تتانکس

ارز دیجیتال لایت کوین چیست و آیا واقعا از بیت کوین بهتر است؟

ارز دیجیتال لایت کوین چیست و آیا واقعا از بیت کوین بهتر است؟

رمز ارز لایت کوین توسط فردی به نام چارلی لی در سال ۲۰۱۱ ایجاد شد. هدف از تولید این رمز ارز تنها برطرف کردن مشکلات بیت کوین بود. مشکلاتی چون هزینه‌ها، مدت زمان انجام تراکنش و…. که در بیت کوین مشاهده می‌شد و از طرفی لایت کوین به صورت متن باز آن باعث می‌شود تا افراد در توسعه آن شریک شوند.
چارلی کارمند سابق گوگل و کوین بیس بوده، از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به عنوان مدیر مهندسی در کوین بیس فعالیت داشته است.

لایت کوین چیست؟

لایت کوین دارای ویژگی‌های منحصر به فردی در فناوری بلاک چین می‌باشد که موجب پرداخت‌های سریع، کم هزینه و ایمن شده است. این رمز ارز براساس پروتکل بیت کوین ساخته شده اما الگوریتم، هش و زمان ساخت بلوک آن متفاوت است. اکنون این رمز ارز به عنوان یکی از ۱۰ ارز برتر کوین مارکت کپ شناخته شده است. حجم معاملات آن بسیار بالاست و مورد توجه افراد فعال در این حوزه قرار گرفته، این رمز ارز در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ حدود ۱۰۰ درصد رشد کرد.
لایت کوین یک ارز دیجیتال قوی و دارای رمز نگاری بسیار قوی است. مانند بیت کوین برای تایید سریع و امن تراکنش‌های خود از الگوریتم اجماع اثابت کار (POW) پیروی می‌کند. به همین دلیل از امنیت بالایی برخوردار است و قدرت ترکیبی شبکه استخراج لایت کوین می‌تواند از حملات جلوگیری کند.

رمز ارز لایت کوین از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند از این رو قابلیت استخراج بسیار بالایی دارد. در حال حاضر دستگاه‌های ماینر بسیاری در حال استخراج رمز ارز لایت کوین هستند، به دلیل بالا رفتن سختی شبکه لایت کوین استخراج کننده‌ها از دستگاه‌هایی با هش ریت بالاتر استفاده می‌کنند. شرکت اینوسیلیکون یکی از تولیدکنندگان این دستگاه‌ها می‌‌باشد.
برای ماینینگ لایت کوین از پردازنده، کارت گرافیک و دستگاه‌های ایسیک استفاده می‌کنند. البته علاوه بر دستگاه می‌توان به صورت نرم افزاری هم این رمز ارز را استخراج کرد، از نرم افزارهای معروف استخراج لایت کوین می‌توان به جی سی ماینر (CGminer) استفاده کرد.

بهترین کیف پول برای نگداری رمز ارز لایت کوین

در حال حاضر کیف پول‌های سخت افزاری و نرم افزاری مختلفی به بازار عرضه شده‌اند. اما در این میان بهتر است از کیف پول‌های لجر نانو اس، لجر نانو ایکس، ترزور، اکسودوس، اتمیک، الکتروم و لایت کوین کور (Litecoin Core) استفاده کنید. این کیف پول‌ها علاوه بر اینکه امنیت بالایی دارند، این رمز ارز را تحت پوشش خود قرار داده‌اند.

مزایای رمز ارز لایت کوین

  • قابلیت انتقال وجه به صورت بین المللی بدون نیاز به روند انتقال پرهزینه سنتی، حتی به دورترین نقاط
  • کنترل بسیار خوب حجم بالای تراکنش‌های لایت کوین
  • ایجاد کیف پول لایت کوین و پذیرش آسان
  • طراحی غیرمتمرکز آن باعث شده تا بتواند بدون هیچ مشکلی به سراسر جهان دسترسی پیدا کند.
  • برای تولید هر بلاک لایت کوین تنها به ۲.۵ دقیقه زمان نیاز است، این امر به کاهش مصرف برق هم کمک بسیاری خواهد کرد.
  • فرآیند کار با این کیف پول بسیار آسان است.
  • نوآوری و امکان توسعه لایت کوین می‌تواند به عقد قراردادهای هوشمند در شبکه بلاک چین و ارتقا آن کمک بسیاری کند.
  • تراکنش‌های این رمز ارز به دلیل دارا بودن الگوریتم Skrypt  هزینه بسیار کمی دارند.

معایب رمز ارز لایت کوین

  • فرآیند ماینینگ لایت کوین نیاز به صرف انرژی بسیار بالایی دارد.
  • لایت کوین به اندازه ارزهای دیگر هنوز مورد قبول واقع نشده است.

قیمت لحظه‌ای لایت کوین

برای سرمایه‌گذاری روی این رمز ارز باید از قیمت لحظه‌ای لایت کوین با خبر باشید. با استفاده از قیمت لحظه‌ای لایت کوین و تحلیل نمودار قیمت می‌توانید یک سرمایه‌گذاری پرسود داشته باشید. قیمت لحظه‌ای این رمز ارز هر لحظه با توجه به اخبار اقتصادی در جهان و…. دائما در حال تغییر است.

فرآیند خرید لایت کوین و فروش لایت کوین چگونه است؟

خرید لایت کوین و فروش لایت کوین هم مانند دیگر ارزهای دیجیتال می‌باشد و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

خرید لایت کوین

برای خرید لایت کوین هم می‌توانید از صرافی‌های ایرانی، هم از صرافی‌های خارجی اقدام کنید. بسیاری از صرافی‌های ایرانی به دلیل محبوبیتی که این رمز ارز دارد آن را به لیست ارزهای خود اضافه کرده‌اند. برای خرید لایت کوین در صرافی‌های ایرانی و خارجی باید احراز هویت انجام دهید. بعد از احراز هویت به راحتی می‌توانید اقدام به خرید لایت کوین کنید. بعد از خرید این رمز ارز بهتر است برای امنیت بیشتر و اطمینان خاطر آن را به کیف پول خود انتقال دهید.

فروش لایت کوین

فروش لایت کوین هم مانند خرید لایت کوین است. در صرافی‌ها می‌توانید نسبت به خرید و فروش آن اقدام کنید. بعد از فروش لایت کوین در صرافی‌های ایرانی، پول آن به حساب بانکی تعریف شده در صرافی واریز خواهد شد. نحوه فروش لایت کوین در صرافی خارجی هم به همین ترتیب است، اما صرافی‌های خارجی به دلیل تحریم‌های وضع شده علیه ایران نمی‌توانند کاربران ایرانی را مستقیما پذیرش کنند.

این موضوع باعث شده تا کاربران کمتری در داخل کشور از صرافی‌های خارجی استفاده کنند. با وجود اینکه این صرافی‌ها تعداد بیشتر یا رمز ارزها را تحت پوشش خود دارند، اما ریسک بلوکه شدن دارایی در آن‌ها برای کاربران ایرانی کمی بالاست.

نحوه نگهداری و ذخیره رمز ارز لایت کوین

برای نگهداری رمز ارز لایت کوین می‌توانید از کیف پول‌های سخت افزاری و نرم افزاری استفاده کنید. سعی کنید در وهله اول آنچه اهمیت داشته باشد، امنیت کیف پولتان باشد. کیف پول‌های سخت افزاری همانطور که از نامشان مشخص است، دارای سخت افزار هستند از این رو برای تهیه آن‌ها باید هزینه سخت افزار را بپردازید. اما در مقابل از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
کیف پول‌های نرم افزاری تحت وب هستند و به راحتی می‌توانید روی ویندوز یا اندروید آن‌ها را نصب کرده و استفاده کنید. این کیف پول‌ها به دلیل اتصال به اینترنت امنیت زیادی ندارند.

آینده رمز ارز لایت کوین چگونه است؟

سال ۲۰۲۱ یک سال پر سود برای سرمایه‌گذاران این رمز ارز بود. در پایان سال ۲۰۲۱ رشد قیمت لایت کوین به قدری بود که بسیاری از کارشناسان بر این باور بودن که رشد ارزها در سال ۲۰۲۲ شاید به اندازه سال قبل نباشد. در سال جاری بنابر دلایل مختلفی چون مالیات بر اقتصاد، کسر مالیات از سرمایه‌گذاران و… این بازار دچار افت قیمت شدیدی شد.

به طوری که بیشتر رمز ارزها دیگر مانند قبل رشد نکردند و در مقابل دچار نزول قیمت بسیار شدیدی شدند. بیشترین قیمت ثبت شده  لایت کوین حدود ۳۸۶ دلار بوده است، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که شاید در آینده نزدیک این رمز ارز نتواند سقف قبلی خود را رد کند. با توجه به مارکت، پیشینه و جایگاهی که این رمز ارز دارد، پیش بینی می‌شود که در سال‌های آینده می‌تواند یک ارز پرسود و پربازده باشد.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها