تتانکس

لوریج و مارجین چیست؟ راهنمای انتخاب بهترین لوریج ارز دیجیتال

لوریج یا اهرم ابزاری برای سرمایه گذاری است که تریدر می‌تواند از طریق آن با وثیقه گذاری مقداری از دارایی خود، چندین برابر آن از پلتفرم قرض بگیرند. دارایی که سرمایه گذار به عنوان وثیقه در شبکه قرار می‌دهد مارجین نام دارد. مارجین و لوریج در ارز دیجیتال دو مفهوم بسیار مهم برای تریدر‌های ماهر هستند که می‌خواهند با سرمایه اولیه پایین سود بالایی به دست آوردند. در ادامه این مطلب به طور کامل و جامع در مورد اینکه لوریج و مارجین چیست و همچنین لوریج در بایننس صحبت خواهیم کرد.

لوریج چیست؟

لوریج یا اهرم (Leverage) نوعی سرمایه گذاری است که از آن برای به حداکثر رساندن بازده سرمایه گذاری استفاده می‌شود که در آن سرمایه گذار نیازی به قرار دادن سرمایه اولیه بالا ندارد. سرمایه گذاران و تریدر‌ها اغلب به دلایل مختلفی از لوریج استفاده می‌کنند اما اغلب آن‌ها به دنبال افزایش بازدهی و سود با سرمایه‌ای کم هستند.

لوریج به استفاده از مقدار کمی از سرمایه برای افزایش میزان دارایی سرمایه گذار اشاره دارد. به این ترتیب، سرمایه تریدرهایی که از لوریج استفاده می‌کنند چند برابر می‌شود و به دنبال آن میزان سود یا حتی زیان تریدر نیز بسته به میزان لوریجی که استفاده کرده است چند برابر می‌شود.

به عنوان نمونه، با استفاده از لوریج ۱۰:۱، تغییر ۱ درصدی قیمت بازار منجر به سود ۱۰ درصدی می‌شود و در عین حال در صورت کاهش ۱ درصدی قیمت بازار، منجر به ضرر ۱۰ درصدی خواهد شد.

لوریج چیست؟

استفاده از لوریج مناسب در فارکس و ارز دیجیتال هر چند باعث افزایش چندین برابر سود و بازدهی می‌شود اما به همان اندازه منجر به افزایش زیان می‌شود. به همین دلیل لازم است که تریدر‌ها در استفاده از لوریج ارز دیجیتال در معاملات خود احتیاط کنند و تنها در صورتی که تجربه و اطلاعات کافی از بازار دارند، از آن استفاده کنند.

لوریج تریدینگ چیست؟

لوریج تریدینگ (Leveraged trading) ابزاری پر سود برای سرمایه گذارانی است که می‌دانند چگونه از آن استفاده کنند. لوریج تریدینگ به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد با سرمایه hd بسیار بیشتر از آن چه در اختیار دارند خرید و فروش کنند. با این حال، افزایش سرمایه همیشه به نفع سرمایه گذار نیست و ممکن است زیان بسیار بالایی به سرمایه او وارد شود.

هنگامی که در معاملات خود از لوریج استفاده می‌کنید، در واقع با سرمایه‌ای کم وارد بازار می‌شوید که لوریج آن را برای شما بیشتر کرده است. این سرمایه کم در لوریج تریدینگ، تحت عنوان مارجین (Margin) شناخته می‌شود.

برای استفاده از لوریج در معاملات، تریدر تنها لازم است که درصد کمی از پوزیشن را سرمایه گذاری کند. این درصد بسته به میزان لوریجی که انتخاب شده است و قوانین و مقررات صرافی یا کارگذاری مد نظر متفاوت خواهد بود.

نسبت لوریجی که تریدر برای معاملات خود استفاده می‌کند، به تجربه، تحمل ریسک، اهداف و بازار مد نظر بستگی دارد. با این وجود، در غالب موارد تریدر‌های با تجربه از درصد لوریج بالاتری نسبت له تریدرهای کم تجربه تر استفاده می‌کنند.

بازار منتخب هم تأثیر زیادی در درصد لوریجی که تریدر استفاده می‌کند دارد. به عنوان نمونه، بازار‌های پر نوسان مانند بیت کوین و ارز دیجیتال، از ریسک بالاتری نسبت به بازار فارکس برخوردارند و تریدرها باید لوریج‌های خود را با احتیاط انتخاب کنند.

نسبت لوریج (Leverage Ratio) نشان‌دهنده ارزش پوزیشن در مقایسه با میزان سرمایه مورد نیاز است. در برخی صرافی‌ها و کارگذاری‌ها، تریدر‌ها می‌توانند با استفاده از لوریج حداکثر ۴۰۰:۱ به معامله در بازار بپردازند.

با استفاده از لوریج ۴۰۰:۱ تریدر می‌تواند با سرمایه ۲۵۰ دلاری، پوزیشن با ارزش ۱۰۰۰۰۰ دلار را مدیریت کند. این به این معنا است که تغییر ۱ درصدی در قیمت بازار، منجر به سود ۱۰۰۰ دلاری خواهد شد. در صورتی که این تریدر از لوریج استفاده نکند، تغییر ۱ درصدی در بازار منجر به سود ۲/۵ دلاری خواهد شد.

استفاده از نسبت لوریج ۴۰۰:۱ به این معنا است که دارایی تریدر ۴۰۰ برابر شده و به همراه آن میزان سود و حتی زیان هم ۴۰۰ برابر خواهد شد. به همین دلیل است که بسیاری لوریج را شمشیر دو لبه می‌دانند چرا که هم باعث افزایش چندین برابر سود می‌شود و هم ضرر؛ بنابراین در استفاده از آن احتیاط کنید.

مارجین تریدینگ چیست؟

همان‌طور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، مارجین به میزان دارایی که در ازای پوزیشن‌های بزرگ‌تر در صرافی یا کارگذاری قرار می‌دهید، اشاره دارد. در واقع مارجین نوعی وثیقه است که تریدر در ازای سرمایه‌ای که از صرافی می‌گیرد، پرداخت می‌کند. هنگامی که وارد یک پوزیشن معامله می‌شوید، تغییرات قیمت در بازار، منجر به تغییر شرایط مارجین هم خواهد شد.

در بسیاری از پلتفرم‌ها، اطلاعات مربوط به شرایط مختلف مارجین در اکانت تریدر نوشته شده است. در ادامه به معرفی این شرایط خواهیم پرداخت:

  • موجودی حساب

موجودی حساب (Account Balance) به کل دارایی موجود در حساب کاربری تریدر اشاره دارد.

  • ملزومات مارجین (Margin Requirement)

همان‌طور که در قسمت بالا اشاره کردیم، تریدر‌ها برای اینکه بتوانند از لوریج صرافی‌ها استفاده کنند باید مقداری دارایی را در صندوق‌های صرافی وثیقه گذاری کنند. به عنوان نمونه، برای سطح لوریج ۱۰۰:۱، مارجین مورد نیاز ۱ درصد و برای لوریج ۴۰۰:۱ مارجین مورد نیاز ۰/۲۵ درصد خواهد بود.

  • مارجین استفاده شده

این مورد به میزان پولی که به عنوان وثیقه توسط صرافی دریافت شده است اشاره دارد. اگرچه این پول به تریدر تعلق دارد اما تا زمانی که از لوریج استفاده می‌کند، حق استفاده از آن را نخواهد داشت.

  • مارجین قابل استفاده

این مورد به میزان دارایی اشاره دارد که تریدر می‌تواند از آن برای باز کردن پوزیشن‌های جدید استفاده کند.

  • مارجین کال

مارجین کال (Margin Call) به پیامی از سوی صرافی یا کارگذاری اشاره دارد که به تریدر می‌گوید که میزان مارجین وی به زیر سطح مورد نیاز کاهش یافته است. مارجین کال زمانی صورت می‌گیرد که قیمت بازار کاهش یافته و ارزش دارایی که تریدر به عنوان وثیقه در صرافی قرار داده است، به زیر سطح مورد نیاز افت کرده است.

هنگامی که مارجین کال برای تریدر ارسال می‌شود تریدر باید سرمایه بیشتری را وثیقه گذاری کند یا وثیقه او توسط صرافی مصادره خواهد شد. به عنوان نمونه، مارجین کال برای سطح ۲۰ درصدی به این معنا است که در صورتی که ارزش وثیقه تریدر بیش از ۸۰ درصد افت کند، صرافی جهت افزایش سرمایه یا لیکویید کردن سرمایه تریدر، با او تماس خواهد گرفت.

ملزومات مارجینحداکثر لوریج
۵ درصد۲۰:۱
۳ درصد۳۳:۱
۲ درصد۵۰:۱
۱ درصد۱۰۰:۱
۰/۵۰ درصد۲۰۰:۱
۰/۲۵۴۰۰:۱

از چند نوع لوریج مختلف می‌توان استفاده کرد؟

لوریج اغلب در میزان‌های متفاوتی به تریدرها ارائه می‌شود. هر پلتفرم بسته به قوانین و مقررات خود، لوریج‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند. برخی از سطوح لوریج رایج‌تر عبارت است از ۵۰:۱، ۱۰۰:۱، ۲۰۰:۱ و ۴۰۰:۱.

  • لوریج ۵۰:۱: استفاده از این لوریج به این معنا است که تریدر به ازای هر ۱ دلار که در اختیار دارد می‌تواند یک معامله با ارزش ۵۰ دلار انجام دهد. به عنوان نمونه، در صورتی که تریدر ۵۰۰ دلار در صرافی وثیقه گذاری کرده و از لوریج ۵۰:۱ استفاده کند، قادر به انجام معاملاتی با ارزش ۲۵ هزار دلار خواهد بود.
  • لوریج ۱۰۰:۱: این لوریج به این معنا است که تریدر به ازای هر دلار که در اختیار دارد می‌تواند یک معامله با ارزش ۱۰۰ دلار انجام دهد. به عنوان نمونه، تریدر با سپرده گذاری حداقل سرمایه مورد نیاز به ارزش ۲۰۰۰ دلار، خواهد توانست از سرمایه‌ای با ارزش ۲۰۰ هزار دلار در بازار معامله کند.
  • لوریج ۲۰۰:۱: این لوریج به این معنا است که تریدر به ازای هر ۱ دلار، ۲۰۰ دلار به دست خواهد آورد. به عنوان نمونه، تریدر با وثیقه گذاری سرمایه ۳۰۰ دلاری، قادر به انجام معاملات با ارزش ۶۰ هزار دلار خواهد بود.
  • لوریج ۴۰۰:۱: این لوریج به این معنا است که تریدر در ازای هر دلار، ۴۰۰ دلار را با لوریج دریافت خواهد کرد.

لازم به ذکر است که نسبت‌های لوریج بالا مربوط به بازار‌های فارکس است و نسبت لوریج در صرافی‌های ارز دیجیتال به دلیل نوسان شدید این بازار، اغلب پایین‌تر است.

چگونه لوریج را در معاملات خود اعمال کنیم؟

کاربران ارز‌های دیجیتال می‌توانند با مراجعه به صرافی‌ها و پلتفرم‌های مختلف از لوریج استفاده کنند. برای این کار می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد اکانت خود شوید.

تریدرها برای استفاده از لوریج باید وارد اکانت خود در پلتفرم مد نظر شوند.

  • واریز دارایی

پس از ورود به اکانت خود، باید مقداری ارز فیات وارد صرافی کنید.

  • کوین یا توکن مد نظر خود را انتخاب کنید.

پس از واریز ارز فیات به حساب باید رمزارز مد نظر خود را انتخاب کنید.

  • نوع سفارش خود را انتخاب کنید.

پس از انجام مراحل بالا، باید نوع معامله شورت یا لانگ را تعیین کنید. پوزیشن‌های لانگ (Long) اغلب از ریسک کمتری برخوردار هستند اما پوزیشن‌های شورت (Short) پر خطر بوده و برای هر تریدری مناسب نیستند.

  • سفارش خود را اجرا کنید.

حالا باید سفارش خود را اجرا کنید. سفارش شما شامل دو بخش قیمت دارایی و مقدار توکن‌هایی که می‌خواهید بخرید یا بفروشید می‌شود.

  • ماشین حساب لوریج

محاسبه لوریج در پلتفرم‌های مختلف با یک فرمول بسیار ساده امکان‌پذیر است. این فرمول عبارت است از:

L=A/E

در این فرمول «L» به معنای لوریج، «A» به معنای دارایی و «E» به معنای مارجین اکانت است. این فرمول، میزان سرمایه‌ای که تریدر برای شروع معامله نیاز دارد را کاهش می‌دهد.

بسیاری از مردم، معاملات و تریدینگ را به عنوان یک سرمایه گذاری پر خطر در نظر می‌گیرند که تنها افرادی که دارایی زیاد در اختیار دارند می‌توانند در آن شرکت کنند. با این وجود، لوریج به افراد اجازه می‌دهد تا با سرمایه‌ای پایین به معامله در بازار پرداخته و سود خوبی هم در این میان داشته باشند.

به علاوه، لوریج در ارز دیجیتال یک ابزار مفید برای افزایش بازدهی معاملات افرادی است که سرمایه کمی در اختیار دارند. به عنوان مثال، در صورتی که قیمت یک رمزارز افزایش پیدا کند، لوریج ۱۰۰:۱ بازدهی بیشتری نسبت به لوریج ۵۰:۱ به دنبال خواهد داشت.

لازم به ذکر است که لوریج بالا به همان اندازه که سود بیشتری را به دنبال خواهد داشت، در صورت کاهش قیمت رمزارز، زیان بیشتری به دنبال خواهد داشت.

انتخاب نسبت لوریج مناسب چه تأثیری بر معاملات دارد؟

در غالب موارد، تریدر‌های حرفه‌ای و با تجربه لوریج‌های با نسبت پایین‌تر را ترجیح می‌دهند، چرا که ریسک این لوریج‌ها ریسک کمتری برای تریدر به دنبال دارند. در مقابل، تریدر‌های مبتدی و کم تجربه اغلب لوریج‌های بالاتر را انتخاب می‌کنند. این امر ممکن است به این دلیل باشد که این دست از تریدر‌ها تصویر درستی از میزان ریسک لوریج ندارند.

به همین دلیل است که به عنوان یک تریدر و سرمایه گذار باید لوریج و مارجین را بسیار جدی گرفت. بهترین کار است که هنگام استفاده از لوریج ارز دیجیتال طمع نکرده و میزان لوریج مناسب را انتخاب کنیم.

لوریج در ارز دیجیتال چیست؟

لوریج در هر بازاری به صورت مشابهی استفاده می‌شود و تریدر‌های بازار بورس، ارز دیجیتال و فارکس می‌توانند از آن برای افزایش سود خود استفاده کنند. برای درک بهتر لوریج و عملکرد آن در بازار ارز دیجیتال بهتر است آن را با مثالی مناسب توضیح داد. در ادامه مثالی برای این امر فراهم کرده‌ایم. در این مثال تریدر ما ۵۰۰ دلار در حساب خود دارد که از آن برای خرید اتریوم استفاده می‌کند.

 بدون لوریجنسبت لوریج ۱:۱۰نسبت لوریج ۱:۵۰
سرمایه اولیه۵۰۰ دلار۵۰۰ دلار۵۰۰ دلار
در صورت افزایش ۱۰ درصدی قیمت اتریومسود ۵۰ دلارسود ۵۰۰ دلارسود ۲۵۰۰ دلار
در صورت کاهش ۱۰ درصدی قیمت اتریومزیان ۵۰ دلارزیان ۵۰۰ دلارزیان ۲۵۰۰ دلار

همان‌طور که در نمودار بالا نشان داده شده است، لوریج یا اهرم به عنوان یک قرض عمل می‌کند که سرمایه اولیه تریدر را بیشتر می‌کند. اگرچه لوریج بالاتر منجر به بازدهی بالاتر می‌شود اما به همان اندازه هم ضرر برای سرمایه گذار به دنبال خواهد داشت.

به همین دلیل به تریدرها توصیه می‌شود لوریج در ارز دیجیتال را با احتیاط انتخاب کنند و به خوبی با ریسک و خطرات سرمایه گذاری خود آشنایی داشته باشند.

لوریج چه مزایایی برای تریدرها دارد؟

یکی از قابل توجه‌ترین مزایایی که می‌توان برای لوریج در نظر گرفت، افزایش سود و بازدهی معاملات است. با استفاده از لوریج، پوزیشن‌های کوچک را می‌توان به پوزیشن‌های بزرگ‌تر تبدیل کرد و به این ترتیب سود بسیار بیشتری از معاملات خود کسب کرد.

به علاوه، توانایی قرض گرفتن سرمایه از پلتفرم‌ها و صرافی‌ها به تریدر این امکان را می‌دهد که استفاده بهتری از سرمایه خود ببرند و از آن در معاملات مختلف استفاده کنند. تریدرها در صورتی که به درستی از لوریج استفاده کنند، نیازی به ترس و نگرانی ندارند؛ اما لازم است که با احتیاط کامل اقدام کنند.

لوریج چه معایبی برای تریدرها به دنبال دارد؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، لوریج منجر به افزایش سود یک سرمایه کم می‌شود. با این حال لازم است که در استفاده از آن با دقت عمل کرد. اینکه لوریج به تریدر اجازه می‌دهد وارد پوزیشن‌های بزرگ‌تر شود، در شرایطی که قیمت بازار کاهش پیدا کند، منجر به زیان بزرگ‌تری خواهد شد.

سرمایه گذاران کم تجربه تر، اغلب به دلیل تجربه و دانش پایین از بازار، ریسک‌های بزرگ‌تری را متحمل می‌شوند که در نهایت ممکن است منجر به زیان جبران ناپذیر شود.

سرمایه گذاران و تریدر‌ها لازم است استراتِژی معاملاتی خوبی برای معاملات خود اعمال کنند. طراحی استراتژی معاملاتی درست به تریدر‌ها کمک می‌کند که در بازار پر نوسان ارز دیجیتال به درستی حرکت کرده و درآمد خوبی از آن داشته باشند. استراتژی معاملاتی همچنین تا حدود قابل توجهی ریسک سرمایه گذاری را کاهش می‌کند.

هنگام استفاده از اهرم یا لوریج بیشتر از همه تریدر‌های کم تجربه و مبتدی در معرض خطر قرار دارند. این دست از تریدرها بهتر است برای شروع از نسبت لوریج پایین استفاده کنند و به مرور با کسب تجربه بیشتر، از لوریج‌های بالاتر هم بهره ببرند.

تفاوت میان لوریج و مارجین چیست؟

اغلب سرمایه گذاران تفاوت میان لوریج و مارجین را به درستی درک نمی‌کنند و اغلب تصور می‌کنند که این دو یکی هستند. اگرچه مفهوم مارجین و لوریج به هم مرتبط هستند اما کارایی و عملکرد متفاوتی نسبت به هم دارند.

در حالی که مارجین به مقدار پول مورد نیاز برای باز کردن پوزیشن جدید اشاره دارد، لوریج نوعی قرض است که تریدر‌ها از برخی پلتفرم‌ها و صرافی‌ها دریافت می‌کنند و با استفاده از آن می‌توانند وارد پوزیشن‌های بزرگ‌تر شوند.

علاوه بر این، مارجین را همچنین می‌توان نوعی لوریج در نظر گرفت که شامل استفاده از پول یا اوراق بهادار به عنوان وثیقه برای افزایش سرمایه اولیه می‌شود. از این رو، اگرچه لوریج و مارجین به هم مرتبط هستند و برای استفاده از لوریج به مارجین نیاز داریم اما کارایی و عملکرد این دو کاملاً متفاوت با یکدیگر است.

چگونه در لوریج تریدینگ ریسک معاملات خود را کاهش دهیم؟

انجام معاملات با استفاده از لوریج بالا، نیازمند سرمایه اولیه کمتری است اما در مقابل احتمال لیکوئید شدن (liquidation) بالا می‌رود. اگر از لوریج بالا استفاده کنید، کوچک‌ترین تغییر قیمت می‌تواند منجر به زیان بالایی شود.

در لوریج تریدینگ، هرچه میزان لوریج بالاتر باشد، تحمل نوسان تریدر کمتر می‌شود.

در مقابل، هنگام استفاده از لوریج پایین‌تر، میزان ریسک معامله کمتر می‌شود. به همین دلیل است که برخی از صرافی‌ها از جمله بایننس (Binance) حداکثر لوریج پایین‌تری را به سرمایه گذاران ارائه می‌دهند.

برخی از استراتژی‌های مدیریت ریسک از جمله حد زیان (Stop Loss) و حد سود (Take Profit) کمک زیادی برای کاهش زیان و ریسک معاملات در لوریج تریدینگ می‌کنند. تریدر‌ها می‌توانند از سفارش حد زیان برای بستن خودکار پوزیشن‌های باز استفاده کنند.

سفارش حد زیان می‌تواند تا حدود زیادی تریدر‌ها را در برابر نوسان‌های بازار محافظت کند. تریدرها هنگام ثبت سفارش حد زیان، قیمتی را مشخص می‌کنند که در صورت کاهش قیمت صرافی به طور خودکار رمزارز‌های کاربر را در آن قیمت می‌فروشد.

سفارش حد سود هم سرویسی است که بسیاری از صرافی‌ها ارائه می‌دهند. حد سود برخلاف حد زیان عمل می‌کند. هنگام ثبت سفارش حد سود، کاربر قیمتی را تعیین می‌کند که اگر قیمت رمزارز به این حد افزایش پیدا کرد، صرافی به صورت خودکار آن را به فروش بگذارد.

با استفاده از استراتژی‌های معاملاتی و مدیریت ریسک، تریدر‌ها می‌توانند تا حدود قابل توجهی در بازار بهتر عمل کنند و در صورت افت قیمت، خسارت کمتری به آن‌ها وارد شود.

لوریج در بایننس به چه صورت اعمال می شود؟

سرمایه گذاران می‌توانند در بسیاری از پلتفرم‌ها و صرافی‌های غیرمتمرکز از جمله بایننس، از لوریج تریدینگ در معاملات خود استفاده کنند. صرافی غیرمتمرکز بایننس یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال جهان است که سرویس‌ها و خدمات زیادی را به کاربران ارائه می‌دهد.

از جمله این خدمات می‌توان به لوریج تریدینگ اشاره کرد. تریدرها می‌توانند مشابه سایر پلتفرم‌ها در بایننس هم از لوریج استفاده کنند. با این تفاوت که حداکثر نسبت لوریج قابل استفاده در بایننس ۱۲۵× است.

حداکثر نسبت لوریج به این دلیل اعمال شده است که هرچه نسبت لوریج بالاتر باشد، تریدر ضرر بیشتری خواهد کرد و احتمال لیکوئید شدن بیشتر است.

توکن‌های لوریج دار بایننس

برخی از توکن‌های لوریج دار بایننس عبارت‌اند از:

  • ادا داون (ADADOWN) و ادا آپ (ADAUP)
  • بایننس داون (BNBDOWN) و بایننس آپ (BNBUP)
  • بیت کوین آپ (BTCUP) و بیت کوین داون (BTCDOWN)
  • دات داون (DOTDOWN) و دات آپ (DOTUP)
  • اتریوم داون (ETHDOWN) اتریوم آپ (ETHUP)

لوریج در کوکوین چگونه است؟

صرافی غیرمتمرکز کوکوین (KuCoin) یکی دیگر از صرافی‌هایی است که امکان انجام معاملات لوریج دار را به کاربران خود ارائه می‌دهد. کوکوین یکی از صرافی‌های بزرگ و محبوب ارز دیجیتال است که در آن می‌توان انواع ارز دیجیتال را خرید و فروش کرد.

لوریج در کوکوین هم مانند سایر صرافی‌های ارز دیجیتال است. در صرافی کوکوین حداکثر نسبت لوریج که کاربران می‌توانند استفاده کنند ۱۰۰× است.

توکن‌های لوریج دار کوکوین

از جمله توکن‌های لوریج دار صرافی کوکوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لونا ۳ ال (LUNA3L) و لونا ۳ اس (LUNA3S)
  • بیت کوین کش ۳ ال (BCH3L) و بیت کوین کش ۳ اس (BCH3S)
  • بیت کوین ۳ ال (BTC3L) و بیت کوین ۳ اس (BTC3S)
  • اتریوم ۳ اس (ETH3S) و اتریوم ۳ ال (ETH3L)

خلاصه‌ای از آنچه در مطلب لوریج گفته شد:

لوریج تریدینگ ابزاری پر سود برای سرمایه گذاران است. از طریق لوریج ارز دیجیتال کاربران می‌توانند با وثیقه گذاری سرمایه‌ای کوچک، سرمایه بزرگی را از صرافی‌ها قرض گرفته و از آن‌ها برای سود بیشتر استفاده کنند. اگرچه لوریج سود بیشتری به کاربران می‌دهد اما به همان اندازه پر خطر بوده و ممکن است منجر به زیان بیشتر به تریدر شود.

لوریج در ارز دیجیتال نسبت‌های متفاوتی دارد و کاربران بسته به میزان تجربه، تحمل ریسک، اهداف و بازار مربوطه می‌توانند نسبت لوریج بالا یا پایین را انتخاب کنند. هر چه نسبت لوریج بالاتر باشد سود یا زیان هم به همان اندازه بیشتر خواهد بود.

به طور کلی، استفاده از لوریج در معاملات دارای ریسک بالایی است و سرمایه گذاران قبل از استفاده از آن باید به خوبی با بازار آشنا باشند یا از استراتژی‌های مدیریت ریسک استفاده کنند. در حال حاضر، صرافی‌های زیادی از لوریج تریدینگ پشتیبانی می‌کنند. صرافی‌های بایننس و کوکوین هر دو پلتفرم‌هایی هستند که لوریج را در معاملات خود ارائه می‌دهند.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها