تتانکس

صندوق ارز دیجیتال ETF

صندوق ارز دیجیتال (ETF) چیست و بهترین صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال کدام است؟

صندوق ارز دیجیتال (exchange-traded fund) یک ابزار مالی تنظیم شده بر پایه ارزش دارایی‌های پایه مربوطه است. به عنوان نمونه قیمت صندوق قابل معامله (ETF) طلا، قیمت ذخایر طلایی را که در صندوق‌های قابل معامله ارائه شده اند را دنبال می‌کنند. مشابه طلا، قیمت صندوق قابل معامله نفت، شاخص بورس یا ارز‌های دیجیتال نیز به قیمت خود این دارایی‌ها وابسته خواهد بود.

صندوق‌های قابل معامله ارز دیجیتال (ETF) نیز مانند بورس و ارز‌های دیجیتال در صرافی‌های سراسر جهان معامله می‌شود و تریدر‌ها به راحتی می‌توانند آن‌ها را نیز مانند سایر دارایی‌های قابل معامله، خریدوفروش کنند.

هدف از ارائه صندوق‌های ارز دیجیتال، ارائه ابزاری است که قیمت آن به قیمت دارایی‌های مربوطه متصل است. به این ترتیب، یک سرمایه‌گذار نیازی به تعامل مستقیم با خود دارایی ندارد. به عنوان مثال، اگر تریدری قصد سرمایه‌گذاری در طلا را داشته باشد، می‌تواند از طریق صندوق‌های قابل معامله طلا اقدام کند و نیازی به خریدوفروش مستقیم طلای فیزیکی ندارد. در ادامه بیشتر در خصوص صندوق ارز دیجیتال و بهترین صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال صحبت شده است.

صندوق ارز دیجیتال چه اهمیتی برای سرمایه‌گذاران دارند؟

صندوق ارز دیجیتال (ETF) از محبوبیت بالایی در میان سرمایه‌گذاران و تریدر‌ها برخوردار هستند. در سال ۲۰۲۰، حدود ۷/۷۴ تریلیون دلار در صندوق‌های قابل معامله سرمایه‌گذاری شده بودند که تقریباً نسبت به ۱۰ سال قبل، ۶ برابر شده است.

علاوه بر این، به لطف علاقه روز افزون سرمایه‌گذاران به شاخص‌های ارزان‌تر، صندوق‌های قابل معامله گونه جدیدی از سازمان‌های مالی به نام مشاور روبو (Roboadvisors) مانند بترمنت (Betterment) و ویلث فرانت (Wealthfront) ارائه داده‌اند که تریدر‌ها می‌توانند از طریق آن‌ها به صورت انحصاری در صندوق‌های قابل معامله سرمایه‌گذاری کنند.

به طور کلی، صندوق ارز دیجیتال تا حدودی به بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک شباهت دارند. در حالی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بیش از ۱۰۰ سال است که در سراسر دنیا استفاده می‌شوند، صندوق‌های قابل معامله برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ در ایالات متحده یعنی کمتر از ۳۰ سال پیش با راه‌اندازی صندوق قابل معامله «State Street Capitol» که امروز هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد، ارائه شدند.

صندوق دیفای ارائه شده توسط صرافی ارز دیجیتال تتانکس بهترین صندوق ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری با سود ثابت دلاری است.

انواع صندوق ارز دیجیتال

به طور کلی، در حال حاضر صندوق‌های قابل معامله به سه نوع مختلف تقسیم می‌شوند.

صندوق قابل معامله فیزیکی ارز دیجیتال

صندوق‌های قابل معامله فیزیکی ارز دیجیتال (Physical-backed crypto ETFs)، توکن‌ها و کوین‌ها را برای حمایت مستقیم از صندوق‌های قابل معامله مربوطه، ذخیره می‌کنند. در صورتی که قیمت رمز ارز‌های متعلق به صندوق قابل معامله افزایش یابد، قیمت سهام سرمایه‌گذاران نیز افزایش می‌یابد.

مزایای صندوق‌های فیزیکی ارز دیجیتال

صندوق‌های فیزیکی ارز دیجیتال یکی از راه‌های مستقیم سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال از طریق این صندوق‌ها است. به طور ساده‌تر، این صندوق‌ها کوین‌ها یا توکن‌ها را به نیابت از سرمایه‌گذار ذخیره می‌کنند؛ بنابراین این نوع از سرمایه گزینه مناسبی برای افرادی است که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند دارایی‌های خود را شخصاً نگهداری کنند.

معایب صندوق‌های فیزیکی ارز دیجیتال

صندوق‌های فیزیکی ارز دیجیتال به طور مکرر از بازار ارز‌های دیجیتال و صرافی‌ها عقب مانده و فعالیت آن‌ها محدود به ساعت‌های کاری بازار است؛ در حالی که بازار ارز دیجیتال به صورت شبانه‌روز برای تریدر‌ها در دسترس است.

دسترسی هم به طور قابل توجهی بسته به اینکه تریدر در چه بازاری سرمایه‌گذاری کرده است، محدود خواهد بود. به عنوان نمونه، در کانادا سرمایه‌گذاران خرده به راحتی به صندوق‌های ارز دیجیتال (ETF) دسترسی دارند؛ در حالی که دسترسی تریدر‌های ایالات متحده به سرمایه گذران مجاز بازار محدود شده است.

صندوق قابل معامله فیوچرز ارز دیجیتال

در صندوق‌های قابل معامله فیوچرز ارز دیجیتال (Futures-backed Crypto ETFs)، سهام صندوق‌ها به صورت فیزیکی از طریق کوین‌ها یا توکن‌ها پشتیبانی نمی‌شوند بلکه از طریق قراردادهای فیوچرز (Futures Contracts) حمایت می‌شوند.

قرارداد فیوچرز یک توافق‌نامه است که در آن قیمت و تاریخ خرید یا فروش یک دارایی توسط دو طرف معامله تعیین می‌شود. از این رو، این قراردادها به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تا در هر دو بازار گاوی (Bullish) یا خرسی (Bearish) بازدهی خوبی داشته باشند.

صندوق‌های فیوچرز ارز دیجیتال اغلب زمانی استفاده می‌شوند که نگهداری یک دارایی برای سرمایه‌گذار ممکن نباشد یا مشکل‌ساز باشد. به عنوان نمونه، نگهداری نفت یا طلا هم از لحاظ ذخیره و هم از لحاظ امنیت، برای سرمایه‌گذار ناممکن خواهد بود.

مزایای صندوق‌های فیوچرز ارز دیجیتال

صندوق ارز دیجیتال، اولین صندوقی است که توسط سرمایه‌گذاران خرده ایالات متحده استفاده شد. دلیل محبوبیت بالای این نوع صندوق این است که در آن ارز دیجیتال یا سایر دارایی‌ها در معرض خطرات مربوط به نگهداری قرار ندارند.

معایب صندوق‌های فیوچرز ارز دیجیتال

صندوق‌های فیوچرز ارز دیجیتال ممکن است در مقایسه با صندوق‌های فیزیکی یا ارز‌های دیجیتال عادی گران‌تر باشند. این قیمت بالا دلایل مختلفی دارد و ممکن است به دلیل هزینه مدیریت دارایی یا حتی احتمال کنتانگو (Contango) باشد که طی آن قیمت آتی کالایی بیشتر از قیمت نقد پیش بینی شده توسط سرمایه‌گذار خواهد بود.

این امر ممکن است منجر به افزایش قیمت صندوق‌های قابل معامله فیوچرز به خصوص در مقایسه با قیمت بازار اسپات (Spot market) شود.

صندوق پیکز اند شاولز ارز دیجیتال

صندوق قابل معامله پیکز اند شاولز ارز دیجیتال (Picks and shovels crypto ETFs) تفاوت زیادی با صندوق‌های ارز دیجیتال (ETF) دیگر دارد، چرا که این نوع سرمایه‌گذاری بر پایه سهام ارز‌های دیجیتال یا شرکت‌های مبتنی بر بلاکچین صورت می‌گیرد.

هدف از این نوع صندوق ارز دیجیتال این است که طیف وسیعی از صنایع بزرگ بلاکچین را از طریق سهام یا سبد‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار تریدر‌ها قرار داد.

به عنوان مثال، صندوق قابل معامله ارز دیجیتال بیت وایز (Bitwise) با حمایت صرافی‌هایی مانند کوین بیس (Coinbase) و رابین هود (Robinhood)، صندوق‌های پوشش ریسک مانند گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital)، مؤسسه‌های ماینینگ مانند هات ۸ (Hut 8) و سایر سازمان‌هایی که ارز‌های دیجیتال را در صندوق‌های خود نگهداری می‌کنند، ایجاد شده است.

مزایای صندوق ارز دیجیتال پیکز اند شاولز

صندوق‌های ارز دیجیتال (ETF) با پشتوانه سهام اغلب روشی مؤثر برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از طریق طیف وسیعی از شرکت‌ها و صنایع است. این نوع از صندوق نسبت به سایر صندوق‌های ارز دیجیتال از نوسان کمتری نسبت برخوردار است که به نوبه خود ریسک سرمایه‌گذاری را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

معایب صندوق ارز دیجیتال پیکز اند شاولز

این نوع صندوق اگرچه از نوسان کمتری برخوردار است اما نوسان کمتر در عین کاهش ریسک به معنای بازده و سود کمتر هم خواهد بود. علاوه بر این، بازار ارز‌های دیجیتال همچنان توسط دولت‌های سراسر جهان پذیرفته نشده است که ممکن است تأثیر منفی روی برخی از شرکت‌های لیست شده در صندوق قابل معامله ارز دیجیتال داشته باشد.

بیشتر بخوانید: صندوق درآمد ثابت چیست و چرا نباید در آن سرمایه گذاری کرد؟

صندوق ارز دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

برای درک بهتر عملکرد صندوق ارز دیجیتال (ETF) به مثال زیر توجه کنید.

به عنوان نمونه، صندوق قابل معامله الف‌ب‌ج برای بررسی عملکرد و سرمایه‌گذاری در ۵ تا از بزرگ‌ترین ارز‌های دیجیتال جهان از لحاظ ارزش بازار از جمله بیت کوین، اتریوم، ریپل، کاردانو و بایننس راه‌اندازی شده است.

شرکتی که این صندوق را ایجاد کرده است، مقدار قابل توجهی از ارز‌های دیجیتال بالا را در اختیار دارد که هر کدام را نیز به سهام برابر تقسیم کرده است. سرمایه‌گذاران نیز سهام این صندوق‌های ارز دیجیتال (ETF) را خریداری کرده و در نهایت آن را در بازار بورس خریدوفروش می‌کنند.

فرضاً قیمت هر سهام صندوق ارز دیجیتال الف‌ب‌ج، ۵۰ دلار است و یک سرمایه‌گذار ۱۰ سهام را به ارزش ۵۰۰ دلار خریداری می‌کند. بعد از ۱ سال قیمت هر سهم به ۱۰۰ دلار افزایش می‌یابد؛ یعنی قیمت کل سهام سرمایه‌گذار به ۱۰۰۰ دلار افزایش پیدا کرده است.

اگر این سرمایه‌گذار، مستقیماً هر کدام از این ارز‌های دیجیتال را در از صرافی‌ها خریداری می‌کرد، لازم بود که در ۱ یا چند کیف پول مختلف برای نگهداری آن‌ها ثبت‌نام کند، باید کارمزد تراکنش پرداخت کند و همچنین تغییرات هر کدام از آن‌ها را هر روز به مدت یک سال زیر نظر داشته باشد.

در مقابل، با خرید صندوق قابل معامله ارز دیجیتال (ETF) این سرمایه‌گذار نیازی به انجام هیچ‌کدام از این کارها ندارد.

بیشتر بخوانید: بهترین سایت سرمایه سرمایه گذاری در تتر (USDT) کدام است؟

مزایا و معایب صندوق ارز دیجیتال (ETF)

به طور کلی سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای مزایا و معایب خود را دارد و ممکن است خطراتی هم برای دارایی سرمایه‌گذار به همراه داشته باشد. صندوق‌های قابل معامله ارز دیجیتال (Crypto ETF) هم از این قاعده مستثنا نیستند. در ادامه برخی از این معایب و مزایا را بررسی خواهیم کرد.

مزایا

مزایای صندوق ارز دیجیتال عبارت‌اند از:

  • سادگی: آشنایی با بازار ارز‌های دیجیتال و به خصوص نحوه ترید در این بازار ممکن است برای بسیاری دشوار و خسته کننده باشد. صندوق‌های ارز دیجیتال (ETF) این کار را تا حدود زیادی ساده کرده‌اند و تریدر‌ها به راحتی می‌توانند به سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال مد نظر خود بپردازند.
  • دسترسی: در حال حاضر تعداد ارز‌های دیجیتال لیست شده در صندوق‌های قابل معامله رو به افزایش هستند. این صندوق‌ها علی‌رغم دسترسی راحت، برخی قوانین حفاظتی هم به همراه خدمات خود در اختیار تریدر‌ها قرار می‌دهند تا امنیت خاطر بیشتری به آن‌ها بدهند.
  • تنوع: برخی از صندوق‌های ارز دیجیتال سبد‌هایی متشکل از ارز دیجیتال مختلف را برای افزایش تنوع پرتفوی سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند. از این رو، سرمایه‌گذار نیازی به خرید ارز‌های دیجیتال مختلف ندارد.
  • امنیت: اغلب کیف پول‌های نرم‌افزاری و آنلاین در معرض خطر هک و سرقت‌های مجازی قرار دارند اما صندوق‌های قابل معامله امنیت بسیار بالاتری را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند.

معایب

معایب صندوق ارز دیجیتال عبارت‌اند از:

  • انتخاب محدود: در حال حاضر تعداد صندوق‌های ارز دیجیتال موجود برای سرمایه‌گذاران محدود است. اگرچه تعداد صندوق‌های ارز دیجیتال هر روز رو به افزایش است اما این دارایی‌ها کمتر از ۱ سال است که در بازار‌های مربوطه پذیرش شده‌اند؛ بنابراین ممکن است مدتی طول بکشد تا اغلب رمز ارز‌های جهان وارد این حوزه شوند.
  • نوسان: ارز‌های دیجیتال به طور کلی دارایی‌های پرنوسانی هستند. اگرچه صندوق‌های قابل معامله (ETF) در مقایسه با بازار عادی ارز دیجیتال از نوسان کمتری برخوردار هستند اما باز هم ارز دیجیتال مدام در حال افت‌وخیز هستند و تغییرات ناگهانی ممکن است ضرر زیادی به تریدر‌ها برساند.
  • ریسک بالا: اغلب صندوق‌های قابل معامله سنتی طیف وسیعی از ویژگی‌ها و خدمات را برای افزایش تنوع سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهند؛ این خدمات ممکن است شامل اوراق قرضه دولتی برای کاهش ریسک شود. با این وجود، اغلب صندوق‌های ارز دیجیتال چنین خدماتی را به تریدر‌ها ارائه نمی‌دهند.
  • خطرات مخصوص بازار ارز‌های دیجیتال: اگرچه تریدر‌ها مستقیماً با بازار و صرافی‌های ارز دیجیتال وارد معامله نمی‌شوند اما خطرات و ریسک‌های مختلف این بازار‌ها از جمله خطر هک و کلاهبرداری همچنان سرمایه آن‌ها را تهدید می‌کند.
  • کارمزد: علی‌رغم هزینه مدیریت سالانه، سرمایه‌گذاران باید حق‌الزحمه کارگزاری را هم هنگام خریدوفروش واحد‌های صندوق ارز دیجیتال در نظر بگیرند.
  • مالیات بین‌المللی: سرمایه‌گذارانی که صندوق‌های ارز دیجیتال (ETF) را از کشور‌های دیگر خریداری می‌کنند باید درصد مالیات آن کشور را هم در نظر بگیرند.

صندوق ارز دیجیتال بیت کوین چیست؟

صندوق ارز دیجیتال بیت کوین (Bitcoin ETF) یک ابزار معاملاتی مختص بیت کوین است که ارزش و روند قیمت این ارز دیجیتال را دنبال می‌کند. صندوق قابل معامله بیت کوین در اغلب کارگذاری‌ها لیست شده است و تریدر‌ها می‌توانند از طریق این بستر‌ها جهت خرید صندوق‌های بیت کوین اقدام کنند. در مقاله «بیت کوین چیست؟» به معرفی این ارز دیجیتال پرداخته شده است.

یک شرکت برای ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری، باید مقداری از کوین‌ها یا توکن‌های مد نظر را از بازار خریداری کند. این کوین‌ها به عنوان ذخایری برای خریدوفروش سهام بیت کوین استفاده می‌شوند.

در نهایت، این شرکت یک صندوق را به نیابت از بیت کوین ایجاد کرده و آن را در بستر‌های معاملاتی مختلف لیست می‌کند.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بیت کوین برای سرمایه‌گذاران عادی بسیار به‌صرفه است چرا که از طریق این صندوق‌ها به راحتی می‌توانند بدون نیاز به دست و پنجه نرم کردن با صرافی‌ها و سایر مشکلات ارز‌های دیجیتال، در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند.

سرمایه‌گذار برای خرید بیت کوین از صرافی‌های غیرمتمرکز اول از همه باید زمان مناسبی برای خرید بیت کوین پیدا کند، سپس در یک صرافی معتبر ثبت‌نام کند، پس از ثبت‌نام باید بیت کوین را خریداری کرده و آن را به کیف پول خود انتقال دهد که برای هر دو این مراحل باید هزینه تراکنش پرداخت کند.

بسیاری از کار‌های دیگر هم باید انجام داد که در اغلب موارد برای افراد مبتدی چندان راحت نیست.

با این وجود سرمایه‌گذاری در صندوق قابل معامله بیت کوین (ETF) سختی و ریسک خود را نیز دارد. به خاطر داشته باشید که ارز‌های دیجیتال، دارایی‌هایی پرنوسان هستند و همیشه امکان نزول قیمت وجود دارد. حالا چه از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز اقدام کنید و چه از صندوق‌های ارز دیجیتال (ETF)، فرقی ندارد و این نوسان همچنان تأثیر زیادی بر دارایی‌های شما خواهند گذاشت.

به‌علاوه، سرمایه‌گذاران برای معامله بیت کوین از طریق صندوق‌های قابل معامله نیازی به آشنایی با تکنولوژی بلاکچین و بازار ارز‌های دیجیتال ندارند. این صندوق‌ها نیز مشابه سایر صندوق‌های قابل معامله وابسته به دارایی‌های پایه عمل می‌کنند.

با این حال، تحقیق و کسب اطلاعات در این حوزه و هر حوزه دیگری نیز همیشه مؤثر خواهد بود.

دسترسی به حساب‌های کارگزاری (Brokerage Account) صندوق‌های بیت کوین نیز بسیار ساده است و سرمایه‌گذاران برای شروع کار در این صندوق‌ها تنها لازم است که یک حساب کارگزاری برای خود ایجاد کرده و شروع به فعالیت در بازار کنند.

در حال حاضر در برخی کشور‌ها مانند ایالات متحده صندوق بیت کوین هنوز راه‌اندازی نشده است؛ بنابراین سرمایه‌گذاران آن‌ها به این صندوق‌ها دسترسی ندارند اما سرمایه‌گذاران کشور‌هایی مانند برزیل، کانادا، سوییس، دبی و چند کشور دیگر هم اکنون دسترسی کامل به این صندوق‌ها دارند.

تاریخچه صندوق ارز دیجیتال بیت کوین

ایالات متحده آمریکا به دلیل قوانین امنیتی سازمان بورس و اوراق بهادار، تا کنون هیچ یک از درخواست‌های مرتبط با راه‌اندازی صندوق بیت کوین را قبول نکرده است.

اولین درخواست راه‌اندازی صندوق بیت کوین در ایالات متحده به سال ۲۰۱۳ باز می‌گردد که توسط بنیان‌گذار صرافی جمینی (Gemini)، تایلر وینکلووس (Tyler Winklevoss) مطرح شد. از آن زمان تا کنون، چندین سرمایه‌گذار دیگر در این زمینه تلاش‌هایی کرده‌اند که همگی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا مردود شدند.

با این وجود در یک سال گذشته تعداد درخواست‌های مطرح شده به بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، همچنان رو به افزایش بوده‌اند. در آوریل ۲۰۲۱، رئیس پیشین کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC)، گری جنسلر (Gary Gensler) به عنوان رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب شد.

جنسلر قبل از پیوستن به سازمان بورس و اوراق بهادار تجربه تدریس در حوزه بلاکچین، ارز‌های دیجیتال و فین تک (FinTech) را در دانشگاه ام‌آی‌تی (MIT) داشته است؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که در آینده صندوق‌های ارز دیجیتال در آمریکا نیز شروع به فعالیت کنند.

صندوق ارز دیجیتال تتانکس چیست؟

مزایایی که صندوق‌های ارز دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌دهد آن را گزینه‌ای جذاب برای سرمایه گذاری کرده است. صندوق ارز دیجیتال تتانکس سعی کرده است که با به حداقل رساندن ریسک سرمایه گذاران، روش کسب درآمد مطمئنی را فراهم کند.

چرا صندوق تتانکس بهترین صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال است؟

از مهمترین ویژگی‌های صندوق ارز دیجیتال تتانکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صندوق ارز دیجیتال بر پایه استیبل کوین‌های مطمئن است.
  • مقدار سود حداقل ۷ درصد به صورت تضمین شده است.
  • سرمایه گذار با قبول افزایش ریسک میزان سود تا ۳۰ سالیانه قابل افزایش است.
  • سود به صورت روزشمار محاسبه و در دوره‌های ماهیانه پرداخت می‌شود.
  • حداقل و حداکثری برای سرمایه ورودی تعریف نشده است.
  • سرمایه گذار در آن واحد می‌تواند سرمایه خود را خارج کند.
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته در هر زمان و هر مکان
  • تحت نظارت تیم متخصص و باتجربه در حوزه سرمایه گذاری

صندوق ارز دیجیتال (ETF) از کجا بخریم؟

برای خرید صندوق ارز دیجیتال اول از همه در صرافی ارز دیجیتال تتانکس ثبت نام و با یک شماره کارت بانکی احراز هویت سطح پایه خود را تکمیل می‌کنید.

بعد از ثبت نام و احراز هویت، در پنل کاربری وارد بخش مربوط به صندوق ارز دیجیتال می‌شوید و صندوق موردنظر خود را انتخاب می‌کنید.

خلاصه‌ای از آنچه که در مورد صندوق ارز دیجیتال گفته شد:

صندوق قابل معامله ارز دیجیتال (ETF) ابزاری برای خریدوفروش غیرمستقیم ارز‌های دیجیتال بدون نیاز به رصد بازار و نگهداری مستقیم دارایی‌ها است. صندوق‌های ارز دیجیتال در بسیاری از کشور‌ها فعالیت می‌کنند و مزایای زیادی را برای تریدر‌ها به دنبال دارند.

از جمله این مزایا می‌توان به دسترسی راحت‌تر و به‌صرفه بودن آن اشاره کرد. با این وجود هیچ سرمایه‌گذاری بدون ریسک و خطر نیست و هر مشکلی که در بازار ارز‌های دیجیتال مشاهده می‌شود در این صندوق‌ها هم وجود دارد.

صندوق ارز دیجیتال تتانکس به دلیل چند ویژگی که در بالا عنوان شد در حال حاضر بهترین و معتبرترین صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال در ایران است که برای خرید و سرمایه گذاری در اختیار همه کاربران قرار دارد.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback
آیا از معایب استیکینگ اطلاع دارید؟ مهمترین خطرات استکینگ که باید بدانید! - تتانکس بلاگ
1 سال قبل

[…] […]