تتانکس

بهترین پروژه ها و توکن های دیفای

با ۱۰ مورد از بهترین توکن های دیفای در سال ۲۰۲۲ آشنا شوید!

ارزها و پروژه های دیفای یکی از جذاب‌ترین بخش‌های دنیای ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری و دنبال کردن است اما تعداد زیاد توکن‌های دیفای (DeFi) یا همان امور مالی غیرمتمرکز که هر روز هم به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود، اطلاع از بهترین توکن‌ های دیفای را الزام‌آور می‌کند. حال اینکه توکن دیفای چیست و بزرگ‌ترین و بهترین ارزهای پروژه و ارزهای دیجیتال دیفای آن‌ها کدام‌اند در این مقاله بحث شده است.

خلاصه‌ای از دیفای

دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) به محصولات مالی اشاره دارد که روی بلاکچین‌هایی مانند اتریوم ایجاد شده‌اند. از پروتکل‌های دیفای می‌توان جهت دریافت سود و بازدهی، دریافت و پرداخت وام، فروش و خرید ارز دیجیتال، ذخیره ارزهای دیجیتال و … استفاده کرد.

اصطلاح دیفای (Defi) مخفف عبارت امور مالی غیرمتمرکز است که خدماتی مشابه امور مالی سنتی اما با حذف واسطه‌هایی مانند بانک‌ها، شرکت‌های کارت‌های اعتباری و سایر سازمان‌های مالی متمرکز، ارائه می‌دهد.

همان‌طور که فناوری اینترنت انقلابی در زندگی روزمره ایجاد و دسترسی ما به انواع داده‌ها و خدمات را تغییر داد، امور مالی متمرکز هم چنین کارایی برای افراد سراسر جهان دارد.

دنیای دیفای بسیار بزرگ و هر روز در حال توسعه است و فرصت‌های زیادی را در اختیار کاربران ارزهای دیجیتال قرار می‌دهد، برای آشنایی بیشتر پیشنهاد می‌کنیم حتماً نگاهی به مقاله «دیفای چیست؟» بیندازید.

منظور از توکن دیفای چیست؟

پرسش توکن دیفای چیست شاید چندان هم درست نباشد، زیرا توکن دیفای با دیگر توکن از نظر معماری و ساختار فرقی ندارد و تنها تفاوت آن این است که مربوط به ارزهای حوزه دیفای است. در واقع پروژه‌های دیفای هر یک دارای یک توکن بومی هستند. برای فروش و خرید ارز دیجیتال دیفای می توانید به بازار همتا به همتای صرافی ارز دیجیتال تتانکس با کمریتن کارمزد مراجعه کنید.

بهترین پروژه های دیفای از نظر ارزش کل قفل شده

به طور کلی از دو جنبه می‌توان بهترین ارزها و توکن های دیفای برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۲ را انتخاب کرد:

  • بر اساس کل ارزش قفل شده (TVL)
  • بر اساس ارزش بازار

برترین ارزهای حوزه دیفای در سال ۲۰۲۲ بر اساس کل ارزش قفل شده (TVL) به صورت زیر است.

نام پروژهکل ارزش قفل شده (میلیارد)
کرو (CRV)۲۳/۳۲
میکر دائو (MKR)۱۹/۰۱
کانوِکس فایننس (CVX)۱۸/۸۳
آوه (AAVE)۱۵/۳۸
لیدو (LDO)۱۳/۲۳
رپد بیت کوین (WBTC)۱۳/۱۱
اینستادی‌اپ (INST)۱۱/۱۸
کامپاوند (COMP)۱۰/۱۴
انکر (ANC)۹/۱۴
یونی سواپ (UNI)۹/۰۹
آبراکادابرا (SPELL)۶/۱۸
ییرن فایننس (YFI)۵/۶۶
پنکیک سواپ (CAKE)۵/۶۵
سوشی سوآپ (SUSHI)۵/۴۶

بهترین پروژه های دیفای بر اساس ارزش بازار

بهترین ارزهای حوزه دیفای برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۲ بر اساس ارزش بازار به صورت زیر است.

نام پروژهکل ارزش قفل شده (میلیارد)
کرو (CRV)۲,۳۹۱,۷۲۳,۰۸۴
میکر دائو (MKR)۲,۶۹۹,۲۵۲,۸۱۱
کانوِکس فایننس (CVX)۱,۸۸۴,۸۱۴,۷۱۲
آوه (AAVE)۳,۸۶۱,۳۹۷,۹۶۷
لیدو (LDO)۶۸,۸۱۶,۹۰۶
رپ بیت کوین (WBTC)۱۳,۱۸۱,۰۷۹,۸۵۲
اینستادی‌اپ (INST)۶۳,۳۰۷,۲۰۳
کامپاوند (COMP)۱,۴۹۴,۲۳۸,۵۰۲
انکر (ANC)۶۹۹,۵۲۶,۲۴۱
یونی سواپ (UNI)۱۲,۱۳۴,۵۶۵,۱۷۲
آبراکادابرا (SPELL)۱,۸۶۱,۱۱۹,۹۲۷
ییرن فایننس (YFI)۱,۲۶۲,۰۲۶,۸۵۸
پنکیک سواپ (CAKE)۳,۲۰۷,۰۲۲,۸۲۴
سوشی سوآپ (SUSHI)۱,۰۰۵,۹۹۴,۱۸۸

بهترین پروژه های دیفای در سال ۲۰۲۲

آوالانچ

آوالانچ خود را به عنوان سریع‌ترین پروتکل مبتنی بر قراردادهای هوشمند در دنیای بلاکچین نشان داده است. آوالانچ به عنوان یکی از بهترین توکن های دیفای در سال ۲۰۲۲، یکی از ارزان‌ترین و سریع‌ترین تراکنش‌های مالی را ممکن می‌سازد و از نظر سرعت یکی از پرچم داران بازار رمزارزها است.

 بهترین توکن‌های دیفای در سال 2022

به طوری که بیش از ۶۴۰۰ تراکنش را تنها در ۱ ثانیه انجام می‌دهد. این در حالی است که اتریوم تنها ۱۵ تراکنش در هر ثانیه به نهایی می‌کند. بلاکچین آوالانچ در سپتامبر ۲۰۲۰ عرضه شد و در همان سال توکن بومی خود یعنی آواکس (AVAX) را روانه بازار کرد.

  • سال عرضه: ۲۰۲۰
  • موقعیت مکانی شرکت: ایالات متحده
  • بنیان‌گذاران: کوین سکنیکی و امین گون سیرر
  • مدل منبع: متن باز
  • توکن دیفای: آواکس
  • محصول: تراکنش‌های دیفای

یونی سواپ

پروژه یونی سواپ یکی از مبتکرانه‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز در میان بهترین پروژه‌های دیفای است. یونی سواپ این امکان را به کاربران می‌دهد که به خرید و فروش ارز دیجیتال مشغول شوند و نقدینگی لازم برای آن را مستقیماً از کیف پول تأمین کنند.

در اواخر سپتامبر ۲۰۲۰، یونی سواپ توکن بومی خود یعنی یونی (UNI) را روانه بازار کرد که در حال حاضر ابزار بسیار کاربردی برای فعالان در این صرافی ارز دیجیتال است. قیمت توکن یونی سواپ از ۲/۸۳ دلار شروع شد و تنها طی چند ماه قیمت آن به بیش از ۴۰ دلار رسید.

پروژه یونی سواپ یکی از مبتکرانه‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز در میان بهترین پروژه‌های دیفای است.

به بیان فنی، یونی سواپ یک سیستم اختصاصی بازار ساز است که از وجود نقدینگی لازم برای بهترین توکن‌های مبتنی بر شبکه اتریوم (ERC20) اطمینان حاصل می‌کند. علاوه بر این، یونی سواپ به کاربران اجازه می‌دهد که کنترل کامل و بی چون و چرایی روی کلید خصوصی کیف پول خود داشته باشند. از طرفی هم یونی سواپ با چند کیف پول دیگر قابلیت ادغام دارد و از همین رو امکان خرید و فروش توکن‌های دیفای با کمترین کارمزد را فراهم کرده است.

  • سال عرضه: ۲۰۱۸
  • موقعیت مکانی: ایالات متحده
  • بنیان‌گذار: هایدن آدامز
  • مدل منبع: متن باز
  • توکن دیفای: یونی
  • محصول: پلتفرم نقدینگی دیفای

آوه

ارز دیجیتال آوه به عنوان یکی از بهترین توکن های دیفای، در سال ۲۰۱۷ عرضه شد. در حال حاضر یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین پلتفرم‌هایی است که امکان خرید و فروش انواع مختلفی از توکن‌های دیفای را فراهم کرده است.

آوه یک بازار قابل اعتماد را ارائه می‌دهد که در آن کاربران به آسانی نسبت به قرض دادن و گرفتن ارزهای دیجیتال اقدام می‌کنند. علاوه بر این، آوه به سرمایه گذاران امکان می‌دهد که نقدینگی را به بازار عرضه کنند و بتوانند از این طریق کسب درآمد داشته باشند. در همین حین، وام گیرنده‌ها هم قادر به گرفتن وام با مقداری کارمزد خواهند بود.

ارز دیجیتال آوه به عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال دیفای

توکن اختصاصی این پلتفرم آوه (AAVE) نام دارد. شایان ذکر است که استفاده از پلتفرم آوه هزینه‌هایی مانند کارمزدهای شبکه اتریوم را در پی دارد.

  • سال عرضه: ۲۰۱۷
  • موقعیت مکانی: انگلستان
  • بنیان‌گذار: استانی کولچف
  • مدل منبع: متن باز
  • توکن دیفای: آوه
  • محصول: پلتفرم وام دهی دیفای

پولکادات

گوین وود یکی از بنیان‌گذاران اتریوم در سال ۲۰۱۹ اقدام به خلق پولکادات کرد. اعضای یعنی تیم بعداً به او اضافه شدند. در سال ۲۰۲۰ پولکادات توکنی بومی خود یعنی دات را روانه بازار کرد.

شبکه پولکادات توسط بنیاد اینترنت نسل دوم تشکیل شده و پروژه‌ای متن باز است. سرعت و مقیاس پذیری بالای پولکادات امکان انتقال داده و دارایی را بین بلاکچین‌های مختلف فراهم کرده است. از این رو با اتصال به شبکه پولکادات به طیف وسیعی از بلاک‌چین‌ها دسترسی خواهید داشت که می‌توانید با هر کدام از آن‌ها تعامل داشته باشید.

شبکه پولکادات توسط بنیاد اینترنت نسل دوم تشکیل شده و پروژه‌ای متن باز است.

معماری پولکادات به گونه‌ای است که دو بلاکچین را شامل می‌شود. یک شبکه اصلی به نام ریلی چین (Relay Chain) که در آن تراکنش‌ها دائمی بوده و دیگری پاراچین (Parachains) که به شبکه‌های ایجاد شده توسط کاربران گفته می‌شود.

پاراچین‌ها را می‌توان برحسب موارد استفاده گوناگون سفارشی کرد و در بلاکچین اصلی قرار داد. به عبارتی، تراکنش‌های پاراچین از همان امنیت زنجیره اصلی بهره‌مند می‌شوند. تیم پولکادات ادعا می‌کند که با استفاده از این طراحی، تراکنش‌ها را می‌توان با استفاده از منابع محاسباتی مورد نیاز برای اجرای زنجیره اصلی، ایمن و دقیق نگه داشت.

  • سال عرضه: ۲۰۱۹
  • موقعیت مکانی: ایالات متحده، انگلستان
  • بنیان‌گذار: گِوین وود
  • مدل منبع: متن باز
  • توکن دیفای: دات
  • محصول: پلتفرم تراکنش‌های دیفای

کاردانو

کاردانو به واسطه تاریخچه‌ای که دارد یکی از بهترین توکن های دیفای در سال ۲۰۲۲ و سال‌های بعد قطعاً خواهد بود.

کاردانو با توکن دیفای خود یعنی آدا (ADA) روانه بازار شد. چارلز هاسکینسون یکی دیگر از بنیان‌گذاران اتریوم، بلاکچین عمومی کاردانو را در سال ۲۰۱۵ عرضه کرد. کاردانو به عنوان یکی از بهترین توکن‌های خرید و فروش شده در سیستم دیفای، می‌تواند با بهره گیری از توکن بومی خود تراکنش‌های مالی میان شرکت‌های (P2P) را تسریع بخشد.

بهترین پروژه‌های دیفای در سال 2022

بلاکچین کاردانو از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

  • لایه پرداختی کاردانو (CSL) و
  • لایه محاسباتی کاردانو (CCL)

لایه پرداختی کاردانو (CSL) به عنوان یک دفتر کل حسابرسی عمل می‌کند. این لایه امکان ارسال و دریافت توکن ADA را با حداقل هزینه کارمزد میان کاربران فراهم می‌کند.

لایه محاسباتی کاردانو (CCL) مجموعه‌ای از پروتکل‌ها و در واقع ستون فقرات بلاکچین است. وظیفه این لایه اجرای قراردادهای هوشمند، حفظ امنیت و اجرای عملکردهای پیچیده‌ای مانند احراز هویت است.

کاردانو از یک پروتکل اثبات سهام (PoS) به نام اوروبروس برای رسیدن به اجماع استفاده می‌کند. اروبروس، امکان ارسال و دریافت ساده و امن آدا در هر زمانی فراهم می‌کند و امنیت قراردادهای هوشمند در بلاکچین کاردانو را تضمین می‌کند. همچنین با پرداخت پاداش به سهامدارانی که توکن آدای خود را در شبکه استیک کرده‌اند به تضمین اجماع در شبکه کمک می‌کند.

کاردانو خود را به عنوان یکی از محیط‌زیست دوست‌ترین پروژه‌های ارز دیجیتال شناسانده است که آن هم به ماهیت بلاکچین آن بر می‌گردد. برای مثال شرکت سامسونگ اقدام به کاشت بیش از ۲ میلیون درخت در منطقه ماداگاسکار با استفاده از پلتفرم وری‌تری (Veritree) کرده است. این پلتفرم روی بلاکچین کاردانو مستر شده است و از صحت آمار مربوط به کاشت درخت‌ها اطمینان حاصل می‌کند.

  • سال عرضه: ۲۰۱۵
  • موقعیت مکانی: سوئیس
  • بنیان‌گذار: چارلز هاسکینسون
  • مدل منبع: بین پلتفرمی
  • توکن دیفای: آدا
  • محصول: پلتفرم نقدینگی دیفای

دای

دای (DAI) یکی از بهترین توکن های دیفای مبتنی بر بلاکچین اتریوم است. دای عنصر کلیدی سیستم وام دهی مِیکر دائو است به وری که وقتی وامی در پلتفرم میکر دائو گرفته می‌شود، توکن دای ایجاد می‌شود. در واقع دای رمز ارزی است که کاربران وام گرفته و بازپرداخت می‌کنند.

دای امکان ارائه بسیاری از خدمات امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) از جمله دادن و گرفتن وام را فراهم کرده است. از طرفی هم  قیمت ارز دیجیتال دای به کمک یک قراردادهای هوشمند به نام میکردائو، همواره در یک محدوده ثابت حفظ می‌شود. به همین خاطر به عنوان یک استیبل کوین تراست‌لس و غیرمتمرکز شناخته می‌شود که می‌تواند جایگزین مناسبی برای ارزهای فیات از جمله دلار باشد.

دای (DAI) یکی از بهترین ارزهای دیجیتال دیفای مبتنی بر بلاکچین اتریوم است.

استیبل کوین دای و کل پروتکل پشتیبان آن در اکوسیستم میکردائو (MakerDAO) طراحی شده است. میکرو دائو یکی از پروژه‌های اتریوم است که شفافیت بی‌نظیر و کیفیت اقتصادی و فنی را در کنار هم ارائه می‌کند. اکوسیستم میکردائو قابلیت‌هایی دارد که امکان ساخت استیبل کوین بدون پشتوانه ارزهای فیات را فراهم می‌کند.

از طرفی هم فرایندهای تثبیت قیمت در این اکوسیستم کاملاً غیرمتمرکز است. ارزش بازار دای در حال حاضر بیش از ۷ میلیارد دلار است و همین موضوع آن را به یکی از بهترین توکن‌های دیفای تبدیل می‌کند.

  • سال عرضه: ۲۰۱۷
  • موقعیت مکانی: ایالات متحده
  • بنیان‌گذار: بنیاد میکر
  • مدل منبع: پروتکل میکر دائو
  • توکن دیفای: دای
  • محصول: پلتفرم نقدینگی دیفای

رپد بیت کوین

رپد بیت کوین یک ابزار مناسب برای آن دسته از کاربرانی است که قصد سرمایه گذاری در توکن‌های دیفای در سال ۲۰۲۲ را دارند. رپد بیت کوین در واقع نسخه توکنیزه شده بیت کوین است. از آنجایی که هیچ رمزارزی شبکه‌های بیت کوین و اتریوم را به هم متصل نکرده است، این فناوری به منظور برقراری ارتباط میان بیت کوین و اتریوم خلق شده است.

بیت کوین توکنیزه شده (رپد بیت کوین) به برطرف کردن این مشکل کمک کرده و نقدینگی‌های در دسترس تری را برای تمامی پروتکل‌های دیفای فراهم کرده است.

پروژه های دیفای در سال 2022

این موضوع بدین معنا است که رپد بیت کوین (WBTC) باید روی پلتفرم‌های اتریوم استفاده شود تا بدین طریق بیت کوین بتواند با اکوسیستم‌های اتریوم تعامل داشته باشد.

  • سال عرضه: ۲۰۱۸
  • موقعیت مکانی: ایالات متحده
  • بنیان‌گذار: کایبر نتوورک، بیت گو و رِن
  • توکن دیفای: رپد بیت کوین (WBTC)
  • محصول: خرید و فروش دارایی‌ها در دیفای

لوپرینگ

لوپرینگ یکی دیگر از بهترین پروژه های دیفای در سال ۲۰۲۲ است و کارشناسان زیادی توکن را برای سرمایه گذاری توصیه کرده‌اند. این پروتکل مبتنی بر بلاکچین اتریوم یک مدل متن باز است. توکن بومی آن لوپرینگ (LRC) نام دارد. از ویژگی‌های جالب توجه این پروژه دیفای این است که امکان تأیید تراکنش‌های مالی بدون دسترسی به داده‌های شخصی را ممکن می‌سازد.

لوپرینگ یکی دیگر از بهترین پروژه‌های دیفای در سال 2022 است

کاربران به طور عمده از لوپرینگ به منظور نهایی کردن خرید و فروش‌ها میان خریداران و فروشندگان در بازارهای دیفای استفاده می‌کنند. بلاکچین لوپرینگ باعث کاهش کارمزد و افزایش سرعت تراکنش‌ها می‌شود. فناوری پشت لوپرینگ به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال موفق دیفای (DeFi) امکان انجام بیش از ۲ هزار تراکنش در هر ثانیه را می‌دهد.

  • سال عرضه: ۲۰۱۷
  • موقعیت مکانی: چین
  • بنیان‌گذار: جای ژو، دنیل وانگ
  • مدل اجماع: سیستم اثبات کار
  • توکن دیفای: لوپرینگ
  • محصول: پلتفرم نقدینگی دیفای

سوشی سواپ

سوشی سواپ به عنوان یک پروتکل مبتنی بر اتریوم، دارای توکن بومی خود تحت عنوان سوشی (SUSHI) است. این پروژه در ابتدا روی یک پلتفرم محبوب دیگر یعنی یونی سواپ ساخته شده بود. کاربران این پروژه این امکان را خواهند داشت تا در حکمرانی پلتفرم مشارکت داشته باشند.

سوشی به عنوان یکی از بهترین توکن های دیفای در سال ۲۰۲۲، امکان انتقال و خرید و فروش در بسیاری از پلتفرم‌های رمزارزی را دارد. از سوشی سواپ اغلب به منظور خرید و فروش بهترین ارزهای دیجیتال دیفای به طور جهانی استفاده می‌شود.

سوشی به عنوان یکی از بهترین پروژه های دیفای در سال 2022

در انتهای سال ۲۰۲۱، آندره کرونخه، بنیان‌گذار یرن فایننس، عنوان داشت که سوشی سواپ از پتانسیل لازم برای یکپارچه شدن با یرن فایننس برخوردار است. از این رو، او یک پلتفرم جدید تحت عنوان دری سوآپ را ایجاد کرد.

  • سال عرضه: ۲۰۲۰
  • موقعیت مکانی: ژاپن
  • بنیان‌گذار: شِف نومی
  • مدل منبع: متن باز
  • توکن دیفای: سوشی
  • محصول: پلتفرم نقدینگی دیفای

پالیگان

پالیگان یکی از پروژه‌های مورد توجه دیفای است و از پتانسیل‌های بالقوه خود به منظور تقویت مقیاس پذیری و تعامل بلاکچین‌های مختلف استفاده می‌کند. پالیگان در واقع یک راهکار مقیاس پذیری لایه دوم بلاکچین اتریوم است که قراردادهای هوشمند را قادر می‌سازد تا با سرعت ۷۲ هزار تراکنش در ثانیه اجرا شوند که در مقایسه با توانایی سایر بلاکچین‌ها بسیار قابل توجه است. پالیگان به منظور دستیابی به این آمار و ارقام، از ابزارهای مقیاس پذیری مختلفی از جمله شاردینگ استفاده می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های جالب توجه پالیگان، توانایی آن اتصال به پروژه‌های مبتنی بر اتریوم است که در نهایت مزایای ساختاری ارائه شده توسط بلاکچین را به حداکثر می‌رساند. به طور کلی در حال حاضر پالیگان بیش از ۲۰ هزار اپلیکیشن غیرمتمرکز (DApps) را میزبانی می‌کند.

پالیگان ورودی آرام و ساکت به دنیای امور مالی غیرمتمرکز داشت اما به سرعت توانست کاربردهای گسترده‌ای در بخش‌های مختلف بلاکچین از جمله گیمینگ و توکن‌های غیرمثلی پیدا کند.

چند مورد دیگر از بهترین توکن های دیفای

علاوه بر موارد آورده شده در بالا، از بهترین ارزهای حوزه دیفای میتوان به چند مورد زیر حاصل کرد.

  • کامپاند
  • کرو (Curve)
  • آردانا
  • سنتریفیوژ
  • سینتتکس
  • دیفای کوین

خلاصه‌ای از آنچه در مورد بهترین توکن های دیفای گفته شد:

  • توکن دیفای در واقع به توکن‌های بومی هر یک از پروژه‌های ارز دیجیتال دیفای گفته می‌شود.
  • آوالانچ، رپد بیت کوین، کاردانو، یونی سواپ، آوه، سوشی سواپ و میکردائو از بهترین پروژه‌های ارز دیجیتال دیفای در سال ۲۰۲۲ هستند.
  • بهترین ارزهای حوزه دیفای را می‌توان بر اساس کل ارزش قفل شده و ارزش بازار رده‌بندی کرد.

پرسش های متداول

توکن دیفای چیست؟

توکن دیفای با دیگر توکن از نظر معماری و ساختار فرقی ندارد و تنها تفاوت آن این است که مربوط به پروژه‌های فعال در دنیای دیفای است. در واقع پروژه‌های دیفای هر یک دارای یک توکن بومی هستند.

بهترین پروژه دیفای کدام است؟

برای انتخاب بهترین توکن یا پروژه دیفای باید فاکتورهای مختلفی مانند ارزش بازار و کل سرمایه قفل شده در آن را در نظر گرفت.

ارزهای حوزه دیفای کدامند؟

تعداد ارزهای حوزه دیفای زیاد است و از بهترین ارزها می توان به کاردانو، پوکادات، دای، لوپرینگ و پالیگان اشاره کرد.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback
سیستم وام ارز دیجیتال چیست و بهترین پلتفرم های وام دهی ارز دیجیتال کدامند؟ - تتانکس بلاگ
1 سال قبل

[…] می‌شود. برای آشنایی بیشتر با پروژه های دیفای به مقاله «بهترین توکن های دیفای در سال ۲۰۲۲» مراجعه […]