تتانکس

از متاورس کاردانو چه می دانیم و چرا می تواند عامل انفجار کاردانو باشد؟

از متاورس کاردانو چه می دانیم و چرا می تواند عامل انفجار کاردانو باشد؟

دنیای متاورس کاردانو با توجه به توسعه خوب این ارز دیجیتال چند وقتی است به واسطه پروژه های خوبی بر سر زبان ها افتاده است. بسیاری از کاربران این دنیا را به عنوان کاتالیزوری برای صعود دوباره قیمت کاردانو در نظر گرفته اند. در این مطلب متاورس، کاردانو و رابطه میان آن‌ها را به طور مفصل توضیح داده‌ایم.

آیا کاردانو یک متاورس است؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر،‌ کاردانو متاورس نیست. بلکه یک شبکه بلاک‌چین نسل سوم است که می‌توان بر روی آن متاورس ایجاد کرد. ویژگی‌های زیر کاردانو را به زیر ساخت مناسبی برای متاورس تبدیل کرده‌اند:

  • پلتفرم قرارداد‌های هوشمند: کاردانو نیز مانند اتریوم،‌ بستری مناسب برای اجرای برنامه‌های غیر‌متمرکز است. برای بهبود این مسئله باید لایه محاسباتی برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند وجود داشته باشد. توسعه دهندگان کاردانو برای رسیدن به این هدف در سال ۲۰۲۲ تلاش می‌کنند.
  • بستری برای انتقال ارزش: اولین لایه کاردانو،‌ لایه تسویه نام دارد که در آن توکن اصلی کاردانو،‌ یعنی آدا،‌ بین طرفین رد و بدل می‌شود. همان اندازه که پول در دنیای واقعی اهمیت دارد، انتقال ارزش نیز در متاورس مهم است.

اگرچه که کاردانو برای میزبانی متاورس‌های کامل باید مسیری را طی کند. اما توسعه دهندگان متاورس‌هایی را آماده کرده‌اند تا به محض تکمیل شدن زیرساخت،‌ بتوانند آن‌ها را پیاده سازی کنند. پروژه‌هایی مانند: کاردانیا، کورنوکوپیا و دهکده کاردانو. اخیرا نیز شاهد پروژه پر سرو صدای پاویا بوده‌ایم که توانسته طرفداران زیادی پیدا کند.

متاورس چیست؟

متاورس یک مفهوم تازه است که در آن چندین فناوری جدید گرد هم آمده‌اند تا فضای اینترنتی آینده را شکل دهند. در متاورس افراد می‌توانند از طریق فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده با یکدیگر بازی، کار و معاشرت کنند. در حال حاضر بسیاری از توسعه دهندگان در حال آماده سازی زیر‌ساخت‌هایی هستند که بتوان از این دنیای مجازی نهایت بهره را برد. جذابیت این فضا به گونه‌ای است که فیس بوک را به سمت تغییر نام تجاری و تبدیل آن به متا سوق داد.

کاردانو به چه منظور استفاده می‌شود؟

همانطور که ذکر کردیم کاردانو بلاک‌چین نسل سوم است و بهترین ویژگی‌های بلاک‌چین‌های نسل اول و دوم، یعنی بیت کوین و اتریوم را، باهم ترکیب کرده‌است. بیت کوین یک پروتکل دیجیتالی همتا به همتا برای انتقال ارزش است و اتریوم نیز از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند. کاردانو نیز به گونه‌ای طراحی شده که هردوی این قابلیت‌ها را در لایه‌های تسویه و محاسباتی به کار بگیرد. لایه اول برای انتقال ارزش و لایه دوم برای میزبانی برنامه‌های غیر‌متمرکز استفاده می‌شوند.

رابطه میان کاردانو و متاورس چیست؟

کاردانو یک شبکه بلاک‌چین است. در حالی که متاورس یک فضای دیجیتالی است که افراد با استفاده از فناوری‌های نسل بعد، می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. برای فعال شدن متاورس، بلاک‌چین یکی از فناوری‌های لازم و ضروری است. در‌واقع کاردانو زیر ساختی را برای ایجاد متاورس ارائه می‌دهد. اتریوم،‌ سولانا و پولکادات از دیگر رقبای کاردانو محسوب می‌شوند. حال بهتر است نگاهی جزئی تر به متاورس‌های شبکه کاردانو بیاندازیم.

پاویا

پاویا اولین پروژه‌ای است که به آن اشاره می‌کنیم. پاویا نام زادگاه جرولامو کاردانو است که نام بلاک‌چین کاردانو نیز از آن گرفته شده است. در سال ۲۰۲۱ بازی غیرمتمرکز پاویا بر روی بلاک‌چین کاردانو راه ‌اندازی شد و در همین سال زمین‌های این بازی با قیمت بسیار مناسبی به فروش رسیدند. با استقبال بی نظیر کاربران، سه مرحله برای فروش زمین‌ها در نظر گرفته شد و در حال حاضر نیز امکان خرید آن‌ها از طریق بازار‌های ثانویه توکن‌های غیرمثلی وجود دارد.

پاویا برمبنای شیوه «بازی کن درآمد کسب کن» طراحی شد. به این معنا که کاربران در عین بازی می‌توانند درآمد کسب کنند و از امتیازات دیگر آن بهره ببرند. علاوه بر آن کاربران می‌توانند از توکن پاویا داخل برنامه استفاده کنند. پاویا همچنان در حال توسعه بوده و در آینده قابلیت‌های بسیار زیادی به آن اضافه خواهند شد. برای دانستن جزئیات بیشتر این پروژه جذاب،‌ می‌توانید این بخش را مطالعه کنید.

کورنوکوپیا (COPI)

گزینه دوم کورنوکوپیا است که براساس مدل‌های «بازی برای کسب درآمد» و «یادگیری برای کسب درآمد» طراحی شده است. کل فضای بازی با استفاده از فناوری توکن‌های غیرمثلی ساخته شده و کاربران می‌توانند مالکیت تمامی دارایی‌های مبتنی بر توکن‌های غیرمثلی، مانند شخصیت‌ها و زمین‌ها را در اختیار بگیرند.

فضای بازی بسیار سرگرم کننده بوده و گرافیک آن فوق العاده به نظر می‌رسد. بخش‌های مختلفی با مضمون‌های گوناگون در کورنوکوپیا وجود دارند. مانند: عصر سامورایی، غرب وحشی و زندگی در مزرعه.

نکته قابل توجه این است که محدودیت سنی برای این بازی در نظر گرفته نشده و کودکان نیز از طریق این بازی می‌توانند دارایی‌های دیجیتال کسب کنند. کاربران با انجام هر سبک بازی داخل کورنوکوپیا، به عنوان پاداش سکه‌های ارز دیجیتال دریافت می‌کنند. همین امر انگیزه بسیاری را در عموم افراد ایجاد می‌کند. یکی از راه‌های جذاب کسب درآمد،‌ فروش طراحی‌های انجام شده است که در غالب توکن‌های غیرمثلی به فروش می‌رسند.

کورنوکوپیا از طریق همکاری‌هایی که با مراکز آموزشی دارد، به یادگیری کمک کرده و از آن حمایت می‌کند. زمین‌ها در نقشه بازی به سه دسته روستاها، شهرهای کوچک و شهرهای بزرگ تقسیم می‌شوند. بسته به موقعیت زمین، می‌توان کاربری‌های مختلفی به آن بخشید. 

شخصیت‌های بازی،‌ لباس‌ها و لوازم جانبی‌شان با استفاده از توکن‌های غیرمثلی قابل تغییر و شخصی سازی هستند. انرژی شخصیت‌های بازی به مرور کم شده و با استفاده از غذا و سایر منابع،‌ انرژی آن‌ها مجددا پر می‌شود. 

 کاردانیا

پروژه کاردانیا جدیدترین فناوری‌های بلاک‌چین،‌ بازی و توکن‌های غیرمثلی را در بر گرفته است. این بازی فضای بسیار مناسبی برای کسب درآمد، یادگیری و رشد در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاردانیا وسعت و جایگاه بسیار ویژه‌ای در فضای متاورس را به خود اختصاص داده است. این پروژه همچنان در حال رشد بوده و با پشتیبانی کاردانو، می‌تواند در آینده تبدیل به یک انفجار بزرگ شود.

روستای کاردانو

روستای کاردانو، این متاورس معروف، از یک قاره و روستا تشکیل شده است. در روستا می‌توان فعالیت‌های مختلفی مانند ساخت و تزئینات خانه را انجام داد و به افراد روستا «کادانی» گفته می‌شود. این پروژه جدید در حال حاضر در مرحله توسعه و آزمایش قرار دارد.

کاردانو ایپس (CardanoApes)

این پروژه اولین پروژه ایپ (Ape) است که دارایی‌های سه بعدی و توکن‌های غیرمثلی را بایکدیگر ترکیب کرده‌است. این پروژه دنیایی مجازی از میمون‌ها را در دل خود دارد که مانند سایر متاورس‌های کاردانو در اختیار عموم قرار می‌گیرد. متاورس کاردانو ایپس از سه بخش منطقه گرمسیری، آتشفشان و صحرا تشکیل شده است. این پروژه همچنان در حال توسعه بوده و در آینده به قابلیت‌های بیشتری دست پیدا می‌کند.

سخن آخر

کاردانو خلاقیت‌های بسیاری را در شبکه بلاک‌چین خود به کار می‌گیرد و همین موضوع بسیاری را به سمت خرید کاردانو سوق می دهد. به همین خاطر روز به روز به رقیب جدی تری برای اتریوم تبدیل می‌شود. کاردانو در حال توسعه خود و آماده سازی زیرساخت‌های مناسب برای پیاده سازی متاورس‌های جدید است. متاورس‌های موجود بر روی این شبکه بلاک‌چین در آینده‌ای نزدیک سر و صدای بسیاری به پا خواهند کرد.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها