تتانکس

شاخص‌های آنچین چه هستند؟

داده های آنچین چیست و مهمترین شاخص آن چین کدام است و چگونه استفاده کنیم؟

داده های آنچین روشی برای تحقیق در مورد دارایی‌های مختلف بازار است. به طور کلی، شاخص های آن چین به تریدرها و سرمایه گذاران بازار کمک می‌کنند تا دارایی‌های مختلف را بهتر بشناسند و روند احتمالی بازار را پیش بینی می‌کنند. کاربران برای به کارگیری این اندیکاتور‌ها می‌توانند از وب سایت تحلیل انچین مختلف که برای این شاخص‌ها ایجاد شده‌اند، استفاده کنند. در این مطلب قصد داریم به طور مفصل در مورد مهمترین شاخص‌های آنچین صحبت کنیم.

داده های آنچین یعنی چه؟

تحلیل انچین نوعی استراتژی تحقیقی است که از داده‌های موجود در بلاکچین‌های عمومی استفاده می‌کند تا به تریدر‌ها در طراحی‌های استراتژی معاملاتی کمک کند. داده‌های انچین معمولاً دارای اطلاعاتی مانند تمام تراکنش‌هایی که روی شبکه بلاکچین عمومی انجام می‌شود، است.

به عنوان نمونه، داده‌های آنچین مربوط به تراکنش‌های ارسال یا دریافت آدرس‌ها، توکن‌ها یا ارز‌های منتقل شده، مقدار دارایی منتقل شده و هزینه تراکنش و … می‌شود. علاوه بر این، شامل داده‌های بلاک‌ها مانند تایم استمپ، هزینه ماینر، پاداش‌ها و کد قراردادهای هوشمند.

تاریخچه توسعه تحلیل آنچین

اولین شاخص انچین، اندیکاتور «Coin Days Destroyed» یا به صورت مخفف سی دی دی (CDD) است. شاخص سی دی دی اولین بار توسط یکی از کاربران بیت کوین تاک (Bitcoin Talk) در سال ۲۰۱۱ مطرح شد. این شاخص با نگاه کردن به بیت کوین‌های ارسال شده در طول روز، وضعیت بازار و تعداد شرکت کنندگان را ارزیابی می‌کند.

طی یک چت بیت کوین تاک دیگر در سال ۲۰۱۴ یک کاربر به نام «Gbianchi» مطلبی درباره ارزش شبکه (Network Value) پست کرد. این مطلب ارزش شبکه با استفاده از قانون متکالف نوشته شده است که بیشتر بر رشد برخی آدرس‌های خاص تمرکز می‌کند.

بعدها در همان سال جان راکلیف (Jon Racliff) مطلبی درباره ورژن اولیه مفهومی که بعد‌ها هودل (HODL) نام گرفت، منتشر کرد. ویلی وو (Willy Woo) یکی از پرکارترین تحلیلگران انچین، در سال ۲۰۱۷ نسبت ارزش شبکه به تراکنش‌ها (NVT) را در سال ۲۰۱۷ ایجاد کرد. سال ۲۰۱۷ آغاز پیشرفت سریع مهمترین شاخص‌های انچین از جمله گلس نود (Glassnode)، کوین متریک (Coin Metrics) و تعدادی دیگر بود.

در سال ۲۰۱۸، دیمیتری کالیچکین (Dmitry Kalichkin) نسخه دیگری از نسبت ارزش شبکه به تراکنش‌ها را با استفاده از میانگین حجم تراکنش (Averaged Transaction Volume) پیشنهاد کرد و به دنبال آن معیار جدیدی به نام نسبت ارزش شبکه به متکالف (NVM) ارائه شد.

از زمان به روز رسانی‌هایی که در ۲۰۱۸ انجام شد، مقدار استفاده از بهترین تحلیل انچین رو به افزایش بوده است. این افزایش استفاده تعدادی از منابع و ارائه دهندگان داده را فراهم کرده است و همچنین باعث رشد و توسعه متریک‌های زیادی شده است.

داشتن این ابزار و شاخص‌های مبتنی بر تحلیل فاندمنتال (Fundamental) در بسیاری حوزه‌ها به خصوص بلاکچین مفید بوده است و اگرچه اغلب این شاخص‌ها برای بیت کوین توسعه یافته است؛ اما می‌توان از آن‌ها در بلاکچین‌های دیگر هم استفاده کرد.

مهمترین داده های انچین

کاربران از طریق اندیکاتور انچین می‌توانند هزاران متریک مفید را که به آن‌ها در تصمیم گیری‌های بهتر کمک می‌کند، استفاده کنند. در ادامه تعدادی از مهمترین شاخص‌های انچین را ارائه داده‌ایم:

شاخص های آنچین برای ارزیابی قدرت شبکه

تعداد زیادی اندیکاتور انچین وجود دارند که دید بهتری از شبکه‌های ارز دیجیتال به تریدر‌ها و سرمایه گذاران می‌دهند. با استفاده از این متریک‌ها کاربران به راحتی می‌توانند بلاکچین‌های ایمن‌تر و قوی‌تر، رشد شبکه، کاربرد و موارد استفاده، قوانین و مقررات شبکه و بسیاری موارد دیگر را بشناسند.

از جمله مهمترین شاخص انچین که می‌توان برای تخمین قدرت و امنیت شبکه‌های بلاکچین استفاده کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حجم تراکنش‌ها (Transaction Volume)
  • آدرس‌های فعال (Active Addresses)
  • صدور روزانه (Daily Issuance)
  • توزیع عرضه (Supply Distribution)
  • درآمد ماینر‌ها (Miner Revenue)
  • هش ریت (Hash Rate)

شاخص آنچین برای بررسی خرید و فروش بازار

متریک‌هایی که در قسمت بالا معرفی کردیم بیشتر برای ارزیابی سلامت بلند مدت یک شبکه استفاده می‌شوند و اغلب کمک زیادی به تریدر‌های بلند مدت هم می‌کنند. برای تریدرهای شورت (Short) و میان مدت (Mid term) اندیکاتور‌های انچین که مخصوص در نظر داشتن خرید و فروش بازار طراحی شده‌اند، بهترین کاربرد را دارند.

این دست از تحلیل انچین نشان می‌دهند که آیا تریدر‌ها از یک ارز دیجیتال سود می‌کنند یا زیان و اینکه در کل چند کوین توسط ماینرها، صرافی‌ها و سایر سرمایه گذاران نگه داری می‌شود.

به عنوان نمونه، اگر تریدرهای بلند مدت (Long term) تعداد زیادی کوین‌ها را بعد از روند صعودی به صرافی‌ها منتقل کنند، این اندیکاتور‌ها به ما می‌گویند که میزان فروش ارز دیجیتال مد نظر رو به افزایش است.

برخی از متریک‌های ارزیابی خرید و فروش بازار، برخی اطلاعات شورت تا میان مدت را ارائه می‌دهند، از جمله:

  • تعیین میزان سود و زیان
  • سرمایه سازی واقعی (Realized capitalization)
  • میزان سرمایه هودل شده

متریک‌هایی برای ارزیابی قیمت یک کوین

سرمایه گذاران به عنوان یک تریدر ارز دیجیتال، لازم است بهترین زمان برای خرید یا فروش یک ارز دیجیتال را بدانند. برای این کار آن‌ها لازم است با ترند‌های بازار در بازه زمانی کنونی، آشنا باشند. این دسته از متریک‌ها به تریدر‌ها بهترین زمان برای خرید یا فروش یک کوین را نشان می‌دهند.

  • ارزش بازار به ارزش بازار واقعی (MVRV)
  • نسبت ارزش به تراکنش
  • نسبت موجودی به جریان (Stock To Flow Ratio)
  • نسبت حجم بازار استیبل کوین (Stablecoin Supply Ratio)

بهترین وب سایت برای تحلیل انچین

وب سایت تحلیل انچین یکی از راه‌های جایگزین برای دریافت اندیکاتور‌های انچین است. تازگی با توسعه و رشد صنعت ارز دیجیتال، تعداد زیادی وب سایت تحلیل انچین ایجاد شده‌اند که کمک زیادی به سرمایه گذاران و تریدرهای بازار می‌کنند. از جمله وب سایت اندیکاتور انچین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وب سایت سنتیمنت

وب سایت سنتیمنت (Santiment) سه برنامه مختلف را به کاربران خود ارائه می‌دهد. اولی به صورت رایگان است، دومی که به آن برنامه پرو (Pro) گفته می‌شود با هزینه ماهانه ۴۹ دلار و سومی پرو+ (Pro+) با هزینه ۲۴۹ دلار به صورت ماهانه ارائه می‌شود. در برنامه پرو+ که گران‌ترین برنامه وب سایت سنتیمنت است، خدمات و ویژگی‌های منحصر به فردی برای آموزش کاربران ارائه می‌شود.

از جمله برخی چارت‌های موجود در وب سایت سنتیمنت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خروجی و ورودی صرافی‌ها

ورودی (Inflow) صرافی به میزان کوینی که از کیف پول‌ها به صرافی ارسال می‌شود، اشاره دارد. در مقابل، خروجی (Outflow) به میزان کوینی که از صرافی به کیف پول‌ها ارسال می‌شود، می‌گویند.

تحلیل انچین
خروجی بیت کوین
تحلیل انچین
ورودی بیت کوین

تخصیص و توزیع سرمایه

کاربران می‌توانند با نگاه کردن تعداد آدرس‌ها یا موجودی‌های آدرس‌ها میزان توزیع سرمایه یک ارز دیجیتال را پیدا کنند.

تحلیل انچین
توزیع سرمایه

وب سایت سنتیمنت، در کنار انواع اندیکاتور آنچین، تعداد زیادی شاخص‌ها را برای تحلیل قیمت روزانه رمزارز‌ها فراهم می‌کند. رایج‌ترین اندیکاتور‌های این وب سایت تحلیل آنچین شامل شاخص‌های دامننس اجتماعی (Social Dominance)، حجم اجتماعی (Social Volume) و شرایط اجتماعی (Social Context) می‌شود.

کریپتو کوانت

کریپتو کوانت (CryptoQuant) یکی دیگر از وب سایت تحلیل آنچین است. کریپتو کوانت دارای سه برنامه مختلف برای کاربران است از جمله، حساب پیشرفته به ارزش ۲۹ دلار، حساب پروفشنال به ارزش ۹۹ دلار و در نهایت حساب پریمیوم به ارزش ۶۹۹ دلار.

علاوه بر این، حساب رایگان هم در این وب سایت وجود دارد که در آن کاربران می‌توانند تمام متریک‌ها را به صورت رایگان بررسی کنند. برخی از نمودار‌های موجود در وب سایت کریپتو کوانت عبارت است از:

ورودی و خروجی صرافی

از جمله محبوب‌ترین داده های آنچین وب سایت کریپتو کوانت می‌توان به ورودی و خروجی صرافی‌ها اشاره کرد. این متریک به تریدر‌ها اطلاعات زیادی درباره میزان خرید و فروش در بازار می‌دهد.

 

تحلیل انچین
ورودی بیت کوین به صرافی
تحلیل انچین
خروجی بیت کوین از صرافی

نسبت ارزش شبکه به متکالف

نسبت ارزش شبکه به متکالف (NVM) نوعی داده آنچین برای ارزیابی برای شبکه بیت کوین است که از آدرس‌های فعال روزانه جهت انجام این ارزیابی استفاده می‌کند و همچنین از قانون متکالف برای مقایسه میزان بیش ارزش‌گذاری یا کم ارزش‌گذاری یک ارز دیجیتال در مقایسه با همتایان خود استفاده می‌کند.

اندیکاتور انچین
ارزش شبکه به متکالف

وب سایت مساری

یکی دیگر از بهترین وب سایت تحلیل انچین، مساری (Messari) است که نمودارها و جدول‌های زیادی را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با این حال، کاربران با پرداخت ماهانه ۲۹ دلار، به سرویس‌ها و ویژگی‌های زیادی از جمله تحقیقات هفتگی درباره بازار، فایل‌های سی اس وی قابل دانلود (CSV) و بسیاری دیگر دسترسی پیدا کنند.

برخی از نمودار‌هایی که وب سایت مساری در اختیار کاربران قرار می‌دهد عبارت است از:

ارزش بازار تحقیق یافته

ارزش بازار تحقیق یافته (Realized Market Cap) نوعی ارزش بازار است که بر هر خروجی خرج نشده تراکنش (UTXO) بر اساس قیمت بازار پس از تغییر و برخلاف روند قبلی، تمرکز می‌کند.

اندیکاتور انچین
نمودار ارزش بازار تحقق یافته

قیمت‌ها در زمان واقعی

در این وب سایت صد‌ها نمودار قیمت در زمان واقعی که قیمت دارایی‌های مختلف را به کاربران نشان می‌دهند، وجود دارد.

اندیکاتور آنچین
نمودار قیمت در زمان واقعی بایننس

وب سایت گلس نود

وب سایت گلس نود (Glassnode) از مهمترین پلتفرم های داده های آنچین است که دارای سه نوع حساب کاربری رایگان، حساب پیشرفته به ارزش ۳۹ دلار و حساب پروفشنال به ارزش ۷۹۹ دلار است.

برخی از داده های آنچین موجود در وب سایت گلس نود عبارت است از:

تعداد آدرس‌های فعال

این شاخص آنچین تا حدودی به تغییرات قیمت روزانه مربوط می‌شود و نمایانگر احتمال سقوط یا صعود بازار است.

اندیکاتور آنچین
تعداد آدرس‌های فعال شبکه

تعداد آدرس‌های فرستنده و دریافت کننده

از طریق این داده آنچین می‌توان فهمید که چه افرادی کوین‌های خود را از صرافی به کیف پول‌ها انتقال می‌دهند و از این طریق می‌توان فهمید که چه تعداد از تریدرها در پوزیشن‌های هودل یا فروش قرار دارند.

اندیکاتور آنچین
تعداد آدرس‌های فرستنده
مهمترین شاخص انچین
تعداد آدرس‌های دریافت کننده

دون انالیتیکس

دون انالیتیکس (Dune Analytics) داده های آنچین زیادی در اختیار کاربران قرار می دهد. دارای دو حساب رایگان و یکی پولی با هزینه ماهانه ۳۹۰ دلار است. در حساب رایگان کاربران می‌توانند داشبورد خود را ایجاد و نمودار‌های مختلف را به اشتراک بگذارند. حساب ۳۹۰ دلاری دارای خدمات و سرویس‌های بیشتری است که می‌توانند کمک زیادی به تریدر‌ها کنند.

برخی از نمودار‌های موجود در وب سایت دون انالیتیکس شامل موارد زیر می‌شود:

سهم بازار صرافی‌های غیرمتمرکز

در قسمت زیر نمودار دقیقی از سهم بازار صرافی‌های غیرمتمرکز منتشر شده است:

مهمترین شاخص انچین

این وب سایت دارای کاربرد‌هایی مانند ایجاد داشبورد، نمودار‌های مختلف و … است که کاربران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

نانسن

وب سایت نانسن یکی از وب سایت تحلیل آنچین منحصر به فرد است که کاربران می‌توانند به صورت رایگان هم از آن استفاده کنند. در مقابل کاربرانی که قصد استفاده بیشتر از این شبکه را دارند باید یکی از حساب‌های آن را خریداری کنند.

این وب سایت دارای حساب استاندارد به ارزش ۱۴۹ دلار، وی ای پی به ارزش ۱۴۹۰ دلار و آلفا به ارزش ۲۵۰۰ دلار است.

اینتو د بلاک

وب سایت اینتو د بلاک (IntoTheBlock) یکی دیگر از وب سایت تحلیل انچین است که کاربران برای استفاده از آن باید حتماً آن را خریداری کنند و امکان استفاده رایگان از آن وجود ندارد. با این حال هزینه خرید حساب در این وب سایت نسبتاً ارزان است و تنها با پرداخت ۱۰ دلار به صورت ماهانه کاربران می‌توانند صاحب یک حساب شوند.

برد کرامبز

وب سایت برد کرامبز (Breadcrumbs) دارای یک حساب رایگان و دو حساب پولی برای کاربران است. کاربران برای خرید حساب لایت (Lite) نیازمند پرداخت ۴۹ دلار به صورت ماهانه و ۷۹ دلار ماهانه برای خرید حساب پرومو (Promo) هستند.

در تحلیل ان چین چه چیزی محاسبه می‌شود؟

متریک‌های زیادی وجود دارند که می‌توان اندیکاتور آنچین را از روی آن‌ها خواند؛ حتی از برخی از متریک‌ها می‌توان برای تخمین روند بازار استفاده کرد. سرمایه گذاران می‌توانند اندیکاتور آنچین تمام بلاکچین‌ها را از زمان راه‌اندازی تا حال حاضر مشاهده کنند.

برخی از مهمترین شاخص‌های آنچین عبارت است از:

آدرس‌های فعال در برابر میزان تراکنش

با دانستن داده های آنچین مربوط به تعداد آدرس‌های فعال و همچنین میزان تراکنش‌ها می‌توان نتیجه گرفت که اگر تعداد آدرس‌های فعال به همراه تعداد تراکنش‌ها افزایش یابد، احتمال افزایش قیمت هم زیاد است.

مهمترین شاخص انچین

برای خواندن نمودار بالا به خطوط مختلف نگاه کنید. در صورتی که تعداد آدرس‌ها با خط نارنجی افزایش یابد و از خط قرمز عبور کرده باشد، مشخص می‌کند که بازار صعودی است اما برای مدت کمی کاهش پیدا می‌کند. با این حال، اگر از خط نارنجی، قرمز و همچنین خط سبز عبور کند، معمولاً نشان دهنده سقوط بازار یا پایان روند صعودی است.

سود و زیان تحقق نیافته

سود و زیان تحقق نیافته معیاری است که بیشتر به سود و زیان سرمایه گذاران بیت کوین می‌پردازد. محاسبه سود و زیان تحقق نیافته به این صورت است که قیمت ارزش تحقق یافته را از بازار کم کنیم. با نگاهی به سود و زیان تحقق نیافته می‌توانیم احساسات بازار را مشاهده کنیم.

اگر بازار یک روند صعودی را تجربه می‌کند، این شاخص را به صورت زیر می‌خوانیم:

کاپیتالاسیون>امید>خوش بینی> طمع> سرخوشی

با این وجود، اگر بازار روند نزولی را تجربه می‌کند، شاخص را به صورت زیر می‌خوانیم.

سرخوشی> طمع> انکار> ترس> تسلیم

مهمترین شاخص انچین

نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی

شاخص آن چین نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی (MVRV)، یک متریک است که قیمت امروز را بر اساس قیمت دیروز بررسی می‌کند. ارزش واقعی بازار قیمت هر بیت کوین را هنگامی که در شبکه منتقل شده است در نظر می‌گیرد. سپس تمام این قیمت‌ها جمع شده و میانگین گرفته می‌شود. بعد این قیمت میانگین هم ضرب می‌شود.

از طریق این معیار، می‌توانیم اندازه‌گیری دقیق‌تری از قیمت بیت کوین در بلند مدت داشته باشیم که در آن ارزش بازار بر اساس احساسات بازار در آن زمان حرکت می‌کند.

مهمترین شاخص انچین

نسبت بالای ۷ نشان‌دهنده ارزش‌گذاری بیش از حد (قیمت بالا) و نسبت زیر ۱ نشان‌دهنده کم ارزشی یا قیمت پایین است. با استفاده از این متریک، می‌بینیم که اگر امتیاز Z (خط قرمز) وارد ناحیه صورتی شود، یعنی بازار وارد بالاترین قیمت در یک بازار صعودی می‌شود و اگر امتیاز Z وارد منطقه سبز شود به معنای ورود بازار به پایین‌ترین قیمت در بازار نزولی است.

شاخص پوئل

در برخی شرایط ارزش بیت کوین‌های استخراج شده و وارد شده به اکوسیستم، در مقایسه با ارزش تاریخی آن‌ها بسیار بالا یا پایین است. درک بهتر این دوره زمانی کمک زیادی به سرمایه گذاران خواهد کرد. شاخص پوئل به مقایسه بین ارزش کل بیت کوین‌های صادر شده در هر روز، تقسیم بر میانگین متحرک ۳۶۵ روز یا ۱ سال می‌پردازد.

مهمترین شاخص انچین

داده های آنچین ریسک اندوخته‌ای

اگر قیمت پایین است اما شاخص ریسک اندوخته‌ای (Reserve Risk) یک عدد پایین را نشان می‌دهد؛ این امر یعنی الآن زمان خوبی برای بازدهی است. با این حال، اگر قیمت بالا باشد و ریسک اندوخته‌ای هم عدد بالایی را نشان دهد یعنی الآن زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست.

مهمترین شاخص انچین

اندیکاتور انچین چه مزایایی دارد؟

در حالی که اندیکاتور آنچین هنوز هم مفهوم نسبتاً جدیدی است؛ اما به سرمایه گذاران اطلاعات زیادی می‌دهد که کمک می‌کند تصمیمات بهتری در بازار سرمایه‌گذاری بگیرند. از جمله مزایای شاخص انچین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رفتار سرمایه گذاران

یکی از مهمترین اطلاعاتی که داده های آنچین در اختیار ما قرار می‌دهد این است که به ما می‌گوید نظر و احساس سایر سرمایه گذاران درباره یک دارایی چگونه است. به عنوان نمونه، اگر سرمایه گذاران برای مدت زمان خاصی یک دارایی را در کیف پول خود نگه دارند، یعنی نسبت به آینده آن خوش بین هستند.

پذیرش شبکه

سرمایه گذاران با در نظر داشتن شبکه و آدرس‌های مختلف آن می‌توانند بفهمند که آیا شبکه رو به افزایش است یا نه؟

تراکنش‌ها

یکی از مهمترین مواردی که سرمایه گذاران و تریدر‌ها در بازار باید به آن توجه کنند این است که آیا سرمایه گذاران از این ارز دیجیتال استفاده می‌کنند یا نه. اگر تعداد تراکنش‌های شبکه رو به کاهش است اغلب به این معنا است که سرمایه گذاران کمتری در این شبکه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

داده های آنچین چه معایبی دارد؟

در حالی که مزایای زیادی را می‌توان برای شاخص‌های آنچین پیدا کرد، آنچین معایب خود را نیز دارد. در ادامه به معرفی برخی از معایب تحلیل آنچین خواهم پرداخت.

به کار گیری آن ممکن است دشوار باشد.

تحلیل انچین در برخی شرایط ممکن است برای سرمایه گذاران و تریدرها دشوار باشد. وب سایت‌های تحلیل انچین اغلب بیش از ۱۰۰ متریک مختلف را ارائه می‌دهند که می‌تواند برای تریدرها گیج کننده باشد.

ممکن است اطلاعات را به موقع به ما ندهد.

اندیکاتور آنچین در برخی شرایط ممکن است اطلاعات و داده‌ها را کمی دیر به تریدر بدهد. اگرچه تحلیل انچین در غالب موارد داده‌های دقیقی را در اختیار کاربران ارائه می‌دهد سرمایه گذاران بازار قرار می‌دهد اما باز هم در برخی موارد ممکن است این‌طور نباشد.

خلاصه‌ای از آنچه در مطلب مهمترین شاخص آنچین گفته شد:

تحلیل انچین نوعی استراتژی تحقیقی است که از داده‌های موجود در بلاکچین‌ها برای کمک به تریدرها استفاده می‌کند. داده‌های انچین معمولاً اطلاعات زیادی از جمله تراکنش‌هایی که روی شبکه‌های بلاکچین انجام می‌شوند را نشان می‌دهند.

به عنوان نمونه، اندیکاتور آنچین مربوط به تراکنش‌های ارسال یا دریافت آدرس‌ها، توکن‌ها یا ارز‌های منتقل شده، مقدار دارایی منتقل شده و هزینه تراکنش و … می‌شود. علاوه بر این، شامل داده‌های بلاک‌ها مانند تایم استمپ، هزینه ماینر، پاداش‌ها و کد قراردادهای هوشمند.

در حال حاضر، سرمایه گذاران بازار می‌توانند از وب سایت‌های تحلیل آنچین زیادی برای پیش بینی وضعیت و آینده بازار استفاده کنند. از جمله وب سایت تحلیل انچین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وب سایت سنتیمنت
  2. کریپتو کوانت
  3. وب سایت مساری
  4. وب سایت گلس نود
  5. دون انالیتیکس
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها