تتانکس

مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال چیست و مهمترین اصول آن کدامند؟

مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال (Crypto Asset Management) به فرایند خرید و فروش دارایی به عنوان سرمایه گذاری و مدیریت پرتفولیو برای بررسی روند کلی افزایش ارزش سرمایه می‌گویند. مدیریت سرمایه مفهوم جدیدی نیست اما در ارز دیجیتال هنوز هم تازگی دارد و اخیراً با راه اندازی بلاکچین‌ها و رمزارزها محبوب شده است. در ادامه این مطلب به طور مفصل در مورد ابزار مدیریت سرمایه صحبت خواهیم کرد.

مدیریت سرمایه چیست؟

مدیریت سرمایه به روش یا سیستمی اشاره دارد که افراد یا سازمان‌ها برای مدیریت دارایی‌های خود به کار می‌برند. این دارایی‌ها می‌تواند دارایی‌های فیزیکی مانند خانه، ماشین یا زمین باشد یا حتی دارایی‌های غیرفیزیکی مانند ارزهای دیجیتال، استیبل کوین‌ها و … که سرمایه گذار به طور غیرمستقیم آن‌ها را خریداری می‌کند.

استراتژی‌های مختلف مدیریت سرمایه در حوزه‌های مختلف به صورت‌های مختلف مشاهده می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • مدیریت سرمایه مالی (Financial Asset Management): مانند صندوق‌های سرمایه گذاری
  • مدیریت سرمایه سازمانی (Enterprise Asset Management): مانند دارایی‌های ثابت یک سازمان
  • مدیریت سرمایه زیرساخت (Infrastructure Asset Management): مانند زیرساخت‌های عمومی از جمله جاده‌ها و پل‌ها
  • مدیریت سرمایه عمومی (Public Asset Management): مانند مدرسه‌ها و پارک‌ها
  • مدیریت سرمایه آی تی (IT Asset Management): مانند سخت افزارها و نرم افزارها
  • مدیریت سرمایه دیجیتال (Digital Asset Management): مانند اطلاعات و کالاهای دیجیتالی

در حالی که انواع متعددی از مدیریت سرمایه وجود دارد در این مطلب بیشتر بر مدیریت سرمایه در ترید تمرکز می‌کنیم.

مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال اغلب توسط افراد متخصص و ماهر به نام مدیر سرمایه گذاری یا حتی ابزارهایی که به این منظور طراحی شده‌اند، انجام می‌شود. وظیفه اصلی این افراد اطمینان از سرمایه گذاری صحیح با نهایت بازدهی است. یک ابزار مدیریت سرمایه خوب باید به طوری در بازار عمل کند که فرد سرمایه گذار سود خوبی داشته باشد یا میزان ریسک مالی کاهش یابد.

مدیریت سرمایه ارز دیجیتال نیازمند دانش بالا از روند بازار ارزهای دیجیتال است. مدیران سرمایه گذاری ممکن است شامل افراد یا سازمان‌های بزرگ باشد که با دانش و اطلاعات خود سعی می‌کنند دارایی‌های سرمایه گذاران را در جهتی پر سود هدایت کنند.

مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال در دو نوع مدیریت فعال و مدیریت غیرفعال وجود دارد. مدیریت فعال به مدیران اشاره دارد که به طور فعال در بازار ارز دیجیتال خرید و فروش می‌کنند و در تلاش‌اند تا سود خوبی از هر دو بازار گاوی و خرسی کسب کنند. بر خلاف مدیریت فعال، مدیریت غیرفعال به نوعی از سرمایه گذاری گفته می‌شود که عملکرد فعالی در بازار ندارد.

مدیریت سرمایه گذاری فعال در ارز دیجیتال چیست؟

مدیریت فعال در سرمایه گذاری به استراتژی اشاره دارد که در آن مدیر سرمایه گذاری سعی دارد از هر دو بازار گاوی و خرسی سود ببرد. به طور کلی، ابزارهای مدیریت سرمایه فعال به دنبال برخی کاستی‌های بازار می‌گردند به امید اینکه پوزیشن‌های آن‌ها به هدف مورد توقع برسد.

مدیریت فعال به طور کلی، به خرید و فروش دارایی‌های ارز دیجیتال به طور مداوم بسته به شرایط و فرصت‌های بازار اشاره دارد اما در برخی حوزه‌ها به گروهی از مدیران یا بروکرها اشاره دارد که سعی دارند با خرید گروهی از دارایی‌ها در بازار سود ببرند.

مدیریت فعال بر اساس تجزیه و تحلیل بازار انجام می‌شود و بر اساس این داده‌ها تعیین می‌شود که می‌توان در بازار به خوبی عمل کرد یا نه.

این طرز فکر بر خلاف فرضیه بازار کارآمد (EMH) است که می‌گوید قیمت کنونی یک دارایی ارز دیجیتال کل اطلاعات لازم را بازتاب می‌دهد؛ یعنی در این بازار کاستی‌های چندانی برای پیدا و استفاده کردن وجود ندارد.

از این رو، میزان موفقیت یک استراتژی فعال تا حد زیادی به برداشت فردی مدیر سرمایه گذاری و توانایی او در پیش بینی صحیح بازار بستگی دارد. مدیران فعال، لازم است همیشه ترندهای بازار را دنبال کنند تا بتوانند شانس خود برای بازدهی بیشتر در معاملات موفق را افزایش دهند.

در مقابل مدیریت فعال، استراتژی سرمایه گذاری غیرفعال یا ایندکسینگ (Indexing) وجود دارد که شامل سرمایه گذاری بلند مدت در پورتفولیو است؛ به صورتی که در این استراتژی تریدر به صورت فعال خرید و فروش نمی‌کند. در این استراتژی بروکرها پرتفولیویی بر پایه عملکرد یک شاخص ایجاد می‌کنند.

در واقع، مدیریت غیرفعال سرمایه به دلیل اینکه در طیف وسیعی از دارایی‌های موجود سرمایه گذاری می‌کند، کمتر در معرض تغییرات و نوسان‌های بازار قرار می‌گیرد. استراتژی‌های ایندکسینگ اغلب به صندوق‌های مشترک و صندوق قابل معامله وابسته هستند.

با توجه به اینکه مدیریت سرمایه فعال در بازار شامل ارزیابی بازار و سود و ضرر به طور مداوم می‌شود، معمولاً مدیریت و کنترل بیشتری را بر سرمایه، ارائه می‌دهد. در مقابل، استراتژی سرمایه گذاری غیرفعال، نسبت به سرمایه گذاری فعال بهتر عمل می‌کند؛ به همین دلیل اخیراً میزان مدیریت سرمایه غیرفعال بیشتر از فعال است.

ما در تتانکس با ارئه صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال سعی کرده ایم که شرایط بدون ریسکی را برای کاربران فراهم کنید.

مدیریت سرمایه گذاری غیرفعال در ارز دیجیتال چیست؟

مدیریت سرمایه در ترید که گاهی تحت عنوان استراتژی ایندکسینگ نیز شناخته می‌شود، نوعی استراتژی سرمایه گذاری است که نیازی به دخالت مستقیم در بازار ندارند.

در مدیریت سرمایه غیرفعال افراد نمی‌توانند از بازار پیشی بگیرند و فارغ از روند آن عمل کنند؛ بنابراین بهتر است که همراه با بازار و به صورت غیرفعال حرکت کنند.

این استراتژی اصطلاح بازار کارآمد (EMH) را تشدید می‌کند که بر این اصل دلالت دارد که قیمت کنونی بازار بازتابی از اطلاعات و داده‌های موجود است و افراد نمی‌توانند برای مدت زیادی از بازار پیشی بگیرند.

برخلاف مدیریت سرمایه فعال، مدیریت غیرفعال بر تصمیمات فردی افراد متکی نیست چرا که این استراتژی به دنبال استفاده از کمبودهای بازار نیست. به این ترتیب، مدیریت سرمایه غیرفعال بر مجموعه‌ای از دارایی‌ها متکی نبوده و در مقابل فرد سعی می‌کند که روند بازار را دنبال کند.

در واقع، میزان موفقیت این استراتژی به عملکرد بازار بستگی دارد که آن هم به نوبه خود در استراتژی‌های مشخصی به نمایش گذاشته می‌شوند. این امر به این معنا است که مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال غیرفعال تا حدود زیادی از خطای انسانی در امان است.

به طور کلی، سرمایه گذاری غیرفعال به دلیل هزینه‌های کمتر، عملکرد بسیار بهتری نسبت به سرمایه گذاری فعال دارد. علاوه بر این، در ده سال اخیر، پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸، سرمایه گذاران بیشتری از روش سرمایه گذاری غیرفعال استفاده کرده‌اند.

انواع اشتباهات مدیریت سرمایه در ترید چیست؟

بازار سرمایه گذاری، سرشار از اشتباهات و ریسک‌هایی است که تریدرها به طور غیرعمد مرتکب می‌شوند. در ادامه این مطلب، به طور مفصل به برخی از اشتباهات رایج تریدرها خواهیم پرداخت.

سرمایه گذاری آنی به جای خرید پلکانی

بسیاری از سرمایه گذاران مبتدی عملکرد مشابهی در بازار دارند و به یک باره کل سرمایه خود را صرف خرید یک دارایی می‌کنند. این سرمایه گذاران، هنگامی که با یک دارایی با ارزش مواجه می‌شوند، سریعاً نسبت به خرید آن اقدام کرده و کل سرمایه خود را خرج می‌کنند.

با این وجود، اغلب تریدرهایی که چنین روشی در بازار در پیش گرفته‌اند، سریعاً نسبت به این تصمیم خود پشیمان می‌شوند.

یکی از استراتژی‌های کم خطر و پر بازده، به خصوص برای سرمایه گذاران مبتدی، استراتژی خرید پلکانی (DCA) است. در استراتژی خرید پله‌ای، تریدر به صورت مداوم و مرتب مقدار کمی دارایی خریداری می‌کند. به عنوان مثال، تریدر به مدت ۵ سال، هر ماه ۱۰۰ دلار بیت کوین، فارغ از تغییرات قیمتی، خریداری می‌کند.

عدم پیگیری سرمایه توسط تریدر

تریدرها و سرمایه گذاران پس از خرید دارایی، باید حتماً قیمت و تغییرات آن را به طور مرتب بررسی کنند. بازار ارزهای دیجیتال مرتب در حال تغییر و نوسان است و تریدر لازم است این تغییرات را تحت نظر داشته باشد.

یکی از اشتباهات رایجی که سرمایه گذاران مرتکب می‌شوند این است که روند و تغییرات دارایی‌های خود را بررسی و ارزیابی نمی‌کنند.

مدیریت اهداف و انتظارات و تعیین استراتژی خروج از بازار

حتی تریدرهای با تجربه هم ممکن است اشتباهاتی مرتکب شده و دارایی خود را در معرض خطر قرار دهند. در این شرایط بهتر است که تریدر استراتژی خوبی برای خروج از بازار و کاهش ضرر داشته باشد. علاوه بر این، تریدر لازم است اهداف خود را تعیین کند و برای هر سرمایه گذاری عوامل زیر را در نظر بگیرد:

  • چرا در دارایی مد نظر سرمایه گذاری کرده است.
  • چه برنامه‌ای برای بازدهی و سود دارد.
  • چه برنامه‌ای برای خروج از بازار دارد.
  • چه اطلاعات و داده‌های جدیدی ممکن است باعث تغییر استراتژی تریدر شود.

تریدرها با تعیین اهداف و انتظارات از بازار و دارایی مد نظر، میزان ریسک و خطر را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهند.

فواید ابزار مدیریت سرمایه برای سرمایه گذاران

مدیریت سرمایه در ترید می‌تواند کمک زیادی به کاهش ریسک و افزایش سود سرمایه گذاران کند. برخی از فواید آن برای سرمایه گذاران عبارت است از:

استفاده بهتر از سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

برای سرمایه گذارانی که وقت کافی برای تحت نظر داشتن بازار ندارند، استفاده از ابزارهای مدیریت سرمایه راه حلی مناسب و کم ریسک است. علاوه بر این، تعیین اهداف و انتظارات روشن به سرمایه گذار کمک می‌کند تا با دقت کامل در بازار عمل کند.

ارزیابی میزان رشد و صعود سرمایه

خرید دارایی ارز دیجیتال اولین قدمی است که سرمایه گذار بر می‌دارد اما مهم‌تر از آن این است که به خوبی به روند بازار و همچنین میزان رشد سرمایه خود آگاهی داشته باشند. ابزارهای مدیریت سرمایه تغییراتی که دارایی‌ها تجربه کرده‌اند را با جزئیات مشخص می‌کنند.

ابزارهای زیادی برای مدیریت سرمایه وجود دارند که تریدرها می‌توانند با بهره‌گیری از آن‌ها پرتفولیو خود و همچنین تغییرات هر رمزارز را تحت نظر داشته باشند.

تنوع پرتفولیو سرمایه گذار

تنوع در سرمایه گذاری یکی از اصول اولیه و مهم برای تریدرها است. با استفاده از ابزارهای مدیریت سرمایه، تریدرهای ارز دیجیتال می‌توانند در طیف وسیعی از رمزارزها سرمایه گذاری کرده و نسبت سود و ضرر خوبی را در استراتژی‌های خود برقرار کنند.

سرمایه گذاران در صورتی که در چندین رمزارز مختلف سرمایه گذاری کنند، تغییرات هر رمز ارز به طور جداگانه در کل سرمایه آن‌ها مشاهده نخواهد شد یا تأثیر بسیار کمی روی آن خواهد داشت.

افزایش امنیت سرمایه ارز دیجیتال

با توجه به اینکه با به کار گیری ابزارهای مدیریت سرمایه، تریدر در طیف وسیعی از دارایی‌ها سرمایه گذاری می‌کند، میزان ریسک تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد. چرا که با سرمایه گذاری در دارایی‌های مختلف، تغییراتی که هر دارایی تجربه می‌کند تأثیر چندانی روی سرمایه گذار نخواهد گذاشت.

در این شرایط، نوسانات دارایی‌ها به طور کلی و با هم محاسبه می‌شود و اگر یکی از رمزارزها سقوط کند، تأثیر زیادی روی سرمایه گذار نمی‌گذارد. به این ترتیب، ابزارهای مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال برای مدیریت ریسک و افزایش سود بسیار مؤثر عمل می‌کنند.

بهترین ابزارهای مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲

ابزارهای مدیریت سرمایه، دید کلی از دارایی‌هایی که تریدر در آن‌ها سرمایه گذاری کرده و تغییراتی که هر رمزارز تجربه کرده است، ارائه می‌دهند. با استفاده از این ابزارها تریدر می‌تواند تا حدود زیادی میزان ریسک معاملات خود را کاهش داده و فرصت‌های بهتری برای بازدهی داشته باشد.

ابزارهای زیادی برای مدیریت سرمایه در بازار وجود دارند. با این وجود، اینکه تریدر نرم افزار مناسب و معتبری را انتخاب کند بسیار مهم است. برخی از این نرم افزارها ممکن است کلاهبرداری باشند یا حتی آن‌چنان که لازم است برای سرمایه گذار مفید نباشند.

با توجه به اینکه اپلیکیشن‌های زیادی در بازار وجود دارند ممکن است پیدا کردن گزینه‌های معتبر دشوار باشد. به همین دلیل در ادامه این مطلب فهرستی از ۶ ابزار برتر مدیریت سرمایه در سال ۲۰۲۲ را ارائه داده‌ایم.

  • ابزار «ManageEngine AssetExplorer»

این نرم افزار برای تمام سرمایه گذاران چه مبتدی و چه ماهر مناسب است.

  • ابزار «InvGate Assets»

استفاده از این نرم افزار بیشتر به سرمایه گذاران یا مشاغل کوچک توصیه می‌شود.

  • ابزار «Ivanti IT Asset Management»

این نرم افزار تنظیمات زیادی برای شخصی سازی ارائه می‌دهد.

  • ابزار «Asset Panda»

این نرم افزار برای تریدرهایی که سرمایه بزرگی دارند بسیار مناسب است.

  • ابزار «MMSoft Pulseway»

یکی از بهترین اپلیکیشن‌های موبایل برای سرمایه گذاران ارز دیجیتال است.

  • ابزار «GoCodes»

این نرم افزار یکی از بهترین گزینه‌ها برای ارزیابی تغییرات قیمت و روند آن است.

آنچه تا کنون در باره مدیریت سرمایه در ترید گفته شد:

مدیریت سرمایه به فرایندی اشاره دارد که سرمایه گذاران از آن برای مدیریت سود و ضرر خود استفاده می‌کنند. افراد می‌توانند از این فرایند برای مدیریت انواع دارایی‌ها مانند طلا، املاک یا حتی ارزهای دیجیتال استفاده کنند.

با استفاده از ابزارهای مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال، تریدرها بهتر می‌توانند تغییرات دارایی‌های خود را بررسی کنند. به علاوه، این ابزارها برای متنوع کردن پرتفولیو نیز بسیار مناسب هستند و از طریق آن‌ها کاربران می‌توانند در طیف وسیعی از رمزارزها سرمایه گذاری کنند.

در حال حاضر ابزارهای زیادی در بازار برای مدیریت سرمایه در ترید وجود دارند که تا حدود زیادی به تریدرها در کاهش ریسک و همچنین افزایش بازدهی خود کمک می‌کنند.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback
چگونه باید بهترین استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال را بسازیم؟ - تتانکس بلاگ
1 سال قبل

[…] ارائه خواهیم داد. قبل از شروع بحث بد نیست مقاله اصول مدیریت سرمایه را هم مطالعه […]