تتانکس

رمز ارز ملی بر پایه ریال

رمز ریال بانک مرکزی چیست؟ با اولین رمزارز ملی بر پایه ریال آشنا شوید؟ از کجا بخریم؟

دنیای رمزارزها روز به روز در حال گسترش است و وارد فضای رسمی ایران هم رسیده اند. این روزها نام و نشان رمز ریال بانک مرکزی که اولین رمز ارز ملی بر پایه ریال است به گوش می رسد. در این مقاله قصد پرداختن به ماهیت این رمز ارز ملی و همچنین امکان خرید آن را داریم.

رمز ارز ملی بر پایه ریال

تا به حال واژه رمز ریال به گوش‌تان خورده است؟ اگر با این واژه آشنایی ندارید جای تعجب نیست! چراکه این نوع ارز ساختاری تازه داشته و قرار است به زودی در دسترس ما قرار بگیرد. هرچند که در ابتدا مانند هر پدیده نوظهور دیگر، نسبت به استفاده از آن تردید‌هایی وجود خواهد داشت. اما در صورت وجود زیر‌ساخت‌های مطمئن، می‌تواند بسیار سریع جایگاه خود را در میان مردم پیدا کند. با ما همراه باشید تا با رمز ریال بانک مرکزی و مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شویم. پیش از هر‌چیز توضیح کوتاهی در رابطه با ارز دیجییتال و ماهیت آن می‌دهیم سپس به سراغ رمزریال وطنی می‌رویم.

ارز دیجیتال و ماهیت آن چیست؟

به زبان ساده ارز دیجیتال نوعی پول مجازی‌است که امکان انجام مبادلات و معاملات مختلف را فراهم می‌کند. برخی از ارز‌های دیجیتال صرفا مناسب سرمایه گذاری و برخی دیگر برای فعالیت‌های دیگر طراحی شده‌اند. غیر‌متمرکز بودن و عدم نظارت شخص سوم بر روی تراکنش‌ها، از‌جمله ویژگی‌های مشترک تمامی ارز‌های دیجیتال است. همین امر، هزینه تراکنش‌ها و انتقال وجوه را به حداقل می‌رساند.

 رمز ریال چیست؟

همانطور که می‌دانید در چند سال اخیر ارز‌های دیجیتال در ایران و سایر نقاط جهان به عنوان شیوه‌ای برای سرمایه گذاری و دریافت خدمات و کالا مورد استقبال قرار گرفته‌اند. در بسیاری از کشور‌ها این نوع ارز‌ها همچنان به رسمیت شناخته نمی‌شوند اما با توجه به اشتیاق مردم به این سمت، برخی کشور‌ها مانند چین، ایران و سوئد تصمیم بر بومی سازی این روش گرفته‌اند.

طبق صحبت‌‌های انجام شده، پیش بینی می‌شود که رمزریال داخلی یا به عبارتی رمز ارز ملی بر پایه ریال به درخواست بانک مرکزی و با طراحی شرکت خدمات انفورماتیک و به پشتوانه ریال، تا پایان سال ۱۴۰۱ در دسترس عموم قرار بگیرد. کاربرد رمز ارز داخلی در دو مرحله صورت می‌گیرد:

  1. در مرحله اول از رمزریال برای تبادلات و تسویه‌های بین بانکی استفاده می‌شود.
  2. در مرحله دوم افراد جامعه برای پرداخت‌های خرد خود می‌توانند از این ارز استفاده کنند.

باید توجه داشت که رمزریال بانک مرکزی، یک فناوری جدید در کشور ما محسوب می‌شود و وجود جبهه‌های موافق و مخالف منطقی به نظر می‌رسد. بدون شک این ارز مزایا و معایبی به همراه دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی امروز ۳ تیر ۱۴۰۱ درباره اقدامات بانک مرکزی درخصوص «رمزریال» اظهار داشت: بررسی‌ها و اقدامات لازم برای رمزریال در حال انجام است و مقرر شده که از شهریورماه شروع شود.

وی در ادامه در توضیح این مسئله افزود:

رمز ریال بانک مرکزی به‌جای همین اسکناسی که مردم در دست دارند، خواهد بود و فرد به‌جای اینکه اسکناس داشته باشد رمزریال دارد؛ به آن مفهوم جهانی (رمزارز) نخواهد بود و ریال‌های اسکناس جای خود را به رمزریال می‌دهند.

رمز ریال بانک مرکزی چه مزایا و معایبی دارد؟

  • رمزریال ارزشی برابر با اسکناس‌های ریال کیف پول شما دارد. به این معنا که با ارائه اسکناس به بانک، به آسانی رمزریال دریافت می‌کنید و حساب دیجیتالی شما شارژ می‌شود. اما از آنجایی که روزانه شاهد نوسانات ریال هستیم، این امر ممکن است برای برخی افراد چالش بر‌انگیز باشد. از سوی دیگر با توجه به این نوسانات، برای سرمایه گذاری‌های بلند مدت گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسد. 
  • در انجام مبادلات به این روش، تسویه بین بانکی از میان می‌رود و تراکنش‌ها با سرعت بالا‌تری انجام می‌شوند. در همین راستا، در آینده‌ای نه چندان دور می‌توانید از رمزریال خود برای خرید در فروشگاه‌های مختلف استفاده کنید.
  • یکی از مشکلاتی که در کشور ما به چشم می‌خورد،‌ پایین بودن ارزش واحد پول است. رمزریال به عنوان راه حلی برای این مسئله معرفی شده‌است. طبیعاتا با وجود چنین سیستمی، تجارت‌های بین المللی و صادرات و واردات در شرایط بهتری انجام می‌شوند و به دنبال آن قدرت و اعتبار پول داخلی نیز بیشتر می‌شود.
  • بسیاری از افراد خرید و فروش رمزریال را ساده‌تر از ارز‌های دیجیتال جهانی می‌دانند. اما این ارز داخلی تا چه میزان می‌تواند با رمز‌ارز‌های قوی جهانی رقابت کند؟ آیا از پشتوانه اقتصادی بالایی برخوردار است؟

رمز ریال چه هدفی را دنبال می‌کند؟

یکی از مهم‌ترین اهداف رمز‌ ریال، بهبود شرایط اقتصادی‌ است. زمانی که ارز ملی رشد کند، تقاضا برای آن بیشتر می‌شود و مبادلات بین‌المللی نیز با شرایط بهتری صورت می‌گیرند. رسیدن به این هدف به موارد مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل، مقدار ارزش هر رمز‌ریال و مقدار عرضه آن است که تصمیم گیری در رابطه با آن برعهده بانک مرکزی‌ است.

یکی دیگر از اهدافی که رمزریال دنبال می‌کند، افزایش امنیت انجام تراکنش‌ها است. حتما سخت گیری‌های بانک مرکزی برای تایید هویت در رابطه با انتقال وجه از طریق کارت‌های بانکی را دیده‌اید. بنابراین دولت به دنبال ایجاد راه‌هایی برای افزایش امنیت حساب کاربران است. با استفاده از رمزریال، تراکنش‌ها ردیابی شده و در صورت سرقت و کلاهبرداری، بسیار سریع‌تر و آسان‌تر پیگیری می‌شوند. از سوی دیگر پول ماهیت دیجیتالی پیدا کرده و با بسیاری از سیستم‌های نوین جهانی هم جهت می‌شود.

رمزریال در مقایسه با ارز دیجیتال

زمانی که صحبت از رمزریال یا رمز ارز ملی بر پایه ریال به میان می‌آید، کاربران به سرعت آن در مقایسه با ارز‌های دیجیتال دیگر قرار می‌دهند. اما با توجه به توضیحاتی که تا این بخش از مطلب داده‌ایم، تا حدودی متوجه تفاوت‌های آن‌ها شده‌اید. توجه داشته باشید که با وجود ساختار این دو فناوری،‌ انتظارات متفاوتی از آن‌ها می‌رود و نمی‌توان به طور کامل آن‌ها را در یک دسته قرار داد. در ادامه چند تفاوت رمزریال و ارز‌های دیجیتال جهانی را یادآور می‌شویم:

  • امکان استخراج رمزریال، برخلاف سایر ارز‌های دیجیتال، وجود نداشته و ارائه و صدور آن توسط بانک مرکزی انجام می‌شود.
  • یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌های ارز‌های دیجیتال،‌غیرمتمرکز بودن آن‌ها است. این در حالی‌است که رمزریال، از ساختاری متمرکز پیروی می‌کند.
  • در سیستم دفتر کل توزیع شده ارز‌های دیجیتال جهانی،‌ کاربران به طور کامل بر تمامی تراکنش‌ها و فعالیت‌ها نظارت دارند. در‌حالیکه در سیستم رمزریال،‌ این شفافیت تنها برای بانک مرکزی وجود دارد.
  • رمزریال به طور گسترده در ایران قابل استفاده است اما ارز‌های دیجیتال جهانی قابلیت نقدینگی در عموم کشور‌ها را دارند.
  • پشتوانه رمزریال،‌ ریال و پشتوانه ارز‌های دیجیتال دیگر پردازش توسط کاربران است.
  • ثبات کم و نوسانات بالای ارز، ممکن است آسیب‌هایی را  برای کاربران به همراه داشته باشد.
  • چندین سال از ظهور اولین ارز‌های دیجیتال، مانند بیت کوین،‌ می‌گذرد و در این بازه آزمون و خطاهای بسیاری را پس داده‌اند. در حالیکه رمزریال در کشور ما پدیده‌ای جدید است.

اگر برای شما هم سوالاتی در رابطه با چگونگی خرید و استفاده از رمزریال وجود دارد، باید صبر کنیم تا بانک مرکزی اطلاعات جامع تری را در این رابطه گزارش دهد.

آیا رمز ریال گزینه‌ای مناسب برای سرمایه گذاری است؟

اگر از جمله افرادی هستند که از ارز‌‌های دیجیتال برای سرمایه گذاری استفاده می‌کنید، بهتر است در رابطه با رمزریال یا رمز ارز ملی بر پایه ریال با احتیاط تر عمل کنید. رمزریال، که نوعی استیبل کوین است، به نوعی جایگزین اسکناس‌های موجود می‌شود. از آنجایی که سرمایه گذاری در ریال،‌ با توجه به نوسانات بالایی که دارد، خطراتی را به دنبال دارد، توصیه می‌شود که در رابطه با سرمایه گذاری در رمزریال نیز جوانب مختلف را بسنجید. احتمالا خرید ارز دیجیتال ریال در آینده از طریق صرافی ارز دیجیتال رسمی ممکن خواهد بود.

سخن آخر

اگر با مطالعه توضیحات بالا همچنان شک و تردید‌هایی در رابطه با استفاده از رمزریال دارید، بسیار طبیعی‌ است. رمزریال قیمت و امنیت مناسبی دارد و در تجارت‌های بین المللی می‌تواند بسیار مفید واقع شود. اما انتخاب و تشخیص مناسب بودن آن برای شما،‌ بسیار به اهداف شخصی بستگی دارد.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها