ثابت می‌شوند؛ در غیر این صورت هیچ نیازی به ثابت شدن آن‌ها وجود ندارد. اگرچه این راه حل بایننس، کشش نوسان را به کلی از بین نمی‌برد اما تا حدود زیادی آن را در بلند مدت کاهش می‌دهد.

هزینه کارمزد توکن‌های آپ و داون بایننس به چه صورت است؟

زمانی که با توکن‌های آپ و داون معامله می‌کنید، مانند هر تراکنش دیگری باید هزینه کارمزد به صرافی پرداخت کنید. هنگام خرید توکن‌های آپ و داون، اول از همه باید هزینه تراکنش را پرداخت کنید، چرا که معامله در بازار‌های اسپات مانند خرید و فروش هر رمزارز دیگری است که شامل هزینه تراکنش می‌شود.

علاوه بر هزینه تراکنش باید هزینه مدیریت را هم پرداخت کنید. به خاطر داشته باشید که این توکن‌ها نماینده پوزیشن‌های باز در بازار فیوچرز هستند. در واقع شما با خرید این توکن‌ها، پوزیشن‌هایی توکن شده در این بازار خریداری می‌کنید.

بنابراین، برای نگه داشتن این پوزیشن‌ها لازم است هزینه مدیریت پوزیشن‌ها را پرداخت کنید که هزینه کارمزد توکن‌های لوریج دار روزانه حدود ۰/۰۱ درصد و سالانه ۳/۵ درصد است. از طرفی، دو راه مختلف برای خروج از پوزیشن‌ها در صورت خرید آپ و داون وجود دارد. اولین راه این است که توکن‌های خود را در بازار اسپات بفروشید. دومین راه هم باز فروش (Redeem) توکن‌ها است.

در صورت باز فروش توکن‌ها، تریدر لازم است که ۰/۱ درصد هزینه کارمزد توکن‌های آپ و داون پرداخت کند. به همین دلیل بهتر است پوزیشن‌ها را سر فرصت در بازار‌های اسپات به فروش گذاشت. این مکانیسم باز فروش توکن‌های آپ و داون به این دلیل اعمال شده است تا راه دیگری برای تریدر‌ها در صورت تمایل به خروج از بازار فراهم کند.

خلاصه‌ای از آنچه در مطلب توکن‌های آپ و داون بایننس گفته شد:

توکن‌های آپ و داون بایننس به مجموعه‌ای از توکن‌های در صرافی ارز دیجیتال بایننس می‌گویند که به سرمایه گذاران اجازه می‌دهند وارد پوزیشن‌هایی بزرگ‌تر از سرمایه اولیه خود شوند. به طور کلی توکن‌های آپ و داون بایننس از ریسک کمتری نسبت به لوریج معمولی برخوردار هستند.

با استفاده از توکن‌های آپ و داون بایننس تریدر‌ها از تمام مزایای لوریج برخوردار شده و در عین حال ریسک بسیار پایین‌تری را متحمل خواهند شد. سرمایه گذاران برای استفاده از توکن‌های آپ و داون بایننس نیازی به پرداخت وثیقه به صرافی نداشته و در نتیجه خطر لیکوئید شدن آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

این توکن‌ها نوعی رمزارز قابل معامله در بازار اسپات بایننس بوده که هر کدام نماینده یک سبد دارای چند پوزیشن باز هستند. اولین توکن‌های آپ و داون موجود در بایننس بیت کوین آپ و بیت کوین داون هستند. هر دو این توکن‌ها لوریج دار هستند با این تفاوت که بیت کوین آپ به‌گونه‌ای طراحی شده است که در صورت افزایش قیمت بیت کوین افزایش پیدا کند و بیت کوین داون هم به تریدرها اجازه می‌دهد در صورت افزایش قیمت بازدهی داشته باشند.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها