تتانکس

سیر تا پیاز متاورس و معرفی بهترین پلتفرم ها برای کسب در آمد از متاورس

سیر تا پیاز متاورس و معرفی بهترین پلتفرم ها برای کسب در آمد از متاورس

متاورس (Metaverse) شبکه‌ای گسترده از جهان‌های سه بعدی و مجازی است که در آن کاربران قادر خواهند بود با یکدیگر و دیگر اجزای محیط ارتباط برقرار کنند. متاورس جنبه‌های مختلف فناوری واقعیت مجازی (VR)، بازی‌های ویدیویی، شبکه‌های اجتماعی و بلاکچین را با هم ترکیب‌ می‌کند. در ادامه این مطلب قصد داریم به طور مفصل درباره متاورس، کاربرد و کسب درآمد از آن صحبت کنیم.

متاورس چیست؟

اصطلاح متاورس حدود ۳۰ سال قبل در سال ۱۹۹۲ ایجاد شد و از آن زمان سرمایه‌های کلانی به این پروژه ارسال شده است. شبکه اجتماعی فیس بوک (Facebook) که نام خود را به متا (Meta) تغییر داده است حدود ۱۹ میلیارد دلار در آزمایشگاه‌های واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری کرده است.

شرکت مایکروسافت (Microsoft) هم سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیاردی روی پروژه متاورس کرده است. علاوه بر این، صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر هم در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۵ میلیارد دلار در پروژه‌های مربوط به ارز‌های دیجیتال و متاورس سرمایه‌گذاری کرده است.

برای درک بهتر اینکه متاورس چیست، این پروژه را به عنوان پروژه‌ای در نظر بگیرید که سیستم‌ها و ترند‌های مختلفی را با هم جمع‌ می‌کند که همه آن‌ها جهت تغییر فناوری امروزه فعالیت‌ می‌کنند. دنیای متاورس هر روزه میلیون‌ها کاربر فعال را به لطف فناوری‌هایی مانند کامیپوتر، موبایل، فضای مجازی و … به خود جلب‌ می‌کند.

دارایی‌های واقعیت مجازی با استفاده از نوآوری وب ۳ (Web3) فعالیت‌ می‌کنند که نقش بسیار مهمی در عملکرد این اکوسیستم ایفا‌ می‌کند.

پروژه متاورس چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین و جذاب‌ترین ایده‌های دنیای متاورس از داستان‌های علمی تخیلی الهام گرفته شده است. اخیراً متاورس به محبوبیت زیادی در بازار ارز دیجیتال و کاربران سراسر جهان رسیده است. به طور کلی‌ می‌توان ویژگی‌های اصلی متاورس را به موارد زیر خلاصه کرد:

تجربه‌های زنده و هم‌زمان؛ اگرچه در متاورس رویداد‌های از پیش برنامه ریزی شده زیادی وجود دارند اما جدای از این‌ها، وقایع زیادی وجود دارند که از پیش برنامه ریزی نشده و در لحظه انجام‌ می‌شوند. از این رو، کاربران متاورس‌ می‌توانند تجربه‌ای زنده از این پلتفرم داشته باشند.

پایایی و ماندگاری؛ فعالیت‌های دنیای متاورس همیشه ادامه داشته و ماندگار هستند و هیچ زمانی تمام یا متوقف‌ نمی‌شوند.

کاربران‌ می‌توانند به صورت تکی با گروهی از آن استفاده کنند؛ هر کاربری در هر نقطه جهان‌ می‌تواند پس از ورود به متاورس در رویداد‌ها و فعالیت‌های مختلف شرکت کند.

یک دارای اقتصادی کارآمد؛ کاربران و شرکت‌های مختلف‌ می‌توانند در پروژه متاورس سرمایه‌گذاری کرده و کسب و کار خود را در این اکوسیستم ایجاد کنند.

تجربه‌ای منحصر به فرد؛ کاربران و شرکت کنندگان متاورس تجربه‌ای منحصر به فرد در این اکوسیستم خواهند داشت که شامل هر دو دنیای واقعی و دیجیتالی‌ می‌شود.

طیف وسیعی از شرکت کنندگان؛ پروژه متاورس شامل محتوا و تجربیات زیادی است که توسط توسعه دهندگان دیگر ایجاد شده است.

قابلیت همکاری؛ شرکت‌ها و پروژه‌های مختلف در متاورس‌ می‌توانند در بسیاری از زمینه‌ها با هم همکاری داشته باشند.

متاورس چگونه عمل‌ می‌کند؟

به طور کلی متاورس را‌ می‌توان به دو پلتفرم مجزا تقسیم کرد. اولین پلتفرم شامل لوریج توکن‌های غیرمثلی (NFT) و ارز‌های دیجیتال برای ایجاد استارتاپ‌های متاورس مبتنی بر فناوری بلاکچین‌ می‌شود. شرکت کنندگان متاورس‌ می‌توانند در پروژه‌هایی مانند دیسنترالند (Decentraland) و سندباکس (The Sandbox) با خرید زمین‌های مجازی و … سرمایه‌گذاری کنند.

دومین پلتفرم از متاورس برای توصیف دنیاهای واقعیت مجازی که جایی برای همکاری مشاغل مختلف است، استفاده‌ می‌کند. در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ تیم پروژه متاورس فیس بوک شروع به فعالیت کردند.

افرادی که دارایی‌های مجازی را خرید و فروش‌ می‌کنند باید از ارز‌های دیجیتال استفاده کنند. بسیاری از پروژه‌های متاورس مبتنی بر بلاکچین مانند توکن مانا دیسنترالند و توکن سند از پروژه سندباکس نیازمند توکن‌های مبتنی بر اتریوم هستند تا بتوانند دارایی‌های خود را معامله کنند.

کاربران پروژه‌های متاورس‌ می‌توانند آثار هنری غیرمثلی را معاوضه کنند یا حتی برای نمایشگاه‌های خود حق ورود دریافت کنند. علاوه بر این، آن‌ها با خرید و فروش زمین‌های مجازی هم‌ می‌توانند درآمد خوبی داشته باشند. زمین‌های مجازی متاورس در چند سال اخیر با رشد قیمت چشمگیری مواجه بوده‌اند.

راه ورود به متاورس چیست؟

اگر متاورس را پروژه‌ای در نظر بگیریم که جهان ما و جهان دیجیتالی را به هم متصل‌ می‌کند‌ می‌توان حدس زد که این پروژه رو به پیشرفت است. با این حال، سؤالی که در این میان پیش‌ می‌آید این است که راه ورود به متاورس چیست؟

کاربران زیادی هم اکنون در متاورس حضور داشته و در آن فعالیت دارند، بدون اینکه خود خبر داشته باشند. به عنوان نمونه کاربرانی که در پروژه‌های وب ۳ حضور دارند، کیف پول ارز دیجیتال دارند یا توکن‌های غیرمثلی را خریداری کرده‌اند، هم اکنون جزوی از پروژه متاورس هستند.

در حال حاضر، متاورس دارای بستری واحد و اصلی نیست و میان پروژه‌های مبتنی بر متاورس تقسیم شده است؛ از جمله این پلتفرم‌ها‌ می‌توان به سندباکس، دیسنترالند و آکسی اینفینیتی (Axie Infinity) اشاره کرد.

اغلب پروژه‌های موجود در اکوسیستم متاورس روی بلاکچین اتریوم راه اندازی شده‌اند و از توکن‌های بومی خود برای انجام برخی کارها در شبکه استفاده‌ می‌کنند. به عنوان نمونه پروژه سندباکس از توکن سند (SAND)، دیسنترالند از توکن توکن مانا (MANA) و آکسی اینفینیتی از توکن (AXS) استفاده‌ می‌کند.

اگرچه برای ورود به متاورس در برخی از پروژه‌ها نیازمند انجام چند مرحله هستید اما به طور کلی تمام پلتفرم‌ها نیازمند ۳ مرحله اصلی راه اندازی اکانت، ایجاد کیف پول دیجیتالی و ایجاد آواتار و پروفایل است. از جمله برخی از کیف پول‌های محبوب متاورس‌ می‌توان به متاماسک (MetaMask)، کوین بیس (Coinbase)، انجین (Enjin) و مث (Math) اشاره کرد.

کاربرانی که به پروژه‌های متاورس علاقه داشته و دوست دارند در آن‌ها شرکت کنند‌ می‌توانند برای ورود به متاورس در پروژه‌های مختلفی که در ادامه معرفی‌ می‌کنیم، شرکت کنند.

آشنایی با متاورس

وب سایت‌ها و پروژه‌های زیادی درباره متاورس صحبت‌ می‌کنند که موضوع مورد بحث آن‌ها اغلب دنیای واقعیت مجازی است. با این حال، متاورس تنها به واقعیت مجازی خلاصه‌ نمی‌شود و شامل بخش‌های متفاوتی‌ می‌شود.

بازی‌های ویدیویی

بازی‌های ویدیویی نمونه‌های بارزی از پروژه‌های متاورس هستند. این امر به این دلیل است که این بازی‌ها به خوبی دنیای دیجیتالی و قابلیت‌های آن را به ما نشان‌ می‌دهند. به عنوان نمونه برخی از بازی‌های ویدیویی چند نفره مانند ورلد اف وارکرافت (World of Warcraft) و فاینال فانتزی (Final Fantasy XIV) از جمله بازی‌هایی هستند که بیشتر از بقیه به ایده‌های متاورس نزدیک هستند.

در بازی فاینال فانتزی کاربران‌ می‌توانند آواتار‌های خود را ایجاد کرده و آزادانه در سرزمین‌های مختلف بچرخند و بسیاری کار‌های دیگر انجام دهند.

کنسرت‌های مجازی

کنسرت‌ها و سایر رویداد‌های مجازی نمونه‌های بارزی از دنیای متاورس هستند. پروژه روبلاکس یکی از پروژه‌هایی است که فعالیت زیادی در زمینه رویداد‌های آنلاین و مجازی دارد.

کاربرانی که به دنبال انجام فعالیت‌های متفاوت‌تری در متاورس هستند‌ می‌توانند جلسه‌های کاری خود را هم در متاورس برگزار کنند. کاربران حتی‌ می‌توانند از فناوری سه بعدی مایکروسافت برای ایجاد آواتار‌های سه بعدی استفاده کنند.

فناوری واقعیت مجازی

واقعیت مجازی (Virtual Reality) فناوری است که محیطی کامپیوتری شبیه به دنیای واقعی ایجاد‌ می‌کند. معروف‌ترین دستگاه‌هایی که از فناوری استفاده‌ می‌کنند هدست‌های مجازی هستند که بیشتر برای بازی‌های کامپیوتری و دیدن فیلم استفاده‌ می‌شوند.

با پروژه‌های مختلف ارز دیجیتال، توکن‌های غیرمثلی و متاورس آشنا شوید.

ارزهای دیجیتال پول مجازی هستند که‌ می‌توان از آن‌ها برای سرمایه‌گذاری یا خرید کالا و خدمات استفاده کرد. رمزارز‌هایی مانند اتریوم پروژه‌هایی غیرمتمرکز هستند که به راحتی برای هر کسی که اینترنت دارد قابل دسترس است.

بهترین پلتفرم‌های مختلف متاورس

پروژه‌هایی زیادی بر پایه متاورس ایجاد شده‌اند که توجه سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده‌اند. بسیاری از این پروژه‌ها اکنون ارزش بالایی دارند. در ادامه به معرفی برخی از این پروژه‌ها خواهیم پرداخت.

بهترین پلتفرم‌های مختلف متاورس

سندباکس

اولین پلتفرمی که در این لیست معرفی‌ می‌کنیم سندباکس است که در ۱۵ مه ۲۰۱۲ راه اندازی شد. در این پروژه دنیای مجازی، کاربران‌ می‌توانند تجربه‌های مختلفی در بازی داشته باشند. این پلتفرم ویژگی‌های مختلفی برای تعامل با دارایی‌های دیجیتال دارد.

کاربران پلتفرم سندباکس‌ می‌توانند از توکن‌های سند که توکن بومی این پلتفرم است برای سرمایه‌گذاری یا شرکت در بازی استفاده کنند. کاربرانی که‌ می‌خواهند از پلتفرم سندباکس استفاده کنند‌ می‌توانند مراحل زیر را دنبال کنند:

  • به وب سایت رسمی سندباکس مراجعه کنید.
  • گزینه «Sign In» را پیدا و روی آن بزنید.
  • کیف پول ارز دیجیتال خود را به این پلتفرم متصل کنید.
  • نام کاربری، ایمیل و رمز عبور خود را وارد کنید.
  • روی گزینه «Create» در بالای صفحه سمت چپ بزنید.
  • گیم میکر (Game Maker) را دانلود و اپلیکیشن را روی کامپیوتر خود نصب کنید.
  • اپلیکیشن را باز کرده و شروع به کار کنید.

دیسنترالند

پلتفرم دیسنترالند یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های متاورس است که در ۲۰ فوریه ۲۰۲۰ راه اندازی شد. دیسنترالند به کاربران اجازه‌ می‌دهد که ایده‌های خود را در این پلتفرم پیاده سازی کرده و آن‌ها را توسعه دهند؛ آن‌ها‌ می‌توانند خانه، محله، مغازه و … بسازند.

این دارایی‌هایی که کاربران خریداری‌ می‌کنند و‌ می‌سازند نوعی توکن غیرمثلی هستند که مانند سایر دارایی‌های ارز دیجیتال در کیف پول‌ها ذخیره‌ می‌شوند. این دارایی‌ها مانند سایر توکن‌ها و رمزارز‌ها به عنوان یک توکن غیرمثلی لند (LAND) در کیف پول‌ها ذخیره‌ می‌شوند.

توکن‌های لند به زمین‌هایی اشاره دارند که کاربران‌ می‌توانند در بازار‌های مربوطه یا به طور مستقیم از صاحبان خریداری کنند. پس از خرید زمین‌های مجازی کاربر صاحب آن‌ها بوده و‌ می‌تواند به هر فعالیتی که دوست دارد بپردازد.

کاربرانی که قصد شرکت در پروژه دیسنترالند و خرید توکن‌های لند را دارند‌ می‌توانند از طریق مراحل زیر اقدام کنند:

  • به وب سایت رسمی دیسنترالند مراجعه کنید.
  • پس از ورود به وب سایت روی گزینه «START EXPLORING» در بالای صفحه سمت راست بزنید.
  • پس از ورود به دیسنترالند دو گزینه مختلف در برابر کاربر قرار دارد. یکی بازی به عنوان مهمان (Play as a guest) یا بازی با استفاده از کیف پول (Play using your wallet). کاربر برای ادامه باید یکی از این دو گزینه را انتخاب کند.
  • اگر‌ می‌خواهید با استفاده از کیف پول بازی کنید، لازم است کیف پول کریپتو خود را با استفاده از گزینه «WalletConnect» به بازی متصل کنید.
  • پس از انجام این مراحل، بازی باید شروع به بارگذاری کند.
  • اگر به عنوان مهمان بازی‌ می‌کنید نیازی به اتصال کیف پول به پلتفرم ندارید و مستقیم‌ می‌توانید شروع به کار کنید.

با این حال، به خاطر داشته باشید که بازی کردن با اکانت مهمان محدودیت‌های زیادی دارد و قادر به استفاده از تمام ویژگی‌ها و خدمات دیسنترالند نخواهید بود.

آکسی اینفینیتی

آکسی اینفینیتی یکی دیگر از پروژه‌های متاورس است که بیشتر بر بازی‌های ویدیویی تمرکز دارد. این پروژه برای اولین بار در ماه مارس ۲۰۱۸ راه اندازی شد. بازی آکسی اینفینیتی شامل جامعه‌ای متشکل از حیوانات خانگی دیجیتالی است که در آن کاربران موجوداتی را با نام اکسی‌ می‌خرند.

کاربران برای شروع بازی در این پلتفرم باید ۳ تا آکسی خریداری کنند که قیمت آن‌ها بسته به نژادی که دارند متفاوت خواهد بود. کاربرانی که‌ می‌خواهند در بازی اکسی اینفینیتی فعالیت کنند، مراحل زیر را دنبال کنند.

  • مانند سایر پلتفرم‌های متاورس برای ورود به آکسی اینفینیتی هم باید ابتدا وارد وب سایت رسمی این پلتفرم شوید.
  • بعد از ورود به وب سایت روی گزینه «Play Now» در بالای صفحه سمت راست بزنید.
  • سپس باید کیف پول ارز دیجیتال خود را به پلتفرم متصل کنید. برای این کار باید حتماً از کیف پول رانین (Ronin Wallet) استفاده کنید.
  • سپس برای شروع باید ۳ توکن اکسی (Axies) خریداری کنید که توکن بومی این شبکه است. کاربران‌ می‌توانند توکن‌های آکسی را در تمام صرافی‌های ارز دیجیتال خریداری کنند.
  • بعد از راه اندازی اکانت و متصل کردن کیف پول به آن، کاربران به راحتی‌ می‌توانند شروع به کار و کسب درآمد در این بازی کنند.

چگونه‌ می‌توان از متاورس استفاده کرد؟

از اقلام روزمره گرفته تا گردهمایی‌های اجتماعی مجازی، فناوری متاورس رشد و مشارکت فوق‌العاده‌ای را در صنایع مختلف نشان‌ می‌دهد. در ادامه به برخی از کاربرد‌های متاورس و ارز‌های دیجیتال در سراسر جهان خواهیم پرداخت.

چگونه‌ می‌توان از متاورس استفاده کرد؟

رویدادهای اجتماعی

در برخی شرایط شرکت در اجتماعات یا جلسات ممکن است بسیار وقت گیر باشد. فناوری متاورس به کاربران کمک‌ می‌کند در اکوسیستم متاورس با هم ارتباط داشته باشند. جدا از جلسات و مصاحبه‌ها‌ می‌توان از آن برای سازمان‌دهی مهمانی‌ها، گردهمایی‌ها و رویدادهای دیگر استفاده کرد.

کسب درآمد

هنوز مشخص نیست سیستم‌ها و خدمات مجازی چه نقشی در درآمد زایی در آینده خواهند داشت. علی‌رغم اتفاقاتی که در آینده ممکن است روی دهد، متاورس احتمالاً جامعه‌ای غنی و متنوع خواهد داشت که در آن افراد‌ می‌توانند محصولات، دارایی‌ها، ارز‌های دیجیتال و … را به صورت مجازی ایجاد کنند.

در نتیجه همیشه افرادی وجود خواهند داشت که خریدار این محصولات باشند و توسعه دهندگان آن‌ها از این طریق‌ می‌توانند درآمد خوبی کسب کنند.

بازی‌های بلاکچین

یکی از دلایل اصلی ترند شدن متاورس و افزایش محبوبیت آن، بازی‌های مبتنی بر بلاکچین است. بازی‌های متاورس مانند بازی‌های ویدیویی هستند با این تفاوت که امکان کسب درآمد را نیز برای کاربران فراهم‌ می‌کنند.

بازی‌های متاورس را‌ می‌توان با فناوری ۳ بعدی یا فناوری‌هایی که از جلوه‌های حسی مانند بو یا حس لامسه استفاده‌ می‌کنند، طراحی کرد تا کاربران محیط اطراف خود را احساس کرده و بسیار بهتر با محیط ارتباط برقرار کنند.

ایجاد یک کسب و کار

در یک دهه اخیر کسب و کار‌های مجازی بر سنتی تسلط یافته‌اند. دسترسی به فضای مجازی اکنون راحت‌تر از همیشه است و کار‌های مجازی هم بسیار راحت‌تر هستند. از این رو مردم تمایل دارند به جای اینکه به صورت حضوری خرید کنند، وسایل مورد نیاز خود را به صورت آنلاین سفارش و دریافت کنند.

بنابراین، ایجاد و توسعه کسب و کار‌ها در اکوسیستم متاورس گزینه مناسبی به نظر‌ می‌رسد که قابلیت زیادی برای رشد و پیشرفت دارد.

آموزش مجازی

سیستم آموزشی مدرن شامل کلاس‌های درسی سنتی، آزمایشگاه‌هایی با فناوری پیشرفته و دوره‌های آنلاین است؛ با این حال، تنها حوزه‌ای که هنوز هم آن‌چنان که باید آموزش مجازی در آن مورد استقبال قرار نگرفته است، واقعیت مجازی است.

امکان دارد در آینده دنیای ما به گونه‌ای باشد که دانش آموزان از متاورس برای رفتن به کلاس و یادگیری استفاده کنند. برخی از شرکت‌ها در حال حاضر به دنبال این هستند که چگونه‌ می‌توان از فضای مجازی برای تعلیم و آموزش استفاده کرد.

ساده ترین راه کسب درآمد از متاورس چیست؟

کسب درآمد از متاورس به یک روش محدود نمی شود، راه های زیادی برای فعال در این دنیا و کسب سود وجود دارد که در ادامه فهرست وار آورده شده است:

  • خرید و فروش زمین
  • اجاره زمین یا ساختمان
  • برگزاری نمایشگاه و گالری ها و کسب درآمد از طریق فروش بلیط
  • بازی های آنلاین مانند بازی های مزرعه داری
  • پرورش آواتارهای دنیای متاورس مانند پرورش شیبا در متاورس شیبا
  • ساخت و فروش اکسسوری ها و گجت هایی که خودتان طراحی و ساخته اید.

بهترین بازی برای کسب درآمد راحت از متاورس

باز کریپتو بایتس فارم یکی از بازی های ساده برای ورود به دنیای متاورس و کسب درآمد از آن است. البته برای ورود و شروع نیزای به مقداری سرمایه است. برای دانلود این بازی می توانید وارد مایکت شوید.

شما در این بازی مدیر و مسئول یک مزرعه ورشکسته و از کار افتاده هستید. سنگین ترین وظیفه شما در این راستا، استفاده به جا و مناسب از منابع به منظور توسعه بیشتر مزرعه است. برای شروع هر چه بهتر شما نیاز به خرید یک پک دارید. این پک می تواند شامل مواری همچون گاو، گوسفند، مرغ، قطعه زمین و منابع باشد. برای آموزش هر چه بیشتر این بازی کسب درآمد از متاوری روی این لینک بزنید.

مزایا و معایب تکنولوژی متاورس چیست؟

متاورس یکی از فناوری‌های منحصر به فرد و بسیار پرکاربرد دنیای کنونی است که افراد سراسر جهان به هر نحوی که بخواهند‌ می‌توانند استفاده کنند. با این وجود، این فناوری مزایا و معایب خود را دارد که لازم است هر کسی قبل از استفاده از متاورس با آن‌ها آشنایی داشته باشد.

مزایای متاورس

از جمله برخی مزایای قابل توجه متاورس‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از فضای مجازی روش مؤثری برای کمک به افرادی است که با اختلالات روانی دست و پنجه نرم‌ می‌کنند.
  • تعامل بهتر و تجربه همه جانبه در داستان سرایی و محصولات تبلیغاتی خاص را فراهم‌ می‌کند.
  • بهینه سازی پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی با ویژگی‌های پیشرفته‌تر و اتصال بهتر امکان پذیر است.
  • مصاحبه‌های شغلی را‌ می‌توان از طریق فناوری متاورس انجام داد.
  • افراد ناتوان و کم توان از طریق فناوری متاورس‌ می‌توانند به فعالیت‌های عادی و روزانه خود بپردازند.

معایب متاورس

علی‌رغم تمام مزایایی که متاورس دارد، این فناوری معایبی هم دارد که لازم است در نظر گرفته شود. در ادامه به برخی از معایب متاورس خواهیم پرداخت.

  • اعتیاد به استفاده از فناوری متاورس یکی از نگرانی‌های عمده ای است که بسیاری از کارشناسان بهداشت و سلامت را نگران کرده است.
  • افراد ممکن است در خانه منزوی شوند و در طول روز فعالیت بدنی نداشته باشند.
  • ایجاد خستگی ذهنی ناشی از تماشای مداوم نمایشگر و تأثیرات منفی آن بر بدن
  • ایجاد فاصله میان افراد و جامعه

خلاصه‌ای از آنچه در مطلب متاورس گفته شد:

متاورس اکوسیستم واقعیت مجازی است که در آن شرکت کنندگان‌ می‌توانند با یکدیگر تعامل و ارتباط داشته باشند و به نوعی مانند دنیای واقعی در آن زندگی کنند. پلتفرم‌های دیسنترالند، آکسی اینفینیتی و سندباکس از جمله محبوب‌ترین بازی‌های متاورس هستند.

این بازی‌ها بر پایه فناوری بلاکچین طراحی شده‌اند و اغلب روی بلاکچین اتریوم فعالیت‌ می‌کنند. هر کدام از این بازی‌ها توکن‌های غیرمثلی خود را ارائه‌ می‌دهند که‌ می‌توان با خرید آن‌ها و بازی در پلتفرم درآمد خوبی کسب کرد.

تا این لحظه شرکت‌های زیادی در متاورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند. شبکه اجتماعی فیس بوک (Facebook) حدود ۱۹ میلیارد دلار در آزمایشگاه‌های واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری کرده است. شرکت مایکروسافت (Microsoft) هم سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیاردی روی پروژه متاورس کرده است.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها