تتانکس

چرا کاردانو رشد نمی کنه

چرا کاردانو رشد نمی کند؟ آیا کاردانو رشد می کند؟

دلیل رشد نکردن کاردانو چیست؟ نقل محفل سرمایه گذاران کاردانو بدون شک این پرسش است. کاردانو با قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که دارد بسیار سریع جایگاه خوبی میان ارز‌های دیجیتال به دست آورد با این حال عدم رشد کاردانو باعث شده است بسیاری از این ارز دیجیتال ناامید شوند. حال این پرسش مطرح است که آیا کاردانو رشد می کند؟ چرا کاردانو رشد نمی کنه؟ در ادامه به بررسی دلایلی احتمالی این موضوع پرداخته‌ایم.

کاردانو، پروژه‌ای با حساب و کتاب

پلتفرم بلاک‌چین کاردانو (ADA) به منظور ایجاد جامعه‌ای امن‌تر و شفاف‌تر ایجاد شده است. یکی از به روز رسانی‌های مهم شبکه کاردانو،‌ ایجاد هاردفورکی با نام آلونزو (ALONZO) بود که امکان ساخت قرار‌دادهای هوشمند را برای شبکه کاردانو به همراه آورد. با این اوصاف می‌توان شبکه کاردانو را یکی از مهمترین رقبای اتریوم دانست.  

هاسکینسون؛ خالق محتاط کاردانو

در سال ۲۰۱۷،‌ یکی از موسسان اتریوم به نام چارلز هاسکینسون، کاردانو را برای کمک به امور مالی غیر‌متمرکز (DeFi) ایجاد کرد. دیفای امکان دسترسی تمامی افراد به خدمات مالی، با استفاده از گوشی هوشمند و بدون مراجعه به بانک را، ایجاد می‌کند. همچنین افراد بدون پرداخت کمیسیون و به صورت ارزان‌تر و سریع‌تر می‌توانند پول را به صورت بین المللی توسط این سیستم جابه‌جا کنند.

قیمت کاردانو در گذشته چگونه رشد کرده است؟

پیش از پیش بینی قیمت کاردانو،‌ بهتر است نگاهی به تاریخچه قیمت آن بیاندازیم. هر‌چند که بر‌اساس عملکرد گذشته شبکه، نمی‌توان نتایج آتی را به طور قطع پیش بینی کرد. اما واکنش مردم نسبت به شبکه کاردانو و ارز آدا را تا حد زیادی نشان می‌دهد.

تاریخچه قیمت کاردانو

رشد قیمت کاردانو در سال ۲۰۱۷

در سال ۲۰۱۷، یعنی در زمان  تاسیس کاردانو، ارز آن با حدود قیمت  ۰/۰۲ دلار معامله می‌شد. در سال ۲۰۱۸ با رشد قیمت بسیاری از ارز‌های دیجیتال، آدا نیز رشد چشمگیری پیدا کرد.

به طوریکه قیمت آن طی یک هفته با رشد ۲۶۰ درصد، از ۰/۳۶۷۹ دلار در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷ به ۱/۳۳ دلار در ۴ ژانویه افزایش یافت. در حالی که این رشد ناپایدار بود و در نهایت  به حدود قیمت ۰/۰۸ دلار رسید، اما تاثیر خود را بر روی کاربران ارز دیجیتال گذاشت.

رشد قیمت کاردانو در سال ۲۰۲۱

قیمت کاردانو در اوایل سال ۲۰۲۱ به طور قابل توجهی تغییر یافت. در این زمان، رشد بازار ارز‌های دیجیتال با پیش بینی برخی کاربران سازگاری نداشت. در ۱ ژانویه معاملات رمزارز با قیمت ۰/۱۸۱۴ دلار آغاز شد و تا تاریخ ۱۶ ژانویه، با رشد دوبرابر، به قیمت ۰/۳۶۵۴ دلار رسید. در ۵ فوریه ۲۰۲۱، قیمت آدا در عرض چند ساعت و با رشد ۲۵ درصد، از ۰/۴۳۹۶ دلار به ۰/۵۵۶۷ افزایش پیدا کرد. رشد آدا در ماه فوریه به همینجا محدود نشد. بلکه این ارز در ۱۰ فوریه به حدود قیمت ۰/۹۴۳۹ دلار رسید. این روند افزایش ۷۰ درصدی آدا را طی ۵ روز نشان می‌دهد.

رشد بیشتر کاردانو و گذر از مرز  یک دلار غیرممکن به نظر می‌رسید. اما این اتفاق رخ داد و در تاریخ ۲۰ فوریه ۲۰۲۱، آدا با قیمت ۱/۱۲ دلار بسته شد. هرچند که تا ماه بعد، آدا نوساناتی را تجربه کرد اما در ۲۳ آوریل با قیمت ۱/۱۶ دلار اصلاح گردید.

روند رو به رشد آدا، برای بسیاری از کاربران دلگرم کننده بود و توجه آن‌ها را به سمت این شبکه جلب کرده بود. در‌نهایت در تاریخ ۱۶ می ۲۰۲۱ آدا توانست مرز ۲ دلار را رد کند و به اوج خود، یعنی ۲/۴۶ دلار برسد.

فراز و فرود‌های کاردانو

درحالی که کاربران به روند رو به رشد کاردانو دلگرم بودند طوفان‌هایی از راه رسیدند. به طوریکه در تاریخ ۱۹ می ۲۰۲۱ ارزش آدا نصف شد و از قیمت ۲/۰۳ دلار به ۱/۰۳ دلار نزول پیدا کرد. در پایان روز آدا با قیمت اصلاح شده ۱/۴۸ دلار بسته شد. با این حال رسیدن قیمت به زیر ۲ دلار، زیان‌هایی را برای معامله گران به دنبال داشت.  

در ۲ سپتامبر ۲۰۲۱، آدا مرز ۳ دلار را رد کرد و به بیشترین قیمت خود، یعنی ۳/۱۰ دلار دست پیدا کرد. اما درست در زمان ارتقای کاردانو و با معرفی توکن آلونزو، ارزش آدا نیز کاهش یافت. در چنین شرایطی بسیاری از تحلیل‌گران انتظار رشد ارزش آدا را داشتتند اما این اتفاق رخ نداد و قیمت آدا از ۲/۶۴ دلار به ۲/۵۸ دلار کاهش یافت.

تا ۵ اکتبر ۲۰۲۱ آدا در حدود قیمت ۲/۲۳ دلار قرار داشت و قیمت آن تثبیت شده به نظر می‌رسید. اما این تثبیت ادامه نداشت و ارزش آن شروع به کاهش کرد. به طوریکه در ۲۴ اکتبر، معاملات این ارز با قیمت ۲/۱۷ دلار انجام شدند.

ای تورو (eToro) در ۲۳ نوامبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که با توجه به برخی نگرانی‌های نظارتی، این رمزارز را از لیست حذف می‌کند. بدین ترتیب روند نزولی کاردانو در ماه‌های دسامبر و ژانویه ادامه یافت. قیمت آدا در ۱ دسامبر ۲۰۲۱ با ۱/۵۵ دلار آغاز و در ۳۱ دسامبر با قیمت ۱/۳۱ دلار بسته شد.

 اما دلیل رشد آهسته کاردانو در مقایسه با سایر پروژه‌ها چیست؟ در ادامه به عوامل تاثیرگذار در این امر اشاره می‌کنیم. خب بهتر است بریم سراغ پرسش اصلی، چرا کاردانو رشد نمی کنه؟

چرا کاردانو رشد نمی کنه و دلیل رشد نکردن کاردانو چیست؟

واقعا دلیل رشد نکردن کاردانو چیست؟ برخی عوامل می‌توانند دلایل عدم رشد کاردانو را توضیح دهند. اولین دلیل آن سقوط بازار ارزهای دیجیتال است. برخی اختلالات موجود در بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا (FED) بر بازارهای مالی، از جمله بازار ارز دیجیتال، تاثیر منفی گذاشته‌اند.
از طرفی دیگر برخی از کارشناسان باور دارند از دلایل رشد نکردن قیمت کاردانو می تواند عرضه کل بسیار زیاد توکن آدا باشد.

وجود بازار رقابتی، یکی دیگر ازدلایل عدم رشد کاردانو است. برخی پروژه‌های جدید بازدهی و ویژگی‌های جذاب‌تری را ارائه می‌دهند که توجه کاربران را به سمت خود جلب می‌کنند. بیت گرت (Bitgert) با توکن بیت رایز (BRISE) از جمله پروژه‌هایی است که عملکرد قوی‌تری نسبت به کاردانو از خود نشان داده است. به همین خاطر در زمان سقوط کاردانو، قیمت بیت گرت افزایش می‌یابد.

به طور کلی از عمده دلایل  رشد کم کاردانو در مقایسه برخی از دیگر از پروژه ها به ساختار و ماهیت نقشه راه این رمزارز بر می گردد. تیم توسعه دهنده که در راس آن هاسکینسون قرار داد همیشه سعی کرده است که به دور از هر گونه اغراق توسعه کاردانو را به جلو برد.

آیا کاردانو امنیت کافی را دارد؟

به طور کلی و با نگاه به ساختار کاردانو، می‌توان آن را سرمایه گذاری امنی در نظر گرفت. با نگاهی به سوابق کاری چالز هاسکینسون، بنیانگذار کاردانو، متوجه اعتبار و جایگاه مناسب کاردانو در فضای بلاک‌چین می‌شویم. فارغ از ریسک فعلی، خرید کاردانو با بررسی شرایط مناسب برای ورود به بازار اقدامی قابل توجیه است. از این رو امنیت را نی توان از دلایلی رشد نکردن کاردانو در نظر گرفت.

خلاصه ای از اینکه چرا کاردانو رشد نمی کند؟

  • کاردانو از بهترین پروژه های ارز دیجیتال و بسترهای قرارداد هوشمند است.
  • تاریخچه قیمتی کاردانو نشان می‌دهد که قیمت آن همیشه با نرخ کم رشد کرده است.
  • ریزش کل بازار ارزهای دیجیتال، نقشه راه و توسعه آهسته و پیوسته و شاید تعداد عرضه کل آدا را بتوان از مهم‌ترین دلایل رشد نکردن کاردانو دانست.
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صادق
صادق
11 ماه قبل

کاردانو ریشامو سفید کرد…
پیرم کرد…پیر..
هنوز اون روز لعنتی یادمه…